lijmklemmen

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb te weinig lijmklemmen en ik wil er een aantal bijkopen. Nu was ik voornemens om een aantal van ecotools te kopen, deze hebben een zeer goede prijs kwaliteit verhouding.
Maar,
Ik heb een aantal keren multiplex op elkaar gelijmd en ik begreep niet waarom iedere keer na het lijmen het multiplex iets verschoven was. Totdat ik zag dat als je de lijmklemmen aandraait je het materiaal iets wegduwd, dat is niet wat je wil.
Dus nu ben ik toch maar aan het overwegen om bessey klemmen te kopen. Ik zit aan de kliklamp te denken. Maar dan mijn vraag hebben deze daar ook last van? of zijn er andere sugesties?

Bedankt
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Met Bessey heb je gegarandeerd een goede lijmklem. De klikclamp heeft relatief wat minder klemkracht, maar werkt verder goed hoor! Het verschuiven kun je zelfs met goed lijmklemmen niet oplossen, dat komt omdat de lijm tijdelijk een drijvende laag vormt. Ik los dat meestal op door langs de buitenste randen een paar pins, of kleine spijkertjes te slaan en daarna aan een kant te beginnen met klemmen en naar de andere kant toewerken. Of de panelen met overmaat lijmen en later schoonzagen.

Succes! Fons
 

RaymondvW

Actieve deelnemer
4 aug 2016
26
2
Als je niet later nog een keer de platen hoeft te zagen: Sla in 1 van de platen een heel klein spijkertje een paar mm in het hout en knip die vlak boven het oppervlak af. Als je dat op een paar plekken doet, worden de platen vanzelf door die "prikkertjes" op de plek gehouden met het klemmen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
dank voor de tip voor het gebruik van spijkers om te fixeren. Dat is idd beter dan schroeven wat ik nu deed.
Dan gooi ik dit nog even in de groep:
Bessey KLI-S KliKlamp lijmklemmen SET
of 25x Lijmtang 200 x 120 mm ecotool.
Wat zou je kiezen? Is ongeveer even veel geld?
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Nog even reageren op het verschuiven bij het verlijmen.
April Wilkerson (youtube) gebruikt gewone tafelzout
Strooit dit in lijm laag schijnt verschuiven ook tegen te gaan
zelf nooit geprobeerd.

Menno
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Ik zag ook eens ergens de tip om een klein beetje zout te strooien op het oppervlak. Dat tast de werking van de lijm niet aan maar voorkomt wel het schuiven. *Ik heb het zelf nog niet geprobeerd.

Als je veel klemmen, in die afmeting, voor weinig wilt, kun je eens op amazon Duitsland kijken: hier. Hornbach heeft ook prima klemmen, alleen niet in de afmetingen die je zoekt. En een ander Duits merk, Berlan heeft naar mijn mening ook erg goede klemmen voor weinig, vooral voor de lange (120 cm) lopen de prijzen erg uit een met wat hier te vinden is.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Ik heb net een paar Bessey EHZ lijmklemmen binnen. De Bessey eenhands snelklem met spindel EHZ30-2

Prima kwaliteit en hoge spankracht. 5000N.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik ben zelf zeer tevreden over de Kliklamps, maar zoals hierboven al gezegd lossen die het geschetste probleem ook niet op.
Desalniettemin kan ik je deze klemmen zeker aanraden, ik gebruik ze bijna dagelijks en altijd met veel plezier!

Groet,

Atmoz
 

Atmoz

Actieve deelnemer
dank voor de tip voor het gebruik van spijkers om te fixeren. Dat is idd beter dan schroeven wat ik nu deed.
Dan gooi ik dit nog even in de groep:
Bessey KLI-S KliKlamp lijmklemmen SET
of 25x Lijmtang 200 x 120 mm ecotool.
Wat zou je kiezen? Is ongeveer even veel geld?

Ik ben ooit begonnen met de zwarte (125 Jahre jubileum versie) te kopen, dus wil alleen maar die. Helaas is daar niet zo'n mooie set van, dus moest ik ze allemaal (inmiddels al heel wat :eek:) los kopen. Maar zo'n set lijkt me om te beginnen prima! Het zijn sowieso super fijne klemmen, zowel de zwarte als de "standaard" grijze.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De truk met het zout vind ik tegenvallen. Ik heb het niet geprobeerd bij platen, maar smallere werkstukken, en dan schuift het nog steeds.

