Bureau maken, welk materiaal en hoe bevestigen/ondersteunen?

onnaj

Nieuw lid
4 sep 2016
1
0
Hallo,

Wij hebben sinds kort een nieuw huisje en ik wil langzaam wat meer dingen zelf gaan doen zoals een bureau maken.

Het bureau wat ik wil gaan maken steunt links (de laatste 30 cm) op de vensterbank en verder wil ik rechts nog een poot neerzetten.
De afmeting die ik wil gebruiken is 170 bij 75.

Ik zit te denken om een vuren timmerpaneel te gaan gebruiken van 2.8 cm dik. Ik hoop dan dat ik, behalve de poot aan de rechterzijde en de ondersteuning aan de linkse zijde, verder geen ondersteuning meer nodig heb. Ik vraag me alleen af of dit door zal gaan buigen of niet.

Wat nu mijn ideeën en bijbehorende vragen zijn:
1)timmerpaneel van vuren van 170 bij 75 cm en 2.8 dik op maat laten zagen. Maar als dit met mdf of multiplex ook kan hoor ik dit graag, want dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Misschien is er wel mdf / multiplex wat grenen-achtig is afgewerkt?
2) voor bevestiging op de muur aan de achterzijde een houten lat gebruiken waarop de plank kan rusten en deze op een aantal plekken aan het blad schroeven. Moet ik de gaten in het blad nog voor boren? Adviseren jullie beter l-profiel ijzers ipv een houten lat? En zo ja welke profielen? En bij hout wat voor materiaal kan ik het beste gebruiken?
3) waar het blad op het uiteinde links op de vensterbank ligt, adviseren jullie om het eerste deel wat vrij hangt ook te ondersteunen dmv bij een lat of ijzer profiel?
4) ik wou gewoon een beetje een standaard poot gebruiken, maar misschien adviseren jullie nog een poot met een bepaalde grootte? Of een bepaald oppervlak qua ondersteuning?
5) ik wil het blad verder een beetje rond afvijlen aan de voorzijde en aan de rechterzijde omdat deze in het zicht zitten. Of zijn er andere cq betere opties dit af te werken?
6) verder ga ik het blad gronden en dan met verf aflakken, misschien nog wel met een extra laag blanke (slijtvaste) lak als dat verstandig is?
7) verder heb ik aan de achterzijde van het blad 2 verwarmingsbuizen lopen. Dit zaag ik uit met een decoupeerzaag oid maar hoe werk ik dit verder mooi af?

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd en dat jullie me op weg kunnen helpen. Mochten ik dingen compleet over het hoofd zien dan hoor ik dit uiteraard ook graag.

Alvast hartstikke bedankt allemaal!

Groeten
 
M

Milo-vs

Guest
1- Ik zie deze overspanning zeker niet gebeuren met MDF.

2- Gaten voorboren is een aanrader. Netjes verzinken en vastschroeven. Gewoon een houten lat gebruiken. Deze om de x aantal cm vastzetten op de muur en het blad.

3- I.v.m de grote overspanning zou ik sowieso het blad verstevigen met houten balken, of een poot meer naar het midden.

4- Standaard poot lijkt me prima. Als de poot niet buigzaam is is hij dik genoeg ;).

5- Frezen is netter, maar gewoon schuren behoord ook tot de mogelijkheden. Als je vuren als look wilt zou ik het zeker niet afwerken met iets anders.

6- Vuren is dus niet de look die je wilt... Je wilt het geverfd hebben in kleur? Bij een bureau slijtvaste lak (parketlak?) is wel verstandig.

7- Daar zou ik weinig aan doen, veel kant en klare oplossingen zijn simpelweg lelijk.. Of je moet iets op maat gaan maken..

Ik vind de overspanning zonder versteviging nogal groot, maar wellicht dat er hier mede forumleden zijn die hier anders over denken. Ik zou hem meer willen ondersteunen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
1. Hier hangt alles van af, massief hout is sterker dan de mdf. Wil je om de kosten mdf nemen, dan zou ik dat doen, in de bouwmarkt laten zagen. Uit een plaat haal je makkelijk het blad en een paar latten van ongeveer 8cm hoog, die schroef en of lijm je rechtop onder het blad. Gebeurt niks mee.

Multiplex is weer 3x duurder en zal net zo doorzakken.

2.8cm vuren zal minder doorzakken en zul je wat minder hoeven ondersteunen. Zou ff proberen of het erg buigt etcetera.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Multiplex buigt minder door dan MDF. En belangrijker nog, na belasting veert het weer terug. MDF gaat alleen al door het eigen gewicht doorhangen. Ik vind het dan ook niet geschikt voor deze toepassing.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Mwa, ik heb op deze manier vroeger een tafel gemaakt uit mdf, met een spanne van 1.40m, daar konden we met z'n tweeen op zitten (70+kg) zonder dat de tafel een krimp gaf. Deze had slechts twee "liggers" van mdf, alles alleen maar geschroefd.

Volgensmij wordt mdf ook meer gebruikt in meubelbouw dan Multiplex? Ben wel met je eens dat multiplex op zichzelf een beter materiaal is, maar voor deze toepassing zal MDF prima werken lijkt mij.

Als je voor plaatmateriaal gaat: Uit een plaat kun je 4 poten halen (zelf samenstellen uit 4 plankjes) en 1 blad en een stuk of wat "planken" om het blad te verstevigen. Ben je voor een paar (MDF) tot 6 (Multiplex) tientjes klaar.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Ad 2:
in plaats van de plank kan je ook een balkje 4x4 met slagpluggen aan de muur bevestigen.
Je kunt dan ook van onder af schroeven, zorg er dan wel voor dat het gat in de balk ruim voorgeboord is, zodat de schroef er makkelijk door heen gaat, en de plank goed vast trekt.
Ad 7: Als je de CV leidingen los kan koppelen, hoed je alleen maar twee gaten in het blad te boren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.