Rozetten draaien.

tuoh

Oud hout
Voor het restaureren van ettelijke meters lijstwerk in één van onze Antwerpse musea zijn er een aantal nieuwe rozetten nodig. Daarom kreeg ik de vraag om er wat nieuwe te draaien volgens model:p
Geen probleem, maar omdat het er aardig wat zullen worden was het de moeite om er even een profielbeitel voor te maken. De werking ervan is half schrappend, half snijdend,het profiel word hiermee in één enkele beweging aangebracht:D
Even mijn draaibank omgebouwd naar een gereedschapsslijpmachine, dit in combinatie met een stuk oud HSS+ schaafmes en een kwartiertje tijd waren de ingrediënten voor een werkend stuk gereedschap.

Dan is het gewoon even een korte cilinder draaien met de juiste buitendiameter, de kop profileren met de beitel/schraper, even opschuren met een stukje K180 schuurpapier, op lengte afsteken met de steekbeitel en klaar.
Voorlopig zijn er al 12 stuks gevraagd en gedraaid, deze hebben inmiddels ook al een gepaste kleurtje gekregen ook, na het drogen nog een laagje was erop en ze kunnen geleverd worden.

Oud en nieuw naast elkaar.
IMG_0183.jpg

De "profielbeitel"
IMG_0187.jpg

De "gereedschapsslijpmachine" in vol ornaat.
IMG_0201.jpg

Hier is het om te doen.
IMG_0199.jpg

Een kwartiertje later.
IMG_0200.jpg

En met een kleurtje erop ziet het er zo uit.
IMG_0202.jpg
 
P

Pel

Guest
De vakman die zijn eigen gereedschap maakt, dat is wat je noemt een topvakman.

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
André, welk slijpwiel gebruik je hiervoor? Ik neem aan dat je tijdens het slijpen veel koelt met water omdat anders het staal ontlaten wordt.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dit roze wiel ziet er uit als edelkorund (aluminiumoxide). HSS, zoals hier gebruikt wordt, wordt trouwens lang niet zo snel ontlaten als gewoon staal, zelfs als het blauw is wordt het niet zachter.

Is de oude rozet ook uit eikenhout? Het ziet er qua hout nogal verschillend uit.
 
Laatst bewerkt:

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
Die rozetten zijn knap gemaakt. Mijn oog viel echter meer op die draaibank... Heb je die bekisting zelf gemaakt Tuoh en dan enkel functionele samen verzameld en geassembleerd?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik sluit me aan bij genyn, die rozetten zien er goed uit maar die draaibank van je vind ik echt top man.
En gezien je vorige werkstukken zoals bijv de trapdraaibank zou het me verbazen als deze niet selfmade is.
 

tuoh

Oud hout
Zoals Juriaan al aangaf is de steen inderdaad een edelkorund, deze stenen geven een koel slijpbeeld bij HSS, koelmiddel is dus niet nodig. Zowel oude als nieuwe rozetten zijn gedraaid uit eiken kopshout, maar bij het "origineel" zitten er al .tig lagen boenwas op, alle poriën zitten mooi dicht hier. Als ik een paar laagjes was aangebracht heb op de nieuwe gaat er geen verschil meer te zien zijn.

Deze draaibank is inderdaad ook een eigenbouw, al heel wat jaartjes geleden overigens. Zal eens wat foto's bijeenzoeken van het bouwproces en deze in een nieuw topic plaatsen ter inspiratie:p
 

tuoh

Oud hout
De vlakke) steen is 6mm dik (of dun) en heb de transformatie van vlak naar bol aangebracht met een "duivelsteen" maar kan ook met een diamant dresser. Het is een klusje van niks, duurt hooguit 30 sec:D Deze stenen zijn niet bedoelt om op de zijkant te gebruiken, maar het loopvlak kan je allerlei vormen meegeven. De steen zat origineel als reserve bij een zaagkettingslijpmachine, maar daar ga ik hem toch nooit meer voor nodig hebben:p

Mijn traaglopende bankslijper waar langs de ene kant een CBN wiel opzit heeft aan de andere kant een brede witte steen zitten, hier heb ik één van de hoeken opgerond zodat ik ook grote(ere) radiussen makkelijk kan slijpen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
André; er stond veel kijkplezier gewenst op je site en dat was het ook!
Ik vond ook het stuurhuis en de sloep indrukwekkend zeg, prachtig.
Wat je vertelt over yellow pine wat zo goed trillingen dempt is eigenlijk wel logisch in vergelijking met hardere houtsoorten.
Ik zou er alleen niet bij stil gestaan hebben.
Leuk om dit allemaal 'ns gezien te hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.