Naamborden van Afrormosia

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Voor een goede vriend heb ik afgelopen week twee naamborden gefreesd voor montage aan stuur- en bakboordzijde van z'n boot.

De Houtsoort is Afrormosia en wordt geacht zich te gaan gedragen als Teak. Volgens deze info is het echter geen Teak, dus nu maar afwachten welk effect het zoute-, zilte- en zoete water op de borden gaan hebben. In ieder geval zullen er nog de nodige laklagen overheen moeten om toch enige bescherming te bieden. Ik heb dezelfde borden al eens voor hem gemaakt van Mahonie, maar ondanks de vele lagen lak zagen deze boren er binnen een paar maanden al niet meer uit.

Afrormosia is wel heel mooi hout en het bewerken gaat prima (mits frees scherp is natuurlijk). Staat wel op de lijst van beschermde soorten, maar volgens de aannemer waarvan we het hout hebben is het van een vertrouwde (legale) partij. Omdat ik hem al heel lang ken geloof ik dat ook (al is "kennen" natuurlijk geen garantie).

planken.jpgspaanders.jpg


De borden zelf zijn ca. 100 cm x 20 cm. en krijgen de naam "Esthindy". De letters zijn gefreesd met een V-groef frees van 60 graden en zijn 3 mm diep.

Omdat een bord te groot is om in één keer op de machine te passen, heb ik het project moeten opdelen in twee stukken: "Esth" en "indy".
tekening.jpg
maar met voldoende concentratie en nauwkeurig werken is dit verder geen probleem.

opspanning2.jpg

Het resultaat
dubbel.jpg

Volledig2.jpg

Ik ben tevreden, nu maar hopen dat de eigenaar dat ook is :)
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Mooie bordjes, prachtige fotos! Inderdaad mooi hout dat afromosia. Is dat een zelfbouw cnc bank?

Groeten mark
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Heel mooi gedaan! Heb je wat meer info over die zelfbouw CNC bank?

Hoi Bjorn,

Heb zeker info over de cnc, maar denk niet dat het hier allemaal thuishoort (houtforum)

stuur anders pb als je specifieke vragen hebt, ik beantwoord ze graag.

Algemeen betreft het een vrij standaard portaalfrees op een betonnen basis met een effectief bereik van 500 x 750 x 120 mm (xyz).

Aansturing met een arduino en open source software (grbl). De bouw duurde ca. 14 maanden. Leuk om te doen, maar nog leuker om te gebruiken.;)

groet,

Ronald
 
Laatst bewerkt:

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
63
Zou voor de cnc gewoon een aparte topic van maken. Kunnen we er nog wat van leren op het forum
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Zou voor de cnc gewoon een aparte topic van maken. Kunnen we er nog wat van leren op het forum

Daar zou ik ook voor zijn! Mocht je wat details willen delen over hoe je tot het ontwerp bent gekomen en wat je zoal gebruikt heb voor je cnc dan ben ik zeer geïnteresseerd.
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Daar zou ik ook voor zijn! Mocht je wat details willen delen over hoe je tot het ontwerp bent gekomen en wat je zoal gebruikt heb voor je cnc dan ben ik zeer geïnteresseerd.

Ik wil met alle plezier alles delen over de CNC, maar vraag me oprecht af of dit het juiste forum daarvoor is. Er is n.l. al een CNC-forum (http://www.cnczone.nl/) waar er heel veel informatie over zelfbouw-cnc's te vinden is.

Volgens mij zijn er ook al een aantal woodworking-forummers lid van het CNC-forum.

Maar als ik weet in welk gedeelte van het woodworking-forum een onderwerp over het ontwerpen en het bouwen van een CNC past (en of anderen ook vinden dat het hier past), wil ik er best een topic aan wagen.

Meningen hierover?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.