PDA

Bekijk Volledige Versie : Olijhouten ring zonder draaibank



JeroenK
31-08-16, 11:10
Als cadeautje voor mijn vriendin deze ring gemaakt.

Aangezien ik geen draaibank heb, heb ik een alternatieve methode gebruikt:
- De binnenkant boren met een houtboor met verstelbare kop, zo kan ik precies de gewenste maat (in dit geval 18mm) maken zonder al te veel schuren.
- Mbv een 29mm gatenzaag (binnenmaat 25mm) gecenterd op het binnengat het geheel uitzagen.
Dat levert cilindertjes op:

52041

- Vervolgens deze cilindertjes op de gewenste hoogte (8mm) afgezagen.
- Dan de beste ring uitzoeken, op een taps toelopend handvat klemmen, dit handvat in de boormachine inspannen en met schuurpapier de ronding van de buitenkant 'draaien'.
- Als laatste de ring schuren en polijsten tot korrel 1200 en afwerken met een laagje tungolie en een laagje bijenwas.

Dit is het resultaat:

52042

Ik zal de volgende keer tussendoor wat meer foto's maken, dat maakt het verhaal wat duidelijker ;-)

Roeland
31-08-16, 11:55
Jeroen, mooie ring en leuk persoonlijk kado.
Ben je niet bang dat de ring snel zal gaan breken? Een andere methode is de ring maken van een strookje fineer, koken en rondbuigen rond een kleinere diameter als nodig en vastzetten met een o ring laten drogen en dan los halen.
Vervolgens het gebogen fineer rond bv een rateldop die afgeplakt is met plakband wikkelen en verzadigen met dunne secondenlijm.
En dan kun je de ring naar wens afwerken. Ik heb zo al een aantal setjes ringen gemaakt gaat verbluffend eenvoudig.
Als je wilt kan ik wel een fotootje posten.

Groetnis, Roeland

JeroenK
31-08-16, 12:03
Jeroen, mooie ring en leuk persoonlijk kado.
Ben je niet bang dat de ring snel zal gaan breken? Een andere methode is de ring maken van een strookje fineer, koken en rondbuigen rond een kleinere diameter als nodig en vastzetten met een o ring laten drogen en dan los halen.
Vervolgens het gebogen fineer rond bv een rateldop die afgeplakt is met plakband wikkelen en verzadigen met dunne secondenlijm.
En dan kun je de ring naar wens afwerken. Ik heb zo al een aantal setjes ringen gemaakt gaat verbluffend eenvoudig.
Als je wilt kan ik wel een fotootje posten.

Groetnis, Roeland

Hoi Roeland,
Deze fineermethode ben ik ook tegen gekomen. Dit heb ik niet gedaan omdat ik bang was dat je laagjes blijft zien en geen mooie egale ring krijgt. Ik ben heel benieuwd naar jouw resultaat.

Roeland
31-08-16, 12:33
Hier twee foto's

Houtsoort: noten (set), essen (set), en mahonie (enkele ring) .
Dit zijn de eerste ringen die ik gemaakt heb de noten set is ter gelegenheid dat mijn partner en ik a.s. 7 september 30 jaar bij elkaar zijn. Ben nog maar kort bezig met houten ringen maken, maten van de ringen 3 x 20mm en 1 x 16mm en 2x 18mm
De foto's heb ik met m'n telefoon gemaakt hoop dat ze scherp genoeg zijn.

52044

52045


groetnis, Roeland

Jan-Pieter
31-08-16, 18:08
Om de eerste foto moest ik wel even gniffelen maar het resultaat is mooi hoor. Kun je laten zien hoe je houtboor met verstelbare kop er uit ziet?

Ik vind een massieve ring er het mooist uitzien maar voor gebruik lijkt me een fineerring wat praktischer. Er is trouwens een filmpje op youtube van iemand die fineerringen maakt en het afwerkt met een bovenfrees ondersteboven gemonteerd aan z'n boorkolomtafel.

Jurriaan
31-08-16, 19:32
Ik ken een Duitse houtdraaier die zo graag ringen maakt dat hij uiteindelijk zijn eigen roestvrijstalen binnenwerken heeft laten maken, in verschillende maten, uit staal waar je niet allergisch tegen kunt zijn, uit 2 delen die je in elkaar kunt schroeven.

JeroenK
01-09-16, 17:16
Om de eerste foto moest ik wel even gniffelen maar het resultaat is mooi hoor. Kun je laten zien hoe je houtboor met verstelbare kop er uit ziet?

Gelijk heb je, maar met wat schuurwerk krijg je veel weer netjes.

52069
Het 'lineaaltje' kun je uitschuiven voor de gewenste gatmaat. Een dergelijke boortje kun je voor 2 tientjes bij de bouwmarkt kopen.

Jan-Pieter
01-09-16, 18:43
Bedankt, ik had deze boren nog niet eerder gezien. Knap dat zo eentje van de bouwmarkt door olijfhout heen komt.

Wellicht dat ik het ook 's ga proberen als ik weer tijd heb.

JeroenK
01-09-16, 19:19
Bedankt, ik had deze boren nog niet eerder gezien. Knap dat zo eentje van de bouwmarkt door olijfhout heen komt.

Deze boor snijd niet zo goed als een gewone spiraalboor, maar met genoeg geduld is het prima te doen, zelfs in olijfhout.

Jan-Pieter
18-11-16, 13:00
Van de week nog even gezocht naar een verstelbare boor van Famag. Ik vond er toevallig eentje op Amazon.de voor €20. De laatste van de betreffende shop dus gelijk maar gekocht.

Behalve voor het maken van ringen lijkt het me ook handig voor het inleggen van schijven/wielen.

JeroenK
18-11-16, 15:52
Het is inderdaad een handig tooltje. Het is wel zo dat in mijn ervaring die schaalverdeling op het lineaaltje niet zo nauwkeurig werkt. Je kunt veel beter een proefgaatje boren, dit opmeten en dan eventueel het boortje wat bijstellen.