haaks/vlak krijgen van kopse kant eiken balk

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
dag allemaal

ik ben al een hele tijd aan het uitkijken naar van die eiken 'pilaren' om als "nachtkastje" te gebruiken.
Via een lokale houtzagerij kan ik balken van inlandse eik kopen van 1m40. Deze zijn echter niet echt 100% recht gezaagd aan de kopse kanten. Daar hadden zij de nodige materialen blijkbaar niet voor.
Ik zou ze dan ook nog zelf in 2 of 3 moeten zagen (met de kettingzaag).

Heeft iemand een tip/idee hoe ik dit zelf zou kunnen doen? Ik was al aan het denken met de bovenfrees één of andere constructie te bouwen om dit te doen.

Graag jullie tips en idee!
 
P

Pel

Guest
Gewoon met een goede scherpe handzaag, je hoeft er immers geen honderd haaks te zagen neem ik aan, zijn de balken 140 cm lang of hoe moet ik het lezen? Met de kettingzaag zou ik zeker niet doen, en een bovenfrees is ook niet de juiste machine. Hoe dik zijn de balken? Je zou het met een cirkelzaag of een goede decoupeerzaag ook kunnen doen.

Groet Pel.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Ik ben het eens met tuoh, handzaag en blokschaaf en het is zo klaar. Mocht je het per se met de bovenfrees willen doen; zoek even een filmpje op over "planing wood with a router" (bijv: https://www.youtube.com/watch?v=c4mW19p5hCU)
Deze techniek wordt wel gebruikt voor het vlakken van hele tafelbladen, maar kan in principe ook worden toegepast op een stukje kopshout van een balk. Denk wel goed na over hoe je uitbraak voorkomt.

Groet,

Tom
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Als ik het goed lees wil hij de kopse kant als nachtkastje gebruiken. Vandaar ook het haaks willen zagen want anders staat het 'kastje' scheef...
Dan zal het wel om een flinke kopmaat (300x300?) gaan denk ik.
Daardoor valt een cirkelzaag en decoupeerzaag al snel af.


Eerst zelf met de kettingzaag ruim te lang doorzagen en dan iemand zoeken met een lintzaag die de juiste maat voor je kan zagen?

Of met de handzaag in 1x goed natuurlijk. ;-)
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Of met de handzaag in 1x goed natuurlijk. ;-)

Hoeft niet per se direct perfect te zijn hoor met handzaag. Je kan wel nog 1 en ander corrigeren met schaaf. Ik zou het zo doen:
langs 4 kanten met handzaag zagen tot de zaagsneden elkaar ontmoeten in het midden, daarna met schaaf verder vlakken. Om kops hout te schaven moet je schaafbeitel vlijmscherp zijn en mag je niet teveel ineens willen afnemen. Schaafbeitel onder lage hoek helpt zeker, maar met een gewone nr.4 moet het ook wel lukken.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Het zijn balken van ongeveer 20x20 of 25x25 of maximaal 30x30 en dan 1m40 lang of veelvouden daarvan, maar meer dan 1m40 heb ik niet nodig.
Ik ga er dus ook van uit dat ik al bij al 4 kopse kanten moet vlak maken als de baas zegt dat hij die niet recht gezaagd krijgt...

Het is zoiets, maar deze lijken me al heel mooi strak gezaagd!

hoge-sokkels-eikenhout.jpg
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Je mag bij mij langs komen. De maximale hoogte van mijn zaagtafel is net geen 10 cm en met draaien van het stuk ben je dan al een heel eind? Wat overblijft is dan gemakkelijk met de handzaag te doen. De lengte is geen probleem.
Er zal wel nog wat afwerking met schaaf of schuurpapier nodig zijn.
 
Laatst bewerkt:

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Dag Mathieu

Dat zou fijn zijn! Ik moet sowieso wachten tot ze in de zagerij nieuw hout krijgen...nu was alles al verzaagd voor trappen en deuren.

Alvast bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.