voor de experts....

VanRembrandt

Nieuw lid
20 sep 2010
8
0
ik had deze vraag al eerder gesteld maar nu zijn alle maten correct
ging vorige keer niet goed (wiskunde is mijn slechste vak)

Nou heb ik een vraagje aan de experts hier...
Ben namelijk van plan om stokjes 0.5cm X 0.5cm te maken
Deze worden gemaakt van Letter/Slangenhout, Padoek, Mahonie, Zebrano, Purperharthout
enz enz.
Het hout heeft een dikte (gemiddeld) van 2.0cm tot 6.0cm en de lengtes zijn min. 65.0cm
Dit moet gezaagt worden in dikte van 0.5cm xHxL
Dus op dit moment heb ik dunne plankjes van 0.5cmx L
Deze plankjes moeten daarna in stokjes van 0.5cm x 0.5cm x 65.0cm
Nou zoek ik dus een zaagtafel die dit kan
ik weet dat proxxon een tafeltje heeft maar die is beperkt met een zaagdiepte van 22mm
deze zou wel goed zijn voor de stokjes maar niet om de houten plank/balk te schulpen.
ik ben bang dat het 2 machienes worden...
ben benieuwd naar uw reacties.
gr
VanRembrandt
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
bij verre een expert, maar is een kleine lintzaag niet een uitkomst? verlies je ook minder hout door het zagen.

Bram
 

tuoh

Oud hout
Elke tafelzaag is geschikt voor die klus, maar er moet wel een spouwblad aanwezig zijn op de zaagtafel. Gebruik wel een duwhoutje dat spaart de vingers :D

Ik zie de moeilijkheidsgraad niet van dit klusje, of je nu latjes zaagt van 0,5cm, of je zaagt latjes van 2cm de bewerking blijft het zelfde.

Mvg,

André
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Als je dan ook nog je te zagen stuk op een plaatje MDF legt dan valt je strip hout van 5 mm tenminste niet naast het zaagblad in de zaagbladsleuf. Je MDF dient dan als steuntje. Die plaat moet dus wel groter zijn dan je te zagen stuk hout.
Op die manier heb ik 2 mm gezaagd. Ging prima.
grtn Bart
 

VanRembrandt

Nieuw lid
20 sep 2010
8
0
hoi hoi
alvast bedankt voor de reply`s
en wat voor zaagmachienes raad u aan voor dit werk
het moeten geen projectielen worden die door de schuur vliegen en het moet rete strak gezaagd zijn zonder afwijkingen.

gr
VR
 

tuoh

Oud hout
VanRembrandt zei:
hoi hoi
alvast bedankt voor de reply`s
en wat voor zaagmachienes raad u aan voor dit werk
het moeten geen projectielen worden die door de schuur vliegen en het moet rete strak gezaagd zijn zonder afwijkingen.

gr
VR

Wanneer er projectielen door de werkplaats vliegen scheelt er iets met de man en niet met de machine.
Je mag de beste machine hebben maar als de bedienaar niet weet waar hij of zij mee bezig is krijg je dergelijke problemen.

Een " rete strakke" zaagsnede krijg je met een machine waar het zaagblad niet slingert, bij kwaliteitsmachines is dit geen probleem, maar bij de goedkopere kan je hier wat werk aan hebben.

Het probleem word meestal veroorzaakt doordat de flens waar het zaagblad tegen steunt niet mooi haaks op de zaagas past. ( is te controleren met een meetklok) enkele tienden mm verschil zie je al aan het zaagbeeld.

Mits wat tuningwerk krijg je gelijk welke zaagmachine wel in het spoor.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.