Prijs luchtgedroogde schaaldelen Amerikaans eiken en kersen

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Van een vriend kan ik een aantal schaaldelen Amerikaans eiken en kersen (inlands) overnemen. De schaaldelen hebben ruim 10 jaar gedroogd onder een afdak in de tuin. Voor zo ver ik weet is dat goed gedaan en zijn de schaaldelen goed gedroogd, behoorlijk recht en zonder rot. Nu is hij niet echt op de hoogte van de prijzen van dergelijke schaaldelen en ik eigenlijk ook niet. Nu zitten we in een soort impasse dat hij niet te veel wil vragen en ik er niet te weinig voor wil betalen. Als ik op internet rond kijk zie ik prijzen van circa €1250 - €1500 per m3 eiken schaaldelen. Echter is dat in veel gevallen voor ovengedroogde schaaldelen. Wat is een redelijke prijs voor luchtgedroogde schaaldelen Amerikaans eiken?

Voor de kersen schaaldelen geldt hetzelfde vraag: wat is een redelijke prijs? Om internet zijn prijzen lastiger te vinden, maar meestal is het zo €1850 - €2100 per m3. Wederom is dat voor ovengedroogde schaaldelen en weet ik niet of de prijs voor luchtgedroogd kersen anders is.

Ik begrijp dat de prijzen afhankelijk zijn van de kwaliteit van het hout (hoe recht, hoeveelheid noesten, etc.). Maar een beetje een richtlijn zou fijn zijn voor ons. Als het gemakkelijker is, dan mag een antwoord per kwaliteit ook. Bijvoorbeeld €1000 voor veel noesten, € 1250 voor gemiddeld hout en €1500 per m3 voor zeer goed / A-kwaliteit hout.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Mathieu, ik heb die aanbieder gemaild en ben benieuwd met welke prijzen hij komt. Ik hou u op de hoogte.

Mochten er nog anderen zijn die meer over gangbare prijzen weten, dan hoor ik dat graag!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Kersen wat 10 jaar in de tuin gelegen heeft - hoeveel beestjes zitten daar in?

Dat zal wel meevallen. Het heeft goed gedroogd, waardoor er minder beestjes in komen. Het heeft onder een afdak gelegen, dus de regen kon/kan er niet bij. Tevens is het netjes opgehoogd en opgelat, dus ook dat is in orde. De kopse kanten zijn ook ingesmeerd om scheuren te voorkomen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Had je al eens op marktplaats gekeken? Na een paar minuten rondkijken schat ik dat winddroge schaaldelen 200-600 euro per kuub moeten opleveren. Erg afhankelijk van afmetingen, droogte etc.

Wil je het zo droog krijgen om het tot meubels te verwerken moet je het nog wel een poos binnen laten liggen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
IK zou ook inzetten op een 500 euri per kuub. Het gaat, gezien het verhaal, overduidelijk niet om een handelaar/commerciele organisatie, en het feit dat het 10 jaar heeft liggen drogen is dus (afgezien van dat het dus iig wel 'stabiel' is) geen issue - er is geen sprake van kapitaal- of renteverlies. onbekantrecht winddroog inlands hout op niet- of semicommerciele basis doet voor zover ik weet heel globaal gemiddeld een 500 euro per kuub.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Had je al eens op marktplaats gekeken? Na een paar minuten rondkijken schat ik dat winddroge schaaldelen 200-600 euro per kuub moeten opleveren. Erg afhankelijk van afmetingen, droogte etc.

Wil je het zo droog krijgen om het tot meubels te verwerken moet je het nog wel een poos binnen laten liggen.

Het inschatten van prijzen op Marktplaats is lastig, aangezien er vaak weinig info wordt gegeven. Hoe lang heeft het lopen drogen (oftewel is het wel echt luchtdroog), wisselende kwaliteiten, enkel de gehele bool afnemen, etc. Vandaar dat ik de vraag hier stel. €200 lijkt mij heel erg weinig. Maar €500 is waarschijnlijk een beter richtgetal (zie ook andere reacties in dit topic).

Ik heb geen directe toepassing voor het hout, dus het komt nog een tijd in mijn garage te liggen.

IK zou ook inzetten op een 500 euri per kuub. Het gaat, gezien het verhaal, overduidelijk niet om een handelaar/commerciele organisatie, en het feit dat het 10 jaar heeft liggen drogen is dus (afgezien van dat het dus iig wel 'stabiel' is) geen issue - er is geen sprake van kapitaal- of renteverlies. onbekantrecht winddroog inlands hout op niet- of semicommerciele basis doet voor zover ik weet heel globaal gemiddeld een 500 euro per kuub.

