zijn er ervaringen met houtworm bestrijding dmv verhitten?

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Beste,
Om de 60 jaar oude timmermans werkbank van mijn schoonvader zaliger te redden van verder verval door de houtworm, ben ik op zoek naar een goede bestrijdingsmethode.
Aangezien ze zal worden gebruikt als eetbar is het behandelen met giftige producten geen optie.
Mijn voorkeur gaat uit naar verhitting tot 50-60 gr voor enige tijd, mede omdat ik denk dit zelf te kunnen doen.
Heeft iemand hier ervaring mee, hoe en wat, en of het een effectieve methode is?
Gr Frank.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
mm, verhitting niet.
Wel verkoeling;)
Was vandaag bij een verzamelaar van oud handgereedschap. Hij liet al het gereedschap waar worm in zat in een koelhuis 3 weken bij -28 graden staan.
Op die manier gaat al het ongedierte wel dood.
Nu is een handschaaf iets anders als een werkbank, maar misschien ken je iemand die werkt bij een koelhuis?
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Hahaha die ken ik wel, ik werk zelf nl voor een frites fabrikant met grote diepvrieshal.
Maar ivm voedsel veiligheid etc zal dat niets worden.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Ik heb ooit eens een boomstamschaakspel gezaagd die na verloop van tijd vol bleken te zitten met kevertjes. Dus de stukken weggebracht na een insectenverdelgingsbedrijf en daar een weekje in een oven gezet bij 60 graden. Geen beestje heeft het overleefd, de truc is wel dat je het meerdere dagen moet verhitten en dat je de hitte langzaam moet opvoeren.
Weet niet of de werkbank het overleefd omdat het vochtpercentage in het hout wel eens heel laag kan worden. Mijn schaakstukken waren door en door droog maar toch waren de krimp scheuren groter geworden. Misschien de ruimte vochtig genoeg houden?!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
En als je het hele geheel goed inpakt in plastic. En dan in de vriezer op je werk. Of zou dat ook niet mogen?
 
3 feb 2014
7
0
Oudemirdum
Ik was laatst op vakantie in leek en toen waren we naar landgoed Nienoord geweest. Daar hebben ze ook een grote hal met oude koetsen. En in die hal hebben ze ook een grote vrieskast waar ze die koetsen zo in konden rijden. Dit was ook om de houtworm te bestrijden. Dit ging dan geloof ik wel in etappes. Paar dagen er in dan weer een paar dagen eruit. En dit word dan een paar keer herhaald
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
kleine stukken gaat prima in een magnetron, maar daar is je werkbank helaas te groot voor.
Het beste is hem, gelet op de afmetingen een week in een vriescel te zetten.
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Bedankt voor jullie reactie's.
Ik had deze man ook al ontdek op you tube deze heeft mij op het idee gebracht van verdelging door verhitting.
Ik ga toch voor verhitting, gewoon omdat ik het zelf wil proberen en dus ook niet afhankelijk ben van anderen.
Helaas heb ik de komende 2 weken geen tijd had ik van het goede weer kunnen profiteren.
Ga een grote kist bouwen van underlayment deze isoleren met piepschuim oid thermometertje er in en hygroscoop om de lucht vochtigheid rond de 60-70% te houden en een electrische bouwverwarmer gebruiken om de zaak op te stoken.
eventueel een auto aan en uit knutselen met een thermostaat en wat relais. Ben nu al nieuwsgierig naar het resultaat.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Hmmm, kampvuur klinkt eigenlijk nog zo gek niet. Als je het gebruikt om de werkbank te roken ipv op te stoken :) Zou dat kunnen werken om dat ongedierte uit te roken denken jullie?
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Ik lees ook veel over het gebruik van eikels, eventueel aan te vullen met een paar dagen in de winter vrieskou (als we nog vorst krijgen de komende winter)

Volgens het altijd zeer geloofwaardige internet schijnt de houtworm vele malen liever een verse eikel te willen dan het oude hout.

Kost niks en met een paar dagen weet je of het werkt of een broodje aap verhaal is. Eikels verbranden en steeds nieuwe neerleggen.
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
@ Rinus.
Thanx voor de tip, prijzen zijn zeker redelijk ik moet alleen van uit het diepe zuiden daar heen rijden met aanhanger .
Maar ook dat is geen probleem.
Maar zoals je al zegt ik maak het liever zelf , en dat is niet noodzakelijk van wegen de kosten, maar meer omdat ik wil weten of ik het kan,er achter komen hoe zo'n techniek werkt.
Bassicly is het gewoon nieuwsgierigheid die mij drijft om zoiets te doen. zien of het thuis gedaan kan worden. Ooit ben ik begonnen om een houten slottrackbaan te bouwen( racebaan) toen ik had uitgeknobbelt hoe ik alle problemen moest oplossen heb ik een paar baan stukken gebouwd en getest, toen mijn nieuwsgierigheid bevredigd was kwam het gezond verstand terug en heb toch maar geen 50 m lange baan gebouwd. gezond verstand is mijn vrouw :) :) .
Al heeft het weinig met hout bewerken te maken maar alles met "maken'' en problemen oplossen , kijk eens naar de video's van
https://youtu.be/jxcY8D_fl4I
Svseeker, Doug Jackson deze man bouwt in zijn tuin een stalen 30 m lange boot en probeerd zoveel mogelijk zelf te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.