Het nadeel van verborgen spijkertjes is dat als je de plaat later nog eens wilt hergebruiken/bewerken, het metaal schade kan veroorzaken aan je gereedschap. Daarom werk ik veel met deuvels.

Andere optie is een lijmklem op de naad zetten. Kijk maar naar de facebookpost van Matthias Wandel van eergisteren. Al is dit lastiger bij grote werkstukken.

Over de lijmklemmen. Die van Ecotools ken ik nog niet. Ik heb er wel twee van de hornbach. Die zijn best goed. Ik vind echter de wisent klemmen van Bauhaus nog een stuk beter. Het plastic kapje blijft wél zitten en ze zijn stabieler (minder speling). Ik ga daar nog een aantal van bijkopen als ik weer eens in die winkel kom. Helaas is er in NL nog maar één vestiging.
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
De Bessey kli-klamps zijn super en een genot om mee te werken.
Ik heb inmiddels twee sets
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
dank voor de tip voor het gebruik van spijkers om te fixeren. Dat is idd beter dan schroeven wat ik nu deed.
Dan gooi ik dit nog even in de groep:
Bessey KLI-S KliKlamp lijmklemmen SET
of 25x Lijmtang 200 x 120 mm ecotool.
Wat zou je kiezen? Is ongeveer even veel geld?

Als ik jou was dan zou ik even wachten op de opendag volgende week van gereedschappro. had daar vorigjaar een mooie aanbieding voor een systainer met klik klamps. moet je wel naar de winkel toe.


Voor het verschuiven met klemmen heb ik ook gehoord dat je de lijm even moet laten drogen (ongeveer een halve minuut) en dan pas gaan klemmen.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Ah ik vind die kliklamps juist wel tegenvallen. Weinig bereik met de hendel en ze gingen snel kapot. Ik heb ook een stel ecotools snelspanners, maar die beginnen nu ook wel op te raken na een paar jaar. De zware besseys zijn wel super maar ook meteen een andere prijsklasse jammer genoeg. Ik hoop dat iemand nog gaat reageren met een tip voor kwalitatief goede snelspanners.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ik ben zelf zeer tevreden over de Kliklamps, maar zoals hierboven al gezegd lossen die het geschetste probleem ook niet op.
Desalniettemin kan ik je deze klemmen zeker aanraden, ik gebruik ze bijna dagelijks en altijd met veel plezier!

Groet,

Atmoz

Net zoals armoz heb ook de kliklamps en vind ze geweldig. Maar bij verlijmen blijf het verschuiven.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ah ik vind die kliklamps juist wel tegenvallen. Weinig bereik met de hendel en ze gingen snel kapot. Ik heb ook een stel ecotools snelspanners, maar die beginnen nu ook wel op te raken na een paar jaar. De zware besseys zijn wel super maar ook meteen een andere prijsklasse jammer genoeg. Ik hoop dat iemand nog gaat reageren met een tip voor kwalitatief goede snelspanners.

Wat ging er precies kapot bij jou dan?
Ben ik wel heel benieuwd naar, want ik kan er me (bij normaal gebruik) niets bij voorstellen ;)

Mvg,

Atmoz
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Wat ging er precies kapot bij jou dan?
Ben ik wel heel benieuwd naar, want ik kan er me (bij normaal gebruik) niets bij voorstellen ;)

Mvg,

Atmoz

Het is even geleden, maar volgens mij viel hij op de grond en brak de kop af. Dat aluminium gedeelte. Het is natuurlijk niet 'normaal' gebruik. Maar heb dat nooit eerder met een lijmtang of snelspanner gehad.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Het is even geleden, maar volgens mij viel hij op de grond en brak de kop af. Dat aluminium gedeelte. Het is natuurlijk niet 'normaal' gebruik. Maar heb dat nooit eerder met een lijmtang of snelspanner gehad.

Hmmm, dat is echt pech hebben denk ik, want in "normale" omstandigheden komen er zelfs nog (veel) meer krachten op... Tijdens het klemmen heeft die kop natuurlijk meer te verdragen dan een valletje (het is tenslotte ook nog eens een zeer lichte klem die niet hard valt). Of er moet erna nog iets anders zwaars zijn opgevallen ofzo. Ik kan me in ieder geval zeer moeilijk voorstellen dat ze "zomaar" kapotvallen. Ik heb er een stuk of 50, en die zijn allemaal wel eens gevallen (misschien allemaal wel 5x ofzo) maar de meeste vertonen nog niet eens een schrammetje :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.