Triton TRA001 versus MOF001

kvdd

Actieve deelnemer
22 dec 2015
36
0
Ede
Laat ik eerst zeggen dat ik nog nauwelijks ervaring heb met frezen. Sporadisch een randje frezen heb ik wel gedaan met de OF1010.
Voor de tandverbindingen die ik met massa's hoop te maken ben ik bezig een freestafel te bouwen met de TRA001 eronder. Maar nu vraag ik mij af of de TRA001 niet een beetje overkill is voor wat ik er mee wil.
Momenteel heb ik nog geen plannen om panelen en dergelijke te frezen, maar vooral tandverbindingen met een 25mm bit in 18mm hout.

Deze vraag komt ook bovendrijven omdate de starmix stofzuiger 1600 watt vraagt. 1600 watt + 2400 watt van de Triton is toch echt 4000 watt. En ik denk dat één groep dat niet gaat trekken (16A groep). Ik heb wel twee groepen in mijn schuur, dan moet ik ze afzonderlijk aanzetten.

Zijn er mensen die de MOF001 hebben en die gemakkelijk in één freesbeweging een 25mm bit door vurenhout duwen?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik kan alleen melden dat het bij een Festool midi goed gaat, maar dan zit je aan 1200+2400 watt. Kan je een starmix niet iets minder hard laten zuigen (minder watt), daarnaast zal die Triton alleen zoveel watt gebruiken als je hem heel hard laat werken. Mag er overigens wel 2400 watt op die Starmix? Zou mij niet verbazen als daar maar 3600-1600= 2000 watt op mag.
 

kvdd

Actieve deelnemer
22 dec 2015
36
0
Ede
In de handleiding staat: Aansluitwaarde: Zuiger + aangesloten apparaat maximaal 16 A.
Dus dat kan wel, echter klapt de zekering er niet om de haverklap uit met 4000 Watt in gebruik. Liefst heb ik de stofzuiger vol aan staan natuurlijk, voor een goede afzuiging.

@3dmatzer, heb jij deze setup dus zo draaien? Want dan ga ik voor de TRA001.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
ja draait prima zo.
de frees trekt ook geen 2400 watt.
tenzei je een enorme frees erin zet en 2 cm per keer wegfreest.
Hij kan 2400 watt max gebruiken.
Voor normaal freeswerk kom je daar niet aan.
En door de softstart ook geen piekspanning bij opstarten.
Mijn stofzuiger mag ook maar max 2200 watt aansluiten.
maar hij doet et prima.
Heb ook al eens met 2 stofzuigers en de frees gewerkt ook dit gaat prima.
 

kvdd

Actieve deelnemer
22 dec 2015
36
0
Ede
ja draait prima zo.
de frees trekt ook geen 2400 watt.
tenzei je een enorme frees erin zet en 2 cm per keer wegfreest.
Hij kan 2400 watt max gebruiken.
Voor normaal freeswerk kom je daar niet aan.
En door de softstart ook geen piekspanning bij opstarten.
Mijn stofzuiger mag ook maar max 2200 watt aansluiten.
maar hij doet et prima.
Heb ook al eens met 2 stofzuigers en de frees gewerkt ook dit gaat prima.

Goeieavond 3dmatzer, dankje voor je antwoord! Dat klinkt heel goed, dan ga ik toch voor de zwaardere TRA001.

Maar wat bedoel je met "twee stofzuigers en de frees gewerkt"? Twee afzuigsystemen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik ben zeer tevreden over mijn tra 001. Kijk even op het stopcontact op je zuiger. Hier staat vaak het maximale vermogen wat je opde sstofzuiger magg aansluiten.
 

kvdd

Actieve deelnemer
22 dec 2015
36
0
Ede
Dat is een goeie ja, even gekeken en binnenin het klepje op de stofzuiger staat 2000 Watt. Dat stond overigens niet in de handleiding. Afijn de Triton is besteld, zal 99% van de tijd toch niet boven de 2000 watt gebruiken.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
ja 1 stofzuiger boven de tafel op de "fence"
en 1 onder de tafel direct op de frees.
ging prima
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.