Bedankt! Het is inderdaad geen commerciële transactie, vandaar dat ik ook niet te weinig wil betalen.

http://www.2dehands.be/bouw/bouwmat...l/notenhout-kersen-peren-linde-306188069.html
Informeer eens naar de prijzen die deze aanbieder hanteert.
Ik ben er nooit geweest, dus geen ervaring met deze aanbieder.
1250 euro /m3 voor eik is wat ik betaald heb voor A kwaliteit ovengedroogde Franse eik op bool.

De verkoper heeft antwoord gegeven:
Kersenhout: €750 m3 onbekantrecht.

Notenhout en peren: vanaf €1000 m3

Hij heeft geen info gegeven over het eiken.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Wat zijn de afmetingen van de schaaldelen is wel een belangrijke vraag voordat iedereen hier prijzen gaat roepen, vooral voor het kersenhout. Want foutvrij kersenhout kan oplopen tot 2500 euro per m3 maar dan heb je wel een diameter van minimaal 35 cm nodig (en dit is dan de prijs voor kers vers op stam!)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Wat zijn de afmetingen van de schaaldelen is wel een belangrijke vraag voordat iedereen hier prijzen gaat roepen, vooral voor het kersenhout. Want foutvrij kersenhout kan oplopen tot 2500 euro per m3 maar dan heb je wel een diameter van minimaal 35 cm nodig (en dit is dan de prijs voor kers vers op stam!)

Bij de aanbieder op 2dehands.be had ik gevraagd naar schaaldelen van 20-40 cm breed (excl bast en spinthout). Ik weet niet of hij hier rekening mee heeft gehouden in de prijs. Die breedte van de schaaldelen van mijn vriend weet ik niet precies, maar de breedste delen kersen zijn denk ik iets breder dan 35 cm.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Dat zal wel meevallen. Het heeft goed gedroogd, waardoor er minder beestjes in komen. Het heeft onder een afdak gelegen, dus de regen kon/kan er niet bij. Tevens is het netjes opgehoogd en opgelat, dus ook dat is in orde. De kopse kanten zijn ook ingesmeerd om scheuren te voorkomen.

Goedemiddag LN,

Ik zou het advies/de opmerking van Jurriaan toch wel iets serieuzer nemen.
Kersenhout buiten opslaan vanaf vers is voor 90% vragen op problemen. Er zijn verschillende beestjes (honderd-en) als het over hout gaat en ik kom nog steeds vele nieuwe tegen in boeken en in de praktijk. voornamelijk bij oude partijen rond de 15-18% vocht dus winddroog. als je vers kersen heb komen er anderen beestjes als dat het al redelijk droog is. elke fase heeft weer nieuwe bezoekers en dit tot zelfs 8-12% droog hout. betreft het oplatten en ophogen,.. dit scheelt zeker veel maar voornamelijk scheelt dit tegen pissenbedden. dit zijn ook geen houteters maar vermaken zich goed in een vochtig klimaat. dit vochtige klimaat is ook bij droog hout buiten te vinden.

het klinkt inderdaad alsof er veel aandacht aan besteed is voor het opslaan en dat is goed! maar van de vele partijen (voornamelijk kersen, iepen en beuken) die ik wel eens tegen kom en al vaak 2 tot 15 jaar liggen heeft bijna alles last van beestjes. en dan nog is de kans groot als ik het niet gezien heb dat ik tijdens het herzagen larven tegenkom.

succes in ieder geval!
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Ik zou er is een paar planken uittrekken en door de zaagtafel of schaafbank halen. Kun je gelijk zien hoever het is aangetast. Als er schaaldelen van 5 cm dik en tot 35 cm breed tussen zitten en er verder geen aantasting is dan is 500 wel een goedkope prijs.

Als je de bast er gelijk afhaalt bij het zagen scheelt dat al 90% van de beestje tijdens het drogen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Bedankt voor de reacties! Ik heb enkel de eiken delen in handen gehad en die leken ongedierte vrij. Ik ga die vriend om een schaaldeel eiken en kersen halen. De schors zaag ik eraf en haal ze op het werk over de schaafbank en door de vandiktebank. Dan weet ik meer. Ik hou jullie op de hoogte.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Het inschatten van prijzen op Marktplaats is lastig, aangezien er vaak weinig info wordt gegeven. Hoe lang heeft het lopen drogen (oftewel is het wel echt luchtdroog), wisselende kwaliteiten, enkel de gehele bool afnemen, etc. Vandaar dat ik de vraag hier stel. €200 lijkt mij heel erg weinig. Maar €500 is waarschijnlijk een beter richtgetal (zie ook andere reacties in dit topic).

