Metabo 254M - geleider blijft verschuiven

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Hallo allemaal,

Voor het kluswerk een Metabo 254m aangeschaft en een onderstel.
De zaag kan prima zijn werk doen, ook in dikker materiaal. Zaag er nu damwand profielen mee van 30x200 en balken van 50x100).
De stofafzuiging is niet geweldig maar dat is bij meerdere modellen zo.

Wat me wel irriteert is dat het nauwkeurig zagen wel een hele opgave is. De geleider moet je om de paar balken weer controleren en afstellen. De Bouten zitten echt wel vast maar dat is blijkbaar niet afdoende.
Zijn er truukjes voor om de geleider beter te fixeren?
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik heb precies dezelfde zaag maar dit probleem herken ik niet (met de geleiderail als veroorzaker dan). Wat je zou kunnen doen is een paar stukjes plaatmateriaal er voor schroeven/plakken, zoiets als:

Als je er dan niet helemaal doorheen zaagt blijft het parallel en vlak.

Daarnaast heb ik zelf wel gemerkt dat je met deze zaag (maar volgens mij met elke verstekzaag) niet te hard aan de zaag moet trekken en duwen tijdens het zagen. Er zit nu eenmaal altijd wat speling in.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Ik gebruik de zaag "mobiel" met een variant op de KSU 401. Zo'n houten geleider heb ik overwogen maar die monteer je dan weer aan de geleider zelf en juist die is steeds aan het verschuiven. Misschien kan ik een dergelijke constructie aan het onderstel vastmaken.

Over de speling bij de trekfunctie, dat heb ik ook bekeken maar dat viel me eigenlijk erg mee. Zelfs in maximale uitgetrokken stand zat er niet zo veel beweging in.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Als je geleider tijdens het zagen toch verplaatst, terwijl de schroeven goed strak aangedraaid zijn, zou ik overwegen om terug te gaan naar de verkoper. Dat hoort namelijk niet. Hij zit bij mij echt muurvast en er is een moker nodig om er beweging in te krijgen dan. Onlangs nog los gehad om een insert te plaatsen maar ook daarna na had terugzetten geen beweging in te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.