Bierpullen (in progress)

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Met een paar vrienden van mij ben ik op bezoek geweest bij zogenaamd het grootste kasteel van Europa (Malbork, Polen) hier zagen we iemand lopen met een houten beker die bestond uit segmenten, net zoals bijvoorbeeld een biervat of een oude regenton. Ik heb ze toen beloofd aan de slag te gaan om ook van dat soort bekers te gaan produceren als uitdaging ;)

Het begon allemaal met een berg rekenwerk, hoe groot moeten de segmenten worden voor een bepaalde diameter, welke dikte, welke hoeken etc.
Uiteindelijk ben ik gegaan voor 12 segmenten wat neerkomt op een hoek van 30 graden (360/12). De binnendiameter van de bekers moest rond de 75mm worden... hierbij kwam ik uit op een binnenbreedte van +-20mm per segment. De dikte van de segmenten maakt in dit geval niet uit omdat ik van plan was om de bekers aan de buitenkant nog te gaan afdraaien, de plank die ik gezaagd heb was toevallig 10mm dik.

Naamloos.png
heel wat zaagsneden van 15 graden later...

IMG_20160830_123551.jpg

Om te zorgen dat de segmenten van de bekers strak tegen elkaar aan komen te zitten, leg ik de segmenten uit op een stuk schilderstape. Het wordt hierdoor een soort mat die je kan samenvouwen.

IMG_20160830_123217.jpg

Even testen :cool:

IMG_20160830_123325.jpg

Omdat ik geen goede klemmen heb voor deze bekers heb ik er maar voor gekozen om zoveel mogelijk elastiekjes eromheen te doen. Lijkt aardig goed te gaan. Met lijmklemmen vervorm ik de bekers alleen maar, ronde bekers wil ik geen ovalen :p

IMG_20160831_164331.jpg

Tot zover de eerste stappen!

Ik ben van plan om er grote handvaten aan te maken en de binnen of buitenkant rond te draaien op de draaibank. Ook wil ik kijken of ik stalen ringen kan vinden om de bekers te verstevigen (en het lijkt ook wel mooi).
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ziet er goed uit Douwe, welk hout gebruik je?

Groet Pel.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ziet er goed uit. Heeft het je veel tijd / moeite gekost om de verstekken goed te krijgen?

Hopelijk is het water (bier) dicht :)
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ziet er goed uit Douwe, welk hout gebruik je?

Groet Pel.

Hoi Pel,

Ik had nog een plank liggen van het aftimmeren van de wc in de schuur... kan vanalles zijn, ze verkopen tegenwoordig volgens mij 4 soorten hout als "hardhout" bij de bouwmarkten. Ik had geen zin om een dure plank te nemen voor een spielerei projectje :)

Groetjes,
Douwe
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ziet er goed uit. Heeft het je veel tijd / moeite gekost om de verstekken goed te krijgen?

Hopelijk is het water (bier) dicht :)

Hoi Janwillem,

Viel mee, testje met de eerste zaagsnedes ter controle en daarna gewoon zagen zagen zagen. Ik ben van plan om de beker aan de binnenkant waterdicht te maken met warme bijenwas. Volgens mij werd dat in die tijd ook al wel toegepast, geen toevoegingen of niks, gewoon pure bijenwas

Groetjes,
Douwe
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Tip die je op internet wel tegenkomt is om eerst twee helften te maken, die vlak te schuren en dan pas tegen elkaar te lijmen. Dan hoeven de hoeken minder exact te zijn.

edit: zie dat je in ieder geval één helft hebt gemaakt...

Ben benieuwd hoe het eruit komt te zien. En of/hoe je het handvat gaat maken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Als je deze bekers wil klemmen denk dan eens aan wormslangklemmen. Dit zijn de gewone. Verkrijgbaar tot een diameter van 30 cm. Er zijn ook setjes om grotere te maken.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
zie dat je in ieder geval één helft hebt gemaakt...

Ben benieuwd hoe het eruit komt te zien. En of/hoe je het handvat gaat maken.

De hoeken kwamen bij mij vrij exact uit, geen problemen mee gehad. Ik heb die helft gemaakt van de stukken die over waren, misschien wou ik het nog gebruiken voor een deksel van een kistje. Het handvat maak ik van massief eiken, waarschijnlijk " 7 " vormig.

hoe hoog worden ze?

groeten,
Ornament

Ik maak twee bekers van 15cm en eentje van 13cm hoog.

Als je deze bekers wil klemmen denk dan eens aan wormslangklemmen. Dit zijn de gewone. Verkrijgbaar tot een diameter van 30 cm. Er zijn ook setjes om grotere te maken.

Hmm die zal ik in mijn achterhoofd houden wanneer ik weer aan de slag ga met het lijmen van ronde objecten, bedankt!
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Randen zijn afgerond in de draaibank, maar alleen van binnenuit... hierdoor lijkt de wand van de beker een stuk dunner.

IMG_20160904_165536.jpg

Daarna aan de slag gegaan met de handgrepen. Eerst de ruwe vorm uitzagen (eiken tafelblad +- 18mm dik)

IMG_20160904_153937.jpg

IMG_20160904_154226.jpg

IMG_20160904_165400.jpg

En dan maar vijlen en schuren.....

IMG_20160904_165410.jpg

Moet toch zeggen dat het meer weg heeft van een koffiemok dan een bierpul :p maar het handvat is wel erg comfortabel.

IMG_20160904_165510.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.