geur Deense olie

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Hallo allemaal,

ik heb laatste een bed gemaakt (http://www.woodworking.nl/showthread.php?18808-Eiken-bed) en afgewerkt met Deense olie van Rustin's. Nu ben ik bijna klaar met twee bijbehorende nachtkastjes en wil deze eigenlijk ook afwerken met Deense olie. Echter, de olie van het bed ruikt nogal en dat wordt maar langzaam minder. De olie zit er nu al 3 weken op. Hoe lang gaat het nog duren voordat de geur weg is? Gaat dat ooit gebeuren?

groeten,
jan anton
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het helpt als je het geoliede werkstuk, eenmaal goed droog, afneemt met een vochtig doekje. Gewoon water met een scheutje azijn gebruiken, doekje goed uitwringen, eventueel een paar keer herhalen.

Succes!!

Groets, Rob.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Geen ervaring met Deense olie, maar wel met verbeterde vloerolie (Tungolie). Ik gebruikte een beetje siccatief. Ik heb het idee dat daardoor de geur sneller weg is. Het is ook van belang dat je het werkstuk tussen een half tot uur na het opbrengen afneemt met een droge doek. Op die manier was bij mij de ergste geur na een dag weg.

Omdat het nogal een groot oppervlak was (woonkamervloer), ben ik wel telkens de eerste nacht ergens anders gaan slapen. De eerste keer namelijk ziek geworden van die lucht.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
ah, water met azijn, dat zal ik eens proberen. Ik heb, toen ik de olie opbracht, het oppervlak steeds afgenomen na een paar minuten drogen om zo de overtollige olie weg te halen. Het droogde ook binnen een paar uur en voelt al weken droog aan. Maar de geur is echt niet zo lekker.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Zeker, ik hou jullie op de hoogte. Het kan even een paar dagen duren, want we gaan net even een paar dagen weg. Wordt vervolgd.

Jan Anton
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Danish Oil is een onbeschermde term - elke fabrikant kan er iets anders onder die naam op de markt brengen. Dat gezegd hebbende - meestal is Danish Oil een mengsel van gekookte lijnolie en een vernis. Het bevat dus een oplosmiddel - een terpentine of, eventueel, als het een 'natuurlijke' Danish Oil is, terpentijn, een drogende olie, en een langzaam uithardende hars. Omdat die hars uithardt, en omdat een Danish Oil, gezien zijn eigenschappen minder in het hout trekt dan pure olie (maar meer dan een pure vernis) zal de verdamping van het oplosmiddel langer duren dan bij een olie. Je blijft het dus wel een tijdje ruiken - maar na een paar weken zou het toch echt wel weg moeten zijn. Goed luchten in de ruimte waar het behandelde voorwerp staat, en de temperatuur op peil houden. Water met azijn gaat niet helpen - hooguit van de regen in de drup.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.