lindehouten schaal, en nieuw hier dus even voorstellen

Joost den D.

Nieuw lid
7 sep 2016
15
0
Hoi !
Ik ben Joost en ben nu denk anderhalf jaar in bezit van een heuse draaibank.
Ben zelf boomverzorger van beroep en zocht een leuke manier om thuis dingen te maken van hout wat normaal door de versnipperaar gaat (zonde toch)
Ik ben 33 jaar en al 15 aan het klimmen, zagen en snoeien en dan raak je vanzelf wel gefascineerd door de natuur en hoe de boom groeit en met rottingen e.d. omgaat
Kortom grote liefhebber van hout en natuur!

Mijn draaibank is een HBM en kan stukken draaien van 45 x 30 cm, heb tot nu toe de bank al aardig op de proef gesteld ;)
Ben begonnen met wat kandelaars en ben nu aan schalen en lampvoeten bezig.
Het gaat allemaal steeds beter en ben flink aan het leren, vooral het slijpen van de beitels en het snijdend draaien zijn goeie stappen geweest.
Na een gezonde dosis youtube ben ik toch op zoek gegaan naar een (Nederlandstalig) forum om wat kennis op te doen.

Dit is denk wel m'n beste schaal toe nu toe. Gemaakt uit een monumentale linde die ik van de winter gezaagd had, heb hiervan nog een paar flinke woekeringen liggen gaat heel gaaf worden hoop ik...

Groetjes Joost
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    22 KB · Weergaven: 259
  • image.jpg
    image.jpg
    20,5 KB · Weergaven: 262
  • image.jpg
    image.jpg
    23,2 KB · Weergaven: 260
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Joost de schaal is netjes afgewerkt. Het is zeker een functionele schaal. De vorm van de schaal spreekt mij minder aan.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik vind het een prima vorm gegeven schaal, heel functioneel. Over de afwerking kan ik niets zeggen, daar zijn de plaatjes niet nauwkeurig genoeg voor.
Vertel eens waar je de schaal mee afgewerkt hebt en laat de onderkant eens zien.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ook ik vind de schaal fraai - ik heb alleen de indruk dat de wanddikte nogal fors is? de 'binnenschaal' lijkt een stuk ondieper dan de 'buitenschaal', zogezegd.

Overigens, als er bij jullie zoveel hout door de versnipperaar gaat... hint hint hint ;-)
 

Joost den D.

Nieuw lid
7 sep 2016
15
0
Leuk! Bedankt voor de reacties.
De onderkant is afgestoken dus nog erg rafelig, had via het forum van radius de tip gehad om de schaal omgekeerd te klemmen en zo ook netjes de onderkant te doen. Binnenkort een keer proberen, of hebben jullie andere trucjes.
Vooral in de hoek vind ik het lastig om de wand evenwijdig te krijgen, heb het idee dat de hoek te scherp is voor mijn beitel.
De schaal heeft een laag lijnzaadolie gehad.

En als ik wat speciaal hout tegen kom is het misschien wel de moeite on hier te delen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je zou de volgende keer ook een wat gelijkmatiger kromming kunnen proberen, die hoek hoeft niet zo scherp. Deze schaal lijkt een beetje aan het 'zo min mogelijk weghalen' syndroom te leiden, de bodem is vlak, de rand is bijna recht.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi schaaltje. Al doende leert men veel.
Doe zo verder en je geraakt er wel.
Succes met de volgende creaties.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Welkom op het forum. De combinatie van boomverzorger en houtdraaier is een goeie!
Waar woon je in de buurt? misschien kunnen we vriendjes worden... :)
 

Joost den D.

Nieuw lid
7 sep 2016
15
0
Wat een welkom!

Heb inderdaad aan hout geen gebrek, hoop dat we weer een goed rooiseizoen tegemoet gaan.
Ik woon in Boskoop dus geen idee of dat voor jou in de buurt is, maar als er wat speciaals onder de zaag komt zal het misschien wel een ritje waard zijn ;)

Groetjes Joost
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi joost.... Ja, zo ben ik ook begonnen en jou verhaal klinkt me heel bekend in mijn oren.
op youtube kun je heel veel leren maar ik denk dat er hier op het forum mensen zijn waarvan je heel veel kunt leren en ook die je vragen en/of problemen knnen helpen.
welkom.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.