essen, tamelijk wild

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heel mooi....
Wat ik nou graag bij dit soort dingen zou zien is het stuk hout waar je mee begon (leuk én leerzaam)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Van buiten zag ik eerst niet zoveel van die opening in de stam, de schors was er aardig over heen gegroeid. Maar bij het op maat zagen zag ik een gat aan één kant, en dat bleek verrassend ver door te lopen toen ik er eens een stokje in stak. Dus werd de schaal iets kleiner dan gepland. En omdat het stuk in verhouding wat dik was toen, werd de schaal wat dieper dan gepland.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Super mooi man.

Hoe heb ervoor gezorgd dat het donkere schuurstof van de schors niet in het spinthout terecht is gekomen ?
Ik heb namelijk een schaal van amerikaans eiken met een natuurrand en daar is het spinthout op het kopshout lelijk donker geworden. Net alsof er iemand met vieze handen aan heeft gezeten.

Hoe heb je hem trouwens afgewerkt ?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Eiken, en zeker Amerikaaans rood eiken, heeft hele grote open poriën en dus veel meer last van dit probleem. Verder probeer ik met de schuurschijf in de boormachine altijd van het hout af te schuren.
De schaal heb ik afgewerkt met 2 lagen walnotenolie, verdund met wat sinaasappelolie.

- - - Updated - - -

Nee, sorry, geen foto van dit specifieke stuk stam aan het begin.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.