Ik heb geen directe toepassing voor het hout, dus het komt nog een tijd in mijn garage te liggen.



Bedankt! Het is inderdaad geen commerciële transactie, vandaar dat ik ook niet te weinig wil betalen.



De verkoper heeft antwoord gegeven:
Kersenhout: €750 m3 onbekantrecht.

Notenhout en peren: vanaf €1000 m3

Hij heeft geen info gegeven over het eiken.
Dat is niet de hoofdprijs, maar vermoedelijk gaat het om fruitbomen. Diepenbeek ligt aan de rand van de fruitstreek. De diameter van die stammen is meestal beperkt en de hoeveelheid echt mooi hout uit zo een stam is niet zo veel.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Vandaag heb ik 2 stuks eiken en 2 stuks kersen schaaldelen gehaald van 140 / 150 cm. Het eiken is okay, met weinig knoesten en niet te veel barsten. Met 4,5 - 5 cm is het ook mooi dik. Het is ook behoorlijk vlak, waardoor ik er 2 stukken van 150 x 25/30 cm uit heb kunnen halen. Deze moet ik nog vlak schaven, dus er zal zeker nog een stuk van de dikte af gaan.

De kers was een stuk krommer, waardoor ik deze in de lengte door midden heb gezaagd. Er zijn nu 3 stukken van circa 13 / 15 cm breed over en 150 cm lang en 2 stukken die ongeveer even breed zijn, maar met een lengte van 75 cm. De dikte is ruim 2,5 cm.

Mijn dochter is nu gek op Kapla en ik denk dat de restanten verzaagd worden tot Kapla-blokjes.

Dinsdag of woensdag haal ik de planken op mijn werk over de schaaf en door de van- diktebank.

IMG_2842.jpg

Een mooi schaaldeel kersen

IMG_2841.jpg

Helaas met een beetje houtworm! Gelukkig alleen in het spint.

IMG_2837.jpg

Kon het niet laten: klein stukje met de hand geschaafd en nat gemaakt om de tekening en kleur te bekijken.
IMG_2844.jpg

Kersen naast het vergrijsde eiken.

We hebben het nog niet over de prijs gehad, omdat ik de kwaliteit wilde zien.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Afgelopen woensdag heb ik de verzaagde schaaldelen door de schaaf en de vandiktebank gehaald en eerlijk gezegd viel het wat tegen. Het kersen was krommer dan gedacht, waardoor ik het terug heb moeten schaven tot 16mm om het nog enigszins recht te krijgen en toch wat lengte over te houden. Uiteindelijk heb ik er maar 2 planken en wat kortere stukken uit kunnen halen.

Het eiken was nog erger. Het ene stuk hadden grote scheuren en 2 grote knoesten, waardoor ik er maar een klein plankje uit heb kunnen halen. Het andere stuk was zonder scheuren en maar 1 noest tegen het einde. Maar er zaten overal gaten in van houtworm of ander ongedierte, dus ook geen bruikbare planken uit te halen van een goede kwaliteit.

ikga eens kijken of de 3 schaaldelen die ik had exemplarisch zijn voor de rest. Als dat zo is, dan is het voor mij de moeite niet waard.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
jammer dan van alle moeite... ik wilde je de tip geven om eens te kijken bij de plankencentrale (www.plankencentrale.nl) ze zitten op meerdere locaties in nederland en ik ben in renkum geweest. prima spul tegen gangbare (commerciele prijzen) en ook schaaldelen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
jammer dan van alle moeite... ik wilde je de tip geven om eens te kijken bij de plankencentrale (www.plankencentrale.nl) ze zitten op meerdere locaties in nederland en ik ben in renkum geweest. prima spul tegen gangbare (commerciele prijzen) en ook schaaldelen.

Bij mijn online zoektocht naar prijzen ben ik de Plankencentrale tegen gekomen. Helaas zitten ze niet in de buurt (ik woon in Zuid-Limburg). Daarnaast vind ik ze behoorlijk prijzig als ik ze bv vergelijk met Houtzagerij Windels in Brunssum.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.