boomstam (eiken) in keuken / woonkamer

rtissink

Nieuw lid
13 jul 2016
3
0
Beste,

Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik ben er niet helemaal zeker van of ik het onder de juist groep post. Ik hoor het dus graag als het ergens anders gezet moet worden.

Voor een verbouwing ben ik op zoek naar een boomstam (liefst eiken) die in de woonkamer/keuken moet komen te 'hangen' aan een h-profiel balk (als decoratie). Er zal een keuken geplaatst worden met eiken houten deurtjes en als afdekking van het h-profiel hebben ze dit idee opgevat. De boomstam zal dus moeten worden uitgehold zodat deze over het h-profiel valt. Qua afmeting moet het een stam zijn van ongeveer 4-4.5 meter lang en 30/40 cm doorsnede.

Ik heb hier een aantal vragen over.

1. Weet iemand een adres in zuidwest Nederland of Vlaanderen (Oost/ West / Antwerpen) waar we (particulier) zo'n boomstam kunnen kopen?
2. Waar moeten we op letten bij het ophangen? Is dit uberhaupt 'slim' om te doen?
3. Ik neem aan dat de stam eerst een aantal weken moet liggen om aan de omgeving van de woonkamer te wennen. Hoe lang zou dat zijn?
4. Met hoeveel uitzet / krimp zouden we rekening moeten houden over het jaar?

alvast bedankt voor jullie reacties.

René
 

tuoh

Oud hout
Hallo René, welkom hier.

Die eerste vraag is er al eentje dat kan tellen, een "zwaarwichtige" vraag, letterlijk dan;)
Je wil dus een H profiel bekleden met een U-vormig stuk hout (stamdeel)? Dergelijke U-vormen worden in de handel aangeboden, weliswaar opgebouwd uit drie geschaafde planken met de hoeken in verstek verlijmd. Het oppervlak ziet er gedisseld uit en de scherpe randen zijn weggesneden.

Een uitgeholde stam om er over te schuiven ga je niet vinden vrees ik, dat word (onuitvoerbaar) kluswerk. Niet gezaagde stammen zijn nat, het spint zit er nog aan en ook de schors is nog aanwezig. Breng je een dergelijke stam binnenshuis dan kan de pret beginnen, scheuren, kraken, kromtrekken, etc.. krijg je er allemaal gratis bij:p Hout droogt aan een tempo van 1cm per jaar, reken maar uit hoelang dat gaat duren bij een stamdiameter van 40cm!

Een dergelijke stam met spint oefent ook een geweldige aantrekkingskracht uit op alle soorten houtboorders, houtworm, boktor, etc.., je gaat leven krijgen in huis op deze manier dat is zeker;)

Ik zou er niet aan beginnen, dat word een hoop miserie voor jaàààààren.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Dergelijke decoraties worden aangeboden in uitvoeringen met kunststof, niet van echt te onderscheiden. Het is natuurlijk vloeken in de hout-kerk om dat hier te suggereren, maar toch — een balk in een huis is er om krachten op te vangen, niet om er nog veel gewicht aan te hangen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Is die stalen balk er al, of moet die er nog komen? Ik neem aan boven een doorgang in een dragende wand.

Een foto is ook altijd handig.
 

rtissink

Nieuw lid
13 jul 2016
3
0
Bedankt voor jullie snelle reacties. Fijn om te merken dat ook amateur vragen beantwoord worden ;)

Ik was al bang dat er nogal wat nadelen aan het idee zaten en heb het, mede op basis van jullie input, al uit hun hoofd kunnen praten :cool:. Ze vinden de kant en klare oplossing nu ook een goede oplossing (dus rechthoekige balk ipv boomstam) maar zouden het hout graag getrommeld hebben zodat het ruiger lijkt. Met fineer werken is dus niet echt een optie. Ik weet niet of dat er in kunststof ook is? Hebben jullie wellicht voorbeelden van bedrijven (sites) die dit aanbieden? Ik ben niet zo'n geweldige "googelaar" en voordat ik het weet ben ik veel tijd kwijt met zoeken.

Stalen balk lag er trouwens al. Deze is er tijdens een eerdere verbouwing ingelegd toen er een tussenmuur is weggehaald. De houten balken die er op liggen blijven in het zicht maar lopen gelukkig wel in één stuk door. Alleen de stalen balk aftimmeren zou dus genoeg moeten zijn.
 
P

Pel

Guest
Ik heb vroeger eens een ijzeren balk moeten bekleden met een eikenhouten stam, je wilt niet weten wat een werk we daar aan hebben gehad. De baas had het die mensen belooft, deed hij vaker, en dan kunnen de knechten het oplossen. We hebben toen van een dikke oude eikenbalk de schaaldelen eraf gezaagd en daarna het zaakje als een kist weer tegen elkaar gelijmd. Klossen in de ijzeren balk gezet en daar de kist aan opgehangen, toen aan de zijkanten korbelen nog aangebracht. Ik weet nog dat daar behoorlijk veel geld is bijgelegd toendertijd ± 40 jaar geleden.

Deze site vond ik op internet http://www.houthandel-loose.be/product/detail.phtml?navid=31&id=43

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rtissink

Nieuw lid
13 jul 2016
3
0
Hoi bedankt voor jullie reacties/ adviezen ,en wat een grappig filmpje. Ik Ben bang dat ik dat nog twee minuten volhou in dat tempo ��. We hebben besloten dat het een balk vorm gaat worden ipv een boomstam. Praktischer en hopelijk geen last van beestjes in huis�� Ik ga de planken in verstek aan elkaar zetten ipv een balk uithollen. Beetje jammer van het houtverlies anders. Eerst volgende stap is om eens wat houthandelaren af te gaan.
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Lijkt me ook de beste en mooiste oplossing. Ben benieuwd hoe het staat straks.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.