Potgaten voor scharnieren boren met (electrisch) handgereedschap

LucasLomans

Actieve deelnemer
20 apr 2015
32
0
Hallo allemaal,

Ik heb een lastige klus: ik moet inliggende deurtjes plaatsen in een kast die er al staat. Omdat er te weinig ruimte is voor inliggende scharnier is het de bedoeling om voorliggende (zijwandmontage) scharnieren te gebruiken en die dan andersom te monteren - kruisplaatjes aan de deuren en de potscharnieren in de kast. Dit werkt, ik heb een proefje gemaakt. Het probleem is om de potgaten te boren in de kast. Normaal zou ik dit op de kolomboor doen, maar de kast staat er al en moet ik het dus op locatie doen. Ik heb geprobeerd de gaten met een Forstner bitje in een accutol te boren maar dat geeft geen goed resultaat - hij glijd weg.

Ik zou eventueel een speedboor kunnen gebruiken maar dan komt het puntje door de andere kant heen, en dat is niet zo mooi.

Heeft iemand een ander idee? Of suggesties?

Groet, Lucas
 

Bijlagen

  • IMG_1124.jpg
    IMG_1124.jpg
    99,3 KB · Weergaven: 407

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ik kan het niet goed zien, maar heeft je forstner boor geen centreerpunt? De mijne wel, en die glijdt niet weg.

Mocht het puntje zelf weg glijden kunt je misschien een paar mm met een klein boortje voorboren?
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Misschien een mal met een voorgeboord gat welke je op het werkstuk klemt die de boor op zijn plek houdt?
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb zelf ook zo'n Frostner bit, en in een MDF plaat glijdt 'ie niet weg, maar misschien heb je een gladder oppervlak? Wat je misschien kunt doen is een 2mm gaatje voorboren zodat daar de punt in terecht komt.

Voor ik het Frostner bit had heb ik het ook wel 's met een bovenfrees gedaan, maar daar wordt het niet preciezer van....
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Als ik het goed zie is de boor de je daar hebt een speciale scharnierboor met zo'n piepklein puntje (of helemaal geen??)

Een normale forstnerboor heeft een centreerpunt van ±3-5mm schat ik. Die glijdt echt niet weg.
In 18mm mdf plaat kan ik met een standaard 35mm forstnerboor net diep genoeg boren dat een BLum scharnier erin past en het puntje niet door de plaat prikt.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Malletje maken uit een stukje plaat.
Bijvoorbeeld 12 mm mdf, gat er doorheen boren mbv boorstandaard en dit plaatje op de kast klemmen. Latje erop zodat je een aanslag hebt en de voor-achter maat ligt vast.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik had hetzelfde probleem,heb in de kolomboor met de potgatenboor een gat geboord in een dikke alu strip van 10mm dik.daarna een aanslag van hetzelfde aluminium ertegenaan gebout en dit werkt geweldig
 

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
94
20
Eindhoven
Deze potboren hebben over het algemeen een schacht van 8 mm, dit is ook een maat van de spanbekken van de bovenfrees.
De parallel geleider en diepte instellen, hart zool is hart scharnier,daarna frees naar beneden duwen.
Vele scharnieren al op deze manier" geboord".
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Frees heeft teveel toeren voor de potscharnierboor. Die verbrand direct.
ik zou een malletje maken.
of heel voorzichtig uit de hand. Ik boor ze altijd uit de hand in het deurtje en vervolgens de kruismontageplaten uitmeten op corpus.

maar... Eventjes... de potscharnier zit toch in de deur? Niet in het corpus?
corpus krijgt de kruismontageplaat.
(ik heb alleen ervaring met blum) wellicht dat jij een ander principe hebt?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb de potgaten van mijn keuken (MDF) destijds geboord met een Fostnerboor in de bovenfrees. Ging prima hoewel het een bovenfrees zonder toerentalregeling was en de Fostnerboor uit pisbakkenstaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.