fluittoon uit stofzuiger aansluiting

fwt

Actieve deelnemer
15 feb 2013
42
2
Rijswijk
Hallo woodworkers,

Afgelopen weekend heb ik voor het eerst mijn nieuwe bouwstofzuiger getest. Deze heb ik via een zelf in elkaar gepast verloopstuk aangesloten op de afkortzaag / zaagtafel. Dit zelf gemaakte verloop bestaat uit een splitsing (rond 40) naar twee kleinere slangen (rond 32) welke dan op de zaagmachine passen.

Toen ik de stofzuiger aanzette met het verloopstuk kwam er een harde fluittoon uit, deze was niet om aan te horen waardoor ik het verloop niet kon gebruiken.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan oplossen??
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Anderverloopstuk nemen?

ik heb er verschillende die allemaal een andere diameterhebben. 1 ervan is zo klein dat die een fluittoon maakt en gebruik ik niet. Dit is een verloopstuk dat je zelf kan inkorten.
 

fwt

Actieve deelnemer
15 feb 2013
42
2
Rijswijk
oke, ik heb gebruik gemaakt van pvc moffen en flexibele leiding.

Een grotere diameter buis zou dit probleem dus oplossen of kan het bijvoorbeeld ook in het soort buis zitten?
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Kleine diameter flexibele slang geeft een harde fluit toon... haal dat stukje er maar eens tussenuit en zet de stofzuiger dan maar weer eens aan. Grotere diameter flexibele slang zou dat moeten verhelpen
 

fwt

Actieve deelnemer
15 feb 2013
42
2
Rijswijk
Oke, dan ga ik van de week nieuwe buis en spullen halen. Maakt de lengte van de buizen nog uit?
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ga eerst eens na welke element dit veroorzaakt voordat je iets nieuws gaat kopen. Meestal krijg je fluittonen als je een koppelstuk of verloopstuk gebruikt waarvan de diameter klein is.

het koppelstuk op de machines zit die in de aansluiting of aan de buiten zijde. Als deze dus eringestoken wordt heb je een erg kleine diameter.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
Het ligt vaak aan verhogingen/verdikkingen die door hun onderlinge afstand die fluittoon veroorzaken. Haal op ongeregelde afstanden een vijl (of dremel) over de 'bulten' en hoor of het verschil oplevert. (Je hoeft dus niet de hele verdikking eraf te halen, gewoon her en der.)
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Ik heb ook gehad als ik mijn zaag aanzette. Hij zoog dan lucht langs het zaagblad. Aangezien ik (bijna) altijd meet oorkleppen zaag heb ik er geen last van ( en de buurvrouw alleen als ze in de tuin zit :))
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
ik zou bijna willen zeggen zet haar ook oorkleppen op ;)

nogmaals ga gefasseerd na wanneer het ontstaat door steeds een koppeling terug te gaan en let op kleine dia meters
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Wat voor flexibele slang heb je? Als deze aan de binnenzijde een spiraal heeft (bv vijverpomp slang) fluit hij sowieso. Dit kun je testen door de slang los te halen en er hard doorheen te blazen, hij zal dan fluiten.

Bij de meeste witgoed zaken kan he stofzuigerslang kopen op de rol voor een paar centen. Ik heb 5 meter slang diameter 40mm voor 20 euro gekocht en dit werkt perfect.

Groeten,
Patrick
 

fwt

Actieve deelnemer
15 feb 2013
42
2
Rijswijk
Had gisteren weer eens wat tijd om dit op te pakken. Heb de stofzuiger op een reststukje van de slang gezet, dit maakte dezelfde fluittoon als met alle pvc tussen stukken. Ga dus maar eens opzoek naar nieuwe slang.

Bij de meeste witgoed zaken kan he stofzuigerslang kopen op de rol voor een paar centen. Ik heb 5 meter slang diameter 40mm voor 20 euro gekocht en dit werkt perfect.
Bedankt voor de tip zal eens gaan kijken of dit hier in de buurt ook kan.
 

fwt

Actieve deelnemer
15 feb 2013
42
2
Rijswijk
Zaterdag een gewone stofzuigerslang gehaald bij de onderdelen winkel en deze maakt geen fluittoon, het zat hem dus in de slang!

Iedereen bedankt voor de tips!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.