DWE7491 of DW745

mot

Actieve deelnemer
29 jul 2015
33
1
Brecht, Antwerpen
Na heel wat uurtjes lezen over beide zaagtafels kom ik er nog steeds niet uit... ik
struikel dan vooral over de prijs. Is de DWE7491 het extra geld waard?

Ik ben nu in de afwerkingsfase van mijn verbouwing en dus moet er veel hout gezaagd
worden. Tot nu toe heb ik mij prima kunnen redden met de TS 55, nu loop ik meer en
meer tegen de beperkingen aan.

De tafelzaag gaat momenteel gebruikt worden voor afwerking, inmaakkasten en ik zou
graag wat meubels maken (tafel, kastje badkamer , tv kast, ...). Ik zou de zaag in de
toekomst ook willen inwerken in de werkbank of eventueel een mobiele werkbank ala Paulk.

Welke verkiezen jullie, DWE7491 of DW745?
 

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Ik kan niet de DW7491 beoordelen, want ik heb zelf de DW745.

Voor mij was de keuze simpel, de DW7491 vond ik te duur. Dus de DW745 it is.

Verder kan de DW745 al 610mm breed zagen, dus als je werkstukken voor 99% niet breder gezaagd hoeven te worden ben je al snel klaar.
Ik redeneer zo, een plaat is meestal 1220 breed, dus die kan je al doormidden zagen. Daarnaast kan je ook nog breder zagen, want links heb je geen fence. Je zaagt dan van het grootste deel een strookje af. Tevens kan je op veel plaatsen al plaatmateriaal op maat laten zagen bij de winkel op hun formaatzaag.
Ik maak er zelf een tafel/meubel omheen, zodat ik voor de uitvoer nog extra ondersteuning heb. Een compacte tafelzaag blijft links of rechtsom een compacte tafelzaag :cool:

Verder zit er o.a. verschil in motor vermogen.
Tja wat ik op de DW745 heb gezaagd is 4cm Azobé en dat ging er doorheen als boter.

En het spouwmes moet je met een boutje losmaken en op de DW7491 kan dat geloof ik met een snelle handeling.
Dat kan handig zijn als je veel wisselt tussen schulpen en zagen met een "sled"
Ik kan wel leven met een paar handelingen meer om het spouwmes er tijdelijk af te halen.

Ik besteed dan liever dat extra geld aan een extra zaagblad en het maken van een sled en uitvoertafel.

Succes met je keuze!
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik heb een dw745 en heb het spouwmes afgeslepen zodat ik er ook verdekte sneden mee kan maken.
Ik hoef het spouwmes er dus niet af te halen wat ook veiliger is.

Als je hem inbouwt in een werkbank zie ik weinig voordeel in de grotere en duurdere zaag en zou ik voor de dw745 gaan.
Je kunt grote platen al opdelen met je invalzaag.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik heb ook voor de dw745 gekozen omdat ik de sterkere motor en extra zaagbreedte het geld niet waard vond. Zelfde redenatie als SnelleJelle: hoe vaak zou ik breder dan 61 cm moetn zagen? en moet dat wel dan kan dat altijd aan de andere kant van de fence.

Ik wissel nog wel tussen schulpen en een slede dus ga het spouwmes nog aanpassen zoals HansB ook heeft gedaan. Je kan altijd voor ong. 15 euro bij Kruis een nieuw halen als je het zonde vindt :)
 

Hedge

Actieve deelnemer
2 jun 2016
79
0
Ik heb ook de DW745. Heel tevreden over, zeker sinds ik er een slede bij heb gemaakt.
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Ik heb een DW7491 en ben er uitermate tevreden over. Je kunt platen tot 83 cm zagen. Natuurlijk is het voldoende wanneer je een plaat van 122 cm in twee stukken wilt zagen dat de zaagmachine tot 61 cm kan zagen. ik vind het echter wat stabieler wanneer je wat meer ruimte tussen blad en aanslag hebt. Ik had laatst bij twee deurtjes een verschil van een paar milimeter (verkeerd gemeten) en dan is het wel handig wanneer je beide deurtjes even over de machine kunt halen en deze op dezelfde maat kunt zagen. In dit geval 75 cm. De machine is krachtig genoeg om dikke planken te schulpen. Het wisselen van het spouwmes gaat met een klik. Wel zo gemakkelijk omdat ik bij mijn laatste project (een ladekastje) nogal eens moest wisselen om verdekte zaagsneden te maken bij de laden. Wanneer ik de machine niet gebruik staat hij overeind tegen de wand. Ik klap de machine niet altijd uit, wanneer ik snel een lat of plaat moet zagen doe ik dat zonder de poten uit te klappen. Wanneer je de machine gaat inbouwen kun je net zo goed de 745 kopen. Ik maak zelf gebruik van de mobiliteit van de 7491, mede vanwege de krappe ruimte die ik ter beschikking heb. Succes bij de keuze.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Beiden zeer goede tafelzagen.
Ik heb indertijd zelf gekozen voor de DWE7491, voor de sterkere motor en het beter (makkelijker) wisselen van het spouwmes.
Hoe dan ook, je zal versteld staan wat zo'n compacte tafelzaag aankan.

