Advies Aankoop Stofzuiger - Welke en met welke functies...

Mimoza

Nieuw lid
5 sep 2014
12
0
Dag allemaal, ik lees hier al geringe tijd mee, maar heb nu mijn eerste vraag die ik nog niet compleet beantwoord is zoals ik ze wil, vandaar dat ik ze aan jullie stel:

Ik ben op zoek naar een 'nieuwe' stofzuiger voor allround werk.
Aansluiten op de invalzaag, schuren, maar ook stofzuigen na gyproc werken,...

Ik heb momenteel een Parkside model (LIDL), die doet zijn dienst ok indien hij alleen gebruikt wordt voor hout en dergelijke, maar eens er ook maar een beetje gips geschuurd wordt, loopt de filter dicht en zuigt ie niets meer.
Idem toen ik hem een keertje gebruikt heb voor de assen van mijn pelletkachel....
Het is een soort emmerbak zonder zak, enkel een kleine filter aan de afzuiging

Nu wil ik graag wat anders en wat veelzijdiger functioneel.
Mijn buurman heeft een Festool CTL26, en die doet het goed, ik weet dat hij zo een fleece zak er in heeft...
Ik kijk wat naar de CTL Midi, of eventueel een Dewalt DWV902L,

Kunnen jullie me raad geven?

Ook andere aanraders zijn zeker welkom! (met of zonder (automatische) filterreiniging, zak of zakloos,...)

Dank jullie wel!
 

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Maakt volgens mij niet zoveel uit. Waarom hou je je huidige niet gewoon en bouw je er een simpele cycloon voor....geen zakken meer nodig en je filter blijft schoon :) Ik heb ook een simpele stofzuiger met cycloon en al menig muur direct schurend afgezogen met de stofzuiger er rechtstreeks op...geen molocuul stof in de zuiger.Succes!
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Bij de Hornbach heb je de goedkopere modellen van Starmix, die exclusief bij hen verkocht worden, de zogenaamde 1220/1232 serie (zie https://www.hornbach.nl/shop/Elektr...gers/S9129/artikeloverzicht.html?WT.z_navi=dd). Ze hebben een stuk of 5 modellen, beginnend vanaf 85 euro tot 209 euro, wat allemaal ligt aan de opties. Ik heb zelf die van 209 euro, de AS AR-1232 EH+ (https://www.hornbach.nl/shop/STARMI...32-EH-incl-accessoires-D/8456269/artikel.html) met klopfilter, automatische start voor electrische apparaten, een grotere inhoud, extra hulpstukken etc, welke ik overigens wel aanraad.

Dit zijn goede stofzuigers, de diameters sluiten perfect aan op al mijn apparaten, er zit een M filter in (hele apparaat is echter niet geclassificeerd als zodanig) en zuigt als een malle. Ik heb geen ervaring met gips zuigen maar verwacht ook daar goeie prestaties.

De filters zijn gemakkelijk bij te kopen, alsmede de zakken. Ik ben er zeer zeer tevreden over. Kan me niet voorstellen dat er duurdere zuigers zijn die prijskwaliteit technisch beter zijn. Vanuit dit forum begreep ik ook dat Starmix zo een beetje de basis heeft bedacht van alle grote namen binnen de bouwzuigindustrie, zoals Makita en Metabo. Ik raad je echt een dergelijke aan, you won't regret it.

Enige wat ontbreekt is een regelknop voor zuigkracht, als je dat wilt kom je bij duurdere segmenten uit, maarrrrr.. al die hocuspocus dat je niet zou kunnen schuren zonder regelbare zuigkracht is @@@@.. mijn Starmix/schuurmachine werkt perfect en blijft niet plakken, en mocht dit toch ooit het geval zijn bij een zwaardere schuurmachine oid, dan pak ik gewoon een tussenstukje en maak ik er een gaatje in zodat de zuigkracht minder wordt :)

Tuurlijk zal een Festool, DeWalt of Starmix van 500euro+ net wat meer finesse hebben, maar we hebben het hier over een stofzuiger he..! Voor dat restgeld kan je veel moois kopen.

Overigens ben ik het wel met @Victor eens, je zou ook kunnen kiezen om een cycloon er op te zetten, zo vermindert je zuigkracht niet door volzitten van de zak.
 
Laatst bewerkt:

Mimoza

Nieuw lid
5 sep 2014
12
0
Dank je allemaal!

Weer heel wat om over na te denken!
Ik laat jullie horen wat het geworden is, tot dan, gebruik ik mijn Parkside nog!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb er 2 van deze (festool) http://www.lvtrading.nl/product/festool-stofzuiger-srh45e-klasse-h---ookvoorasbest!/195
die werden oa met de planex geleverd, ligt dus aardig in de buurt van wat jij er mee wil doen

Nu heeft bijv makita deze op de markt: http://www.redcoon.nl/B457646-Makit...zAwcHMOPECtfPCTdNaR0Aa6NehzLTf3miAaAtFL8P8HAQ

Lijkt er verdacht veel op ;-) is zover mij bekend de zelfde stofzuiger, wellicht is de kwaliteit van het festool filter anders, maar die zou je dus moeten kunnen uitwisselen (let wel op, de festool heeft een kloptfunctie, van makita weet ik het niet) er is nog een merk die dezelfde stofzuiger levert, bosch, protool, aeg....ik weet het niet, even zoeken dus !


Dit is een top stofzuiger die bij mij al voor vele verschillende doeleinden mishandeld is en nog steeds werken ze allebei zeer goed (ik werk zonder zakken maar met filters....scheelt een hoop onkosten aan hele dure zakken)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.