ontroesten dmv electrolyse

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi forum,

enige tijd geleden heb ik een acculader gekocht om wat oud gereedschap te ontroesten dmv electrolyse. Het eenvoudige druppelladertje wat ik al had werkt zo ontzettend traag dat het haast geen effect heeft ook wil ik de hele contraptie niet meerdere dagen overnacht laten staan.

Enthousiast heb ik een fancy acculader gekocht, die wel wat stroom kan leveren, alleen hij is te "fancy". Namelijk zodra ik alles aansluit, schiet deze in een beveiliging, of levert igg geen stroom. Geen bubbeltjes waarneembaar en geen stroom te meten. Op een normale accu reageert het apparaat overigens prima en laad m braaf op, leuk die veiligheid.

Weet iemand een eenvoudige manier om deze acculader te slim af te zijn? Een alternatief zou nog een oude pc-voeding zijn, maar het liefst zou ik het bij de acculader houden


een filmpje voor degene die het idee van electrolyse niet kennen: https://www.youtube.com/watch?v=54ADeB6V1rQ
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Om hoeveel roest hebben we het dan? Voor oppervlakkig roest kan je gewoon huishoudazijn gebruiken. Aantal uur laten weken en je borsteld het er zo af.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ik heb ooit wat gestoeid met elektrolytisch etsen. Destijds had ik inderdaad gelezen dat dat vaak niet wil met een acculader vanwege de beveiliging. Geen idee hoe je die omzeilt. Het gaat echter ook prima met een gewone voeding van een mobieltje, Radio, of iets dergelijks. Ik gebruikte de adapter van m'n internet radio. Gaat prima, voor etsen dan.

Groeten
Jan Anton
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hallo,

Ik ben elektronica ontwerper van professie, en heb dus een labvoeding tot mijn beschikking. Als elektrodes gebruik ik schuursponsjes (lekker groot oppervlak), en ik stel de voeding in op 700mA, en spanningsbegrenzing op 30V. Naar mate de sponsjes meer vervuilen loopt de spanning dus op, maar naar mijn idee zorgt de constante stroom ook voor een redelijk constante stroom van bubbeltjes uit de roest :)
De instellingen zijn behoorlijk proefondervindelijk tot stand gekomen. Misschien doe ik iets hoe het niet hoort, maar voor mij werkt dit heel goed.

Wat je kunt doen aan die krachtige lader? Geen idee aan de elektronica kant zonder schema.... Maar misschien kan je proberen je elektrodes langzaam te laten zakken in het bad. Op die manier kan je de stroom rustig op laten lopen, en heb je meer kans dat je lader blijft werken. Acculaders zijn vaak niet heel goed gedocumenteerd als het gaat om de protecties.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
De kans Is groot dat je in de stroom(kortsluiten)beveiliging schiet. je zou het kunnen proberen met wat minder zout in je water. De weerstand Is afhankelijk van de afstand tussen je elektrodes (elektrode en werkstuk) en de geleidbaarheid van het medium ertussen.

Andere mogelijkheid Is natuurlijk te.weinig geleiding. Meet even de spanning tussen je polen als je de lader aanzet, met de lader aangesloten op je werkstuk en elektrodes.

PS gebruik geen keukenzout, dit vormt zoutzuur en chloorgas. Neem liever soda, dit vormt koolzuurgas

Groetjes

Tom
 
Laatst bewerkt:

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Als het zo is dat de lader afslaat op één of andere stroombegrenzing (te hoge laadstroom) dan zou je simpelweg een autolamp (12volt) in serie kunnen zetten. Begin met een (oude) koplamp, als dat niet werkt een remlichtlamp o.i.d. Je kunt ook meerdere (kleine) lampen onderling parallel schakelen.
Op deze manier begrens je de stroom.

Veel succes!

Gijs.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.