Steigerhout zagen

mwillart

Nieuw lid
2 sep 2016
3
0
Hallo,

ik heb onlangs een Einhell afkortzaag gekocht en ben begonnen aan een steigerhout loungebank. Ik merkte tijdens het zagen met het universele zaagblad dat er een brandlucht vanuit het hout ontstond (hout werd ook een beetje zwart in de zaagsnede). Ik dacht dit op te kunnen lossen door een zaagblad speciaal voor hout (24 tanden) te kopen, maar ook met dat zaagblad heb ik het probleem. Er ontstaat rookontwikkeling tijdens het zagen.

iemand een idee hoe dit op te lossen?
 

The Woodworker

Nieuw lid
31 mei 2016
23
0
Wat ik weet is of de te lage snelheid waarmee de zaag door het hout gehaald word ( en dus te weinig kracht in de zaag), of een bot blad(wat niet het geval is dus) de oorzaken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Wat voor zaag (type?) is het, met trekfunctie?

Ook even checken of je de plank goed ondersteund aan het andere uiteinde. Als de plank wringt, loopt de zaag ook vast.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Wat ook wil helpen is een beetje was op het zaagblad smeren. Gewoon een eindje kaars gebruiken.

Verder: er zit vaak spanning in hout. Je kunt bij lange zaaglengtes proberen de zaagsnede achter de zaag open te houden door er wiggetjes in te duwen.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Zaag je met beleid? Als je te veel in een keer wilt zagen kan het zijn dat de motor van de zaag het niet aan kan.


En goh, wat is die DeWalt zaag mooi. Heerlijk veel zaag capaciteit.
 

mwillart

Nieuw lid
2 sep 2016
3
0
Zaag je met beleid? Als je te veel in een keer wilt zagen kan het zijn dat de motor van de zaag het niet aan kan.


En goh, wat is die DeWalt zaag mooi. Heerlijk veel zaag capaciteit.

Daar zeg je me wat, zie in het filmpje inderdaad dat de beste man wat meer met beleid zaagt dan ik. Ga morgen weer eens proberen!
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ik had voor ik mijn DeWalt had ook een Einhell zaag met trekfunctie (210mm blad). Gaat nog steeds als boter door steigerhout, hoef je echt geen ander blad op te zetten dan het standaard blad, sterker nog vind 24 tands wel errug weinig voor mooie afwerking, van rookontwikkeling nooit last gehad, hoe grof of bot ik hem ook hanteerde, wel erg veel last van de niet haaksheid van die zaag, en als hij dan haaks gesteld was, kon je hem na 10 planken weer haaks instellen omdat er weer een afwijking in zat.

Heb er ook wel eens door het steldraad mee gezaagd, onbegrijpelijk hoe dat kon, maar het gebeurde :) Het is een hobbymatige zaag, maar ik geloof wel dat er garantie op zit en als er rookontwikkeling is moet je echt gebruik maken van je bon of garantie hoor!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als er brandplekken op de zaagsnede zitten klemt de zaag. Oorzaken: het hout ligt niet stil/vlak, of het zaagblad staat niet evenwijdig aan de zaagsnede.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Als je een zaag met trekfunctie hebt vermoed ik dat je zaagblad scheef staat tov je trekstangen. Dit valt te testen door een zaagsnede te maken zonder trekken. Dus met het blad helemaal naar achteren en dan te kijken of je ook brandmerken krijgt. Als dit wel het geval Is ligt het waarschijnlijk aan je zaagblad, als het hout niet verbrandt ligt het aan de afstelling van het blad totale de glijstangen

Groetjes,

Tom
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
meest voor de hand liggende oorzaak is het niet vlak liggen van het hout waardoor deze de zaag vastklemt als er een deel is doorgezaagd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.