Voorsteltopic + project: Bed(ombouw) uit Eiken en staal

Zwieke

Nieuw lid
17 feb 2014
5
0
Hi All!

Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik heb me hier ooit wat jaren terug al aangemeld om wat dingen te lezen, maar daarna is deze site van mn radar verdwenen. Aangezien ik weer wat actiever ben geworden met houtbewerking, en ik in het verleden veel geleerd heb van fora (niet over houtbewerking, maar van andere dingen), besloot ik om me toch ook hier maar actief te gaan laten zien. In de hoop & verwachting dat ik er veel van kan leren. Dus bij deze mijn voorstel bericht, en hoe beter met de deur in huis vallen dan om meteen maar een recent voltooid project te laten zien.

Eerst wat over mezelf; Ik ben Joey, 29 jaar en woon in Eindhoven. Ik ben werkzaam als interactie ontwerper op de R&D bij Océ, een bedrijf in Venlo wat professionele digitale drukpersen ontwikkelt. Ik ben een paar jaartjes geleden met houtbewerking als hobby begonnen, omdat ik tijdens mijn studie Industrial Design aan de Technische Universiteit van Eindhoven merkte dat ik het vervaardigen van prototypes een erg leuke bezigheid vond. Mijn eerste echte project wat ik probeerde was het bouwen van een basgitaar (een andere hobby). Dat project ging heel traag (ik begon immers zonder kennis en zonder gereedschap) en helaas heb ik die nooit afgemaakt... niet omdat ik het beu was, maar omdat ik een nieuw project begon: ik kocht namelijk op een gegeven moment mijn eerste huis! En als je een nieuw huis hebt, dan zie je als houtbewerker (in spe) in elke hoek een mogelijkheid voor een project.

Vandaag wil ik één van die projecten met je delen: Mijn zelfgemaakte bed(ombouw) uit Eiken & Staal... een project wat onderdeel was van het grotere project 'slaapkamer'; want vóór dit project had ik vooral een 'lege kamer met een bed':
1.jpg

En aan het eind van het project ziet het er zo uit:
2.jpg
(je ziet dat er wel meer is gebeurd dan alleen n bed ;) De schilderijen zijn overigens ook zelfgemaakt; maar dan door mijn lieve vriendinnetje)

Ik heb een zwevende bedombouw gemaakt uit geschaafde eiken planken van 26mm; met hoeken van 10mm dik geborsteld staal, voor een robuuste look. Het hout is behandeld met blanke bijenwas.
Het staal is uit een gemenied hoekstaal, waarvan ik de rode menie afgeslepen heb met een lamellenschijf, en de spitse hoeken heb afgerond. Daarin heb ik 10mm gaten geboord en aan het eiken vast gezet met een m10 bout en een inslagmoer:

3.jpg
(een test stukje met afvalstukken)

Omdat ik die robuuste look ook in de rest van de constructie wilde hebben, heb ik er voor gekozen om de planken zo ruw mogelijk te houden. Dat wil zeggen dat ik alle scheuren en imperfecties intact wilde houden. Inclusief de lichte cup&twist die in het hout is gekomen door het drogen. Ik wilde de kieren tussen de twee planken intact houden die onstaan omdat ze niet perfect bekantrecht zijn. Ik moest ze dus op een manier aan elkaar bevestigen zonder dat ik de kanten recht zou schaven en verlijmen. Uiteindelijk heb ik gekozen om sleuven te frezen, en daarin stalen strips te leggen die de twee planken aan elkaar houden:
4.jpg

Het hoofdbord is bevestigd aan een geschilderd vuren frame waaraan ook de zijplanken vastzitten met bedhaken. Aan het voeteneind steunt de constructie zich op het lattenbodem frame (wat gewoon van de Beterbed afkomt), om uiteindelijk een zwevende constructie te krijgen:
5.jpg

Hier nog een overzichtsfoto met de panoramamodus, waar je ook mn nieuwe muurdoek ziet wat ik er bij heb uitgekozen; waar ik heel blij mee ben :) Alsof je elke dag vakantie hebt ;)
6.jpg




Zo. Dat was mijn voorstelbericht; ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. (ik kan niet wachten om ook mn andere projecten te gaan laten zien ;))
 

Bijlagen

  • 6.jpg
    6.jpg
    20 KB · Weergaven: 186
  • 6.jpg
    6.jpg
    20,2 KB · Weergaven: 188

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zwieke; mooi robuust bed, welterusten in ieder geval.
Toch maar een vraagje; heb je sleuven in de planken gefreesd waar de bouten en de schroeven zitten want het hout moet wel kunnen werken?
 

Zwieke

Nieuw lid
17 feb 2014
5
0
Bedankt voor de complimenten :)

zo, ziet er goed uit hoor!
mag ik vragen waar dit muurdoek vandaan komt?
Het doek komt van Urbanoutfitters:
http://www.urbanoutfitters.com/urban/catalog/category.jsp?id=A_BED_TAPESTRIES#/
Ze hebben daar vanalles moois. Moet wel uit amerika komen, dus misschien hebben ze dichter bij huis ook wel mooie dingen....

Zwieke; mooi robuust bed, welterusten in ieder geval.
Toch maar een vraagje; heb je sleuven in de planken gefreesd waar de bouten en de schroeven zitten want het hout moet wel kunnen werken?
:rolleyes: euhm... nee. Dat is nou typisch zo'n ding waar ik denk ik nog heel veel over te leren heb. Denk je dat ik hier grote problemen kan verwachten?
In principe zijn de stalen stripjes waar de planken mee aan elkaar zitten nog wel wat flexibel, dus wat het 'hollen' van het hout betreft maak ik me daar niet zo'n zorgen. Als echter t staal wat moet gaan rekken ipv buigen dan loop ik misschien wel sneller in de problemen. Hoe zou je dat aanpakken, een sleuf frezen voor het geschroefde?

En wbt de stalen hoeken (die natuurlijk geen mm meegeven) moet ik misschien ook wat beter over nadenken. Ik heb nu met een inslagbout de boel vast gedraaid. Zou daar ook een andere constructie nodig zijn denk je?
fototje:
IMG_20160901_202125.jpg
(niet te veel op letten dat ik te lui was om aan de binnenkant mn potlood lijnen weg te vegen ;))
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Massief Hout werkt gemiddeld 1 % in de breedte van de plank, in de lengte 1 promille dus verwaarloosbaar.
Dus voor de lengte vormen de stalen hoeken geen probleem maar wel in de breedte.
Vaak is het dan voldoende om ipv gaten te boren een paar sleufjes te freezen en de bouten/schroeven in het midden monteren zodat het kan bewegen.
Ook bij de stalen strippen, die kan je wat uitvijlen bijv.
Als je dat niet doet dan gaat door het werken de spanning oplopen in het hout en onvermijdelijk scheuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.