Binnendeuren materiaalkeuze

Koen_b

Nieuw lid
20 sep 2010
2
0
Ik heb enkele binnendeuren (paneeldeuren) uit grenen en vurenhout gemaakt. .

Ik moet zeggen dat de grenen deuren veel krommer :oops: zijn als de vuren deur die ik gemaakt heb. Het grenen was echter veel zwaarder en een dergelijke deur komt veel degelijker over.
ik heb grenen van 150x50 naar 140x35 geschaafd en deze voor de stijlen en dorpels gebruikt. De volgende zal ik deze in de lengterichting doordoen en om en om verlijmen om kromtrekken te voorkomen.

De verbindingen heb ik op de freestafel gemaakt met profiel en contra-profielmessen.

Welke houtsoort is het meest geschikt (weinig kromtrekken) voor deze toepassing en ook prijstechnisch interessant ?

Attached files .jpg]
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Hoi Koen,
Het probleem van het kromtrekken van de stijlen heb ik ook ervaren, erg vervelend. Ik heb later omdat ik me er maar aan bleef ergeren nieuwe gemaakt waarvan ik de stijlen heb doorgezaagd en omgekeerd met elkaar verlijmd. Deze zijn ook van grenen en blijven nu al jaren mooi recht. Wat betreft houtsoort, zou ik gaan voor grenen of douglas beide zijn prijstechnisch interessant en fijn te bewerken al is het alleen al vanwege de geur.
succes Nol.
 

tuoh

Oud hout
Voor massieve binnendeuren is het niet alleen de houtsoort die van tel is, ook het vochtpercentage van het hout is belangrijk in de uiteindelijke keuze.

Verder is het ook belangrijk om bij het uitkiezen van het hout niet de eerste de beste plank te nemen, maar goed te kijken naar mooie vlakke planken.
Dit geeft namelijk al een belangrijke indicatie dat er geen reaktiehout aanwezig is. Ook scheluwe planken zijn uit den boze, je kan deze uiteindelijk wel vlakken, maar de spanning blijft in het hout aanwezig en de kans is heel groot dat de geschaafde plank opnieuw gaat scheluw trekken.

Als ik lees dat je begint met een uitgangsmaat van 150mm x 50mm, en er maar 35mm overblijft na het schaven, dan zullen sommige planken vermoedelijk behoorlijk scheluw of krom geweest zijn.
Normaal gezien kan je hier makkelijk 42 à 44mm dikte aanhouden.

Voor binnendeuren die nadien gelakt worden gebruik ik meestal Yellow Poplar, dit is een houtsoort die mooi glad afwerkt, weinig werkt, en mooi af te lakken is.
Maar heel belangrijk, let op het vochtpercentage: max 12à 13% RV

Mvg,

André
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Nooit over nagedacht, wat een handig ding :)

En die neem je dan mee in je achterzak als je hout gaat kopen, of gebruik je hem dan thuis als je hout selecteert voor een werkstuk?

Ik zie me alle planken al meten bij de houtboer :lol:
 

Koen_b

Nieuw lid
20 sep 2010
2
0
Inderdaad waren de grenen planken/balken al behoorlijk krom, ik heb ze trouwens naar 38mm teruggeschaafd herinner ik me nu.
Een rare vraag misschien maar hoe zou het gaan als ik twee dunnere planken op elkaar lijm om kromtrekken tegen te gaan ? Is dit iets ?
Ik stel deze vraag omdat ik veel gemakkelijker aan planken van bv 22 mm dan aan planken van bv 45mm kan komen.
 
A

Athanor

Guest
Creatief_Met_Hout zei:
Nooit over nagedacht, wat een handig ding :)

En die neem je dan mee in je achterzak als je hout gaat kopen, of gebruik je hem dan thuis als je hout selecteert voor een werkstuk?

Ik zie me alle planken al meten bij de houtboer :lol:

Ik heb een wat uitgebreidere versie van de meter, waarmee zowel oppervlaktemeting als pinmeting mogelijk is. Inderdaad kan ik steekproefsgewijs de vochtigheid van het hout bij de houthandel hiermee vaststellen, vooral verstandig omdat er vaak aan de lucht gedroogd hout beschikbaar is. Verder handig om de conditie van het hout te controleren als het langere tijd in de werkplaats ligt na te drogen.

Fons
 

tuoh

Oud hout
Koen_b zei:
Inderdaad waren de grenen planken/balken al behoorlijk krom, ik heb ze trouwens naar 38mm teruggeschaafd herinner ik me nu.
Een rare vraag misschien maar hoe zou het gaan als ik twee dunnere planken op elkaar lijm om kromtrekken tegen te gaan ? Is dit iets ?
Ik stel deze vraag omdat ik veel gemakkelijker aan planken van bv 22 mm dan aan planken van bv 45mm kan komen.

Dat is inderdaad ook een optie die werkt, op voorwaarde dat de planken min of meer recht zijn, en de delen de zelfde dikte hebben. Dus geen stuk van 10mm oplijmen met een stuk van 25mm bvb. dat kan fout lopen.
En nogmaals een heel belangrijk punt: het juiste vochtgehalte :!:
Hier word regelmatig tegen gezondigd met de bekende gevolgen, scheluw of krom trekken, serieuze krimp, barsten, etc....
Dan is het zonde van het werk dat er gepresteerd is, daarom investeer in een houtvochtmeter dat geld haal je er dubbel en dik terug uit.

Neem de vochtmeter mee als je hout gaat kopen, geen enkele houthandelaar die daar bezwaar tegen maakt. Je zal zien dat de status van een stapel hout nogal snel kan veranderen wanneer je de meter boven haalt( ja meneer dat is mooi droog) niet dus, Rv van 18% is niet droog.

Zelf heb ik mijn vochtmeter steeds in de auto klaar liggen :D tenslotte is meten weten!

Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Koen_b zei:
Inderdaad waren de grenen planken/balken al behoorlijk krom, ik heb ze trouwens naar 38mm teruggeschaafd herinner ik me nu.
Een rare vraag misschien maar hoe zou het gaan als ik twee dunnere planken op elkaar lijm om kromtrekken tegen te gaan ? Is dit iets ?
Ik stel deze vraag omdat ik veel gemakkelijker aan planken van bv 22 mm dan aan planken van bv 45mm kan komen.
Dat is helemaal geen gek idee hoor! De grenen deuren in onze Finse woning zijn allemaal van gelamineerd hout gemaakt. Voor de uitbouw van mijn werkplaats heb ik zelf de deuren gemaakt door drie lagen grenen te lamineren, waarmee ik gelijk de slisverbinding in de hoeken maak. Zie mijn topic hierover op pagina 3: http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=223&st=0&sk=t&sd=a&start=20

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.