"ik krijg nog geld van je" (puzzel)

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik heb een simpele puzzel bedacht die ik graag met de rest van het forum wil delen :eek: Hij kan alleen geopend kan worden als deze op de juiste manier wordt bewogen en in de juiste positie. De puzzel heeft zijn naam te danken aan het feit dat er een 50 cent muntje in het "mechaniek" verstopt zit. Het geheel wordt bij elkaar gehouden door sterke neodymium magneten, zodat het lijkt alsof er niks kan schuiven.

Iets waar ik geen rekening mee gehouden heb is dat de puzzel erg slijt bij iedere keer openen. Het muntje is te hard in vergelijking met het eiken (helaas pindakaas). Voor mensen die geen/minder ruimtelijk ingesteld zijn bleek dit nog een aardig lastige puzzel te zijn.... iets wat ik niet had verwacht :rolleyes:

P1040886.jpg

P1040891.jpg



De oplossing:
In de lengterichting van de zwaluwstaart de delen van elkaar af duwen, wanneer het donkere stuk beneden is! Het eerste stukje schuiven gaat lastig door de sterke magneten.



IMG_20160902_123553.jpg

IMG_20160902_123546.jpg

IMG_20160902_123537.jpg

De munt vergrendeld de puzzel doordat hij naar de andere kant valt als de puzzel wordt omgedraaid. In het donkere stuk zit een aluminium pen gedrukt, die het schuiven van de puzzel verhinderd. Ik heb voor aluminium gekozen omdat een houten pen te snel slijt en het moest een niet-magnetisch materiaal zijn vanwege de magneten.

IMG_20160902_123517.jpg
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Hallo Atmoz,

Zeker heb ik meer van dit soort dingen, ik bedenk sinds een aantal jaren puzzels met als uitdagend doel "een simpel ontwerp met een lastige oplossing"
Je zou misschien in mijn verleden kunnen duiken, ik heb een aantal puzzel onderwerpen gestart op dit forum: http://www.woodworking.nl/search.php?searchid=2401735 (...hopelijk werkt de link, anders zou je ook via mijn profiel, gestarte onderwerpen de topics kunnen vinden)

Groetjes,
Douwe
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Helaas de link werkt niet.

Wel erg leuk gemaakt je zou het magneetje ook nog kunnen verstoppen door deze in te boren vanaf de andere kant daar waar het latje overheen zit.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Helaas de link werkt niet.

Wel erg leuk gemaakt je zou het magneetje ook nog kunnen verstoppen door deze in te boren vanaf de andere kant daar waar het latje overheen zit.

Hoi rjmulder,

Dat was wel een goed idee geweest inderdaad! :D niet aan gedacht..

Groetjes,
Douwe
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Geweldig man, ziet er super uit en zit leuk in elkaar, snap het niet helemaal maar erg tof!
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik heb weer even een schetsje in paint gemaakt met kleurtjes!!! ;):p:rolleyes:

Maargoed, de aluminium pen zit vast gelijmd in het hout en kan niet bewegen. De munt zorgt daartegen voor de vergrendeling. De munt is net zo hoog dat hij in het ondiepe gat kan liggen (blauw) en de puzzel kan schuiven. Als de munt naar de andere kant van de puzzel valt wordt het pad van de aluminium pen geblokkeerd door de munt (de aluminium pen is paars, het pad oranje). De magneten in het mechaniek zorgen er enkel voor dat hij wat moeilijker uit elkaar gaat en om alles soepel te laten sluiten.

Naamloos.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.