Investeer wel in een goed zaagblad, dat doet ook al veel.
Ik heb nu ook 2 zaagbladen besteld bij ecotools, benieuwd hoe die het gaan doen :)
 

WouterL

Nieuw lid
12 aug 2014
6
0
Hier staat ook een DW745, om de simpele reden dat ik zijn grotere/sterkere broer te duur vond. Tot nu toe erg tevreden met deze compacte tafelzaag! In combinatie met een stofzuiger geeft de machine zeer weinig stof/zaagsel (binnen zagen is dus best een optie) Oordopjes zijn geen overbodige luxe, maarja dat heb je met elke tafelzaag.

Ik denk dat je er veel plezier van gaat beleven!

Grt
Wouter
 

CPP

Nieuw lid
9 mei 2015
5
0
Zaandam
Hoi Allen,

Ik twijfel ook nogal. Vooral over de secuurheid van de zaagtafel en geleider. Zou iemand hier wat over kunnen vertellen? Liefst heb ik uiteraard een stationaire machine, maar geen plek, en geen budget voor. Heb reeds een TopCraft en een Metabo TK1688 gehad, maar allebei met ellende op de langsgeleider. Allebei van de hand gedaan omdat ik de geleiders zo veel insteltijd en controletijd vond kosten. Hoe doet een DeWalt dit? Die geleider ziet er behoorlijk solide uit, maar is wel licht overkomend aluminium. Wel aan voor en achterzijde vast te zetten, en dus potentieel stevige locking. Met mijn TS55 en geleider zaag ik extreem secuur, en dat zoek ik ook in een tafelzaag. Maar een Festool vindt ik te duur. Dus.... Wie kan mij ophelderen of de dewalt secuur genoeg is om meubels mee te maken?

Groet, en dank
Chris
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
De Dewalt (ik heb de dw745) is wat mij betreft secuur en solide genoeg om meubels te maken. Het afstellen van de geleider gaat erg gemakkelijk en hoef je maar 1 keer te doen (periodiek controleren is nooit een overbodige luxe en als je van blad wisselt moet je het sowieso opnieuw doen).
Zolang je de geleider niet met behulp van een hamer verzet elke keer is er niks aan de hand :)
 

CPP

Nieuw lid
9 mei 2015
5
0
Zaandam
Ow Super. Dank voor je antwoord. Nu op zoek naar een winkel (omg Amsterdam/Hilversum) waar de machine in real-life te bekijken is. Groet!
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb de DWE7491 en deze zaagt zeer precies.
Het is natuurlijk geen echte, stationaire machine, maar ik sta versteld van de nauwkeurigheid van deze zaag.
Deze kwam al zeer precies uit de doos, ik heb alleen de 0-45 graden iets beter moeten afstellen. Heb dit met zo'n Wixey gedaan, stond op 44,8 graden :)
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Wij hebben bedrijfsmatig ook de dw745 en het is gewoon echt een goede zaag. Gaat bij ons vaak bus in bus uit, en we hebben hem al zeker een jaar of zeven en nog steeds is hij heel secuur en goed. En zoals al gezegd is de geleiding echt top omdat hij aan twee kanten klemt en dus nooit weg loopt.
 

CPP

Nieuw lid
9 mei 2015
5
0
Zaandam
Dat is fijn om te horen iedereen en niemand.

Kwam me nog een vraag op; is de langsgeleider in de lengte te verschuiven? In het geval van massief hout kan het hout klemmen tussen blad en geleider. Ik zie echter nergens een afbeelding of video dat dit verschoven kan worden.

Dank!
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Het is weliswaar een oud draadje, maar het spouwmes helpt als het hout naar elkaar toe klemt, als het juist uit elkaar wil (ten opzichte van de zaagsnede) dan kan het zich vastklemmen tegen de parallelgeleider, daarom zit er op veel zagen de mogelijkheid om de parallelgeleider naar voren of achteren te schuiven. Dit is iets dat ik inderdaad ook wel mis op beide Dewalt zagen.

Zelf had ik een Elektra Beckum PKF255, maar ik werd af en toe niet goed van het steeds maar weer opnieuw alles moeten instellen. 9 van de 10 keer kon ik geen paneel mooi parallel zagen. Nu ga ik verhuizen en verbouwen, dus de PKF255 is de deur uit en nu ben ik voorlopig op zoek naar een compacte machine op 230V.

Ook ik twijfel nu sterk tussen de DWE7491 en de DW745. Op termijn mag die ook weer de deur uit (waarschijnlijk) en wil ik iets kopen zoals een Hammer of SCM. De reden dat ik die nu nog niet koop is dat er nog geen permanente werkplaats is en ik de zaag gedurende de verbouwperiode geregeld zal willen verplaatsen. Als dat achter de rug is en ik heb wel een schuur gebouwd waar een stationaire machine in kan, dan wordt het pas echt feest ;-)
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hier na lang wikken en wegen en nog meer wikken ook de 745 besteld met een Incra Miter 1000HD, uiteindelijk toch nog minder dan een enkele 7491.
Eerstvolgende "upgrade" is een 40 of 60 tands blad.

Oja... en een goede bril en oorkappen ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.