Olijhouten ring zonder draaibank

JeroenK

Nieuw lid
19 aug 2016
12
0
Eindhoven
Olijfhouten ring zonder draaibank

Als cadeautje voor mijn vriendin deze ring gemaakt.

Aangezien ik geen draaibank heb, heb ik een alternatieve methode gebruikt:
- De binnenkant boren met een houtboor met verstelbare kop, zo kan ik precies de gewenste maat (in dit geval 18mm) maken zonder al te veel schuren.
- Mbv een 29mm gatenzaag (binnenmaat 25mm) gecenterd op het binnengat het geheel uitzagen.
Dat levert cilindertjes op:

IMG_20160822_155947134.jpg

- Vervolgens deze cilindertjes op de gewenste hoogte (8mm) afgezagen.
- Dan de beste ring uitzoeken, op een taps toelopend handvat klemmen, dit handvat in de boormachine inspannen en met schuurpapier de ronding van de buitenkant 'draaien'.
- Als laatste de ring schuren en polijsten tot korrel 1200 en afwerken met een laagje tungolie en een laagje bijenwas.

Dit is het resultaat:

IMG_0924.jpg

Ik zal de volgende keer tussendoor wat meer foto's maken, dat maakt het verhaal wat duidelijker ;-)
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Jeroen, mooie ring en leuk persoonlijk kado.
Ben je niet bang dat de ring snel zal gaan breken? Een andere methode is de ring maken van een strookje fineer, koken en rondbuigen rond een kleinere diameter als nodig en vastzetten met een o ring laten drogen en dan los halen.
Vervolgens het gebogen fineer rond bv een rateldop die afgeplakt is met plakband wikkelen en verzadigen met dunne secondenlijm.
En dan kun je de ring naar wens afwerken. Ik heb zo al een aantal setjes ringen gemaakt gaat verbluffend eenvoudig.
Als je wilt kan ik wel een fotootje posten.

Groetnis, Roeland
 

JeroenK

Nieuw lid
19 aug 2016
12
0
Eindhoven
Jeroen, mooie ring en leuk persoonlijk kado.
Ben je niet bang dat de ring snel zal gaan breken? Een andere methode is de ring maken van een strookje fineer, koken en rondbuigen rond een kleinere diameter als nodig en vastzetten met een o ring laten drogen en dan los halen.
Vervolgens het gebogen fineer rond bv een rateldop die afgeplakt is met plakband wikkelen en verzadigen met dunne secondenlijm.
En dan kun je de ring naar wens afwerken. Ik heb zo al een aantal setjes ringen gemaakt gaat verbluffend eenvoudig.
Als je wilt kan ik wel een fotootje posten.

Groetnis, Roeland

Hoi Roeland,
Deze fineermethode ben ik ook tegen gekomen. Dit heb ik niet gedaan omdat ik bang was dat je laagjes blijft zien en geen mooie egale ring krijgt. Ik ben heel benieuwd naar jouw resultaat.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hier twee foto's

Houtsoort: noten (set), essen (set), en mahonie (enkele ring) .
Dit zijn de eerste ringen die ik gemaakt heb de noten set is ter gelegenheid dat mijn partner en ik a.s. 7 september 30 jaar bij elkaar zijn. Ben nog maar kort bezig met houten ringen maken, maten van de ringen 3 x 20mm en 1 x 16mm en 2x 18mm
De foto's heb ik met m'n telefoon gemaakt hoop dat ze scherp genoeg zijn.

IMG_4677.jpg

IMG_4679.jpg


groetnis, Roeland
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Om de eerste foto moest ik wel even gniffelen maar het resultaat is mooi hoor. Kun je laten zien hoe je houtboor met verstelbare kop er uit ziet?

Ik vind een massieve ring er het mooist uitzien maar voor gebruik lijkt me een fineerring wat praktischer. Er is trouwens een filmpje op youtube van iemand die fineerringen maakt en het afwerkt met een bovenfrees ondersteboven gemonteerd aan z'n boorkolomtafel.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik ken een Duitse houtdraaier die zo graag ringen maakt dat hij uiteindelijk zijn eigen roestvrijstalen binnenwerken heeft laten maken, in verschillende maten, uit staal waar je niet allergisch tegen kunt zijn, uit 2 delen die je in elkaar kunt schroeven.
 

JeroenK

Nieuw lid
19 aug 2016
12
0
Eindhoven
Om de eerste foto moest ik wel even gniffelen maar het resultaat is mooi hoor. Kun je laten zien hoe je houtboor met verstelbare kop er uit ziet?

Gelijk heb je, maar met wat schuurwerk krijg je veel weer netjes.

IMG_20160901_180731484.jpg
Het 'lineaaltje' kun je uitschuiven voor de gewenste gatmaat. Een dergelijke boortje kun je voor 2 tientjes bij de bouwmarkt kopen.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Van de week nog even gezocht naar een verstelbare boor van Famag. Ik vond er toevallig eentje op Amazon.de voor €20. De laatste van de betreffende shop dus gelijk maar gekocht.

Behalve voor het maken van ringen lijkt het me ook handig voor het inleggen van schijven/wielen.
 

JeroenK

Nieuw lid
19 aug 2016
12
0
Eindhoven
Het is inderdaad een handig tooltje. Het is wel zo dat in mijn ervaring die schaalverdeling op het lineaaltje niet zo nauwkeurig werkt. Je kunt veel beter een proefgaatje boren, dit opmeten en dan eventueel het boortje wat bijstellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.