Nokogiri Kobo zaagblad wisselen

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

De dag waarvan ik wist dat die ging komen is hier (vrijvertaald van koningslied)

Mijn Ryoba (japanse) zaag is gebroken, soms meen je skills te hebben, gebruikt 'm voor oneigenlijk gebruik, gaat goed, gaat goed, uhohw.

Nu heb ik gezocht naar een zaag met wisselblad dat toch volledig gehard is, het betreft deze, fantastische zaag overigens, http://www.feinewerkzeuge.de/nokogirikobo.html
NU wil ik dus het blad gaan wisselen, volgens de instructies: http://www.feinewerkzeuge.de/nokogirikobochange.html

Maar dat gaat niet zo makkelijk als de afbeelding doet lijken. Ik heb met een hamer liggen tikken, maar verknoei voornamelijk het handvat ermee, het zaagblad blijft mooi op de plaats.
Heeft iemand hier ervaring mee, is het gewoon een kwestie van blad in de bankschroef, meppen en trekken?

Dank alvast!


koboblattwechsel1.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het eerste in wat me opkomt is de vraag of dat wel loont en een complete niet bijna net zo duur is als een los blad ?
 

RaymondvW

Actieve deelnemer
4 aug 2016
26
2
Het prijsverschil is zo te zien 20 euro. Maar als hij het wisselblad al heeft, dan is een nieuwe zaag 68 euro erbij en dan heeft hij nog steeds een los wisselblad liggen :)

Als je een bankschroef hebt, kan je volgens mij de zaag er dwars inhangen, zodat de randen van de zaag rusten op de bekken van de bankschroef. Daarna kan je met een pendrijver oid heel gericht een tik geven op dat stukje metaal. Dan moet'ie wel loskomen, lijkt me :)
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Het prijsverschil is zo te zien 20 euro. Maar als hij het wisselblad al heeft, dan is een nieuwe zaag 68 euro erbij en dan heeft hij nog steeds een los wisselblad liggen :)

Als je een bankschroef hebt, kan je volgens mij de zaag er dwars inhangen, zodat de randen van de zaag rusten op de bekken van de bankschroef. Daarna kan je met een pendrijver oid heel gericht een tik geven op dat stukje metaal. Dan moet'ie wel loskomen, lijkt me :)


Als de blad zo vast zit kan je hem op de werkbank liggen met de greep net over de rand, niet te ver anders buigt hij en dan komt hij nog vaster in de greep zitten, en op een of ander mannier het zaag blad vast houden en de greep los slaan zoals gegeven. Anders set je een stuk hout tussen greep en hammer. Het vraagt soms een flink tik maar het zou moeten loskomen.
 
P

Pel

Guest
Ik heb laatst ook een zaagblad bij Dieter besteld, toen het aan kwam bleek het een heel ander systeem te zijn als wat erin zat, dat zie je namelijk bij het bestellen niet. Met de plaatschaar en vijltjes passend gemaakt en het werkt weer als van ouds. Hoe dat bij jou werkt weet ik ook niet, er zijn zoveel verschillende merken Japanse zagen en ze lijken ook nog bijna allemaal op elkaar.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Dank voor de tips heren, ik ga het morgen weer eens proberen, ben al een tijdje met het overgebleven stompje aan het zagen:(
Ik heb deze destijds gekocht omdat het een van de weinige wisselbare ryobas waren met volledig doorgehard blad en roestvrij, en daarmee beter dan de rest.

Zelf vijlen leek/lijkt me te hoog gegrepen, ook zijn er andere bladen met andere vertandingen, omdat ik toen nog niet wist wat ik precies wilde. Ik meen zelfs dat er kataba's zijn voor dit handvat, die staan helaas niet meer op de site. Bij miskoop, bot, of direct een bladbreuk 2 dagen na aankoop, zou de pijn minder groot zijn en kan je toch met een premium zaag zagen. Moet het kreng wel los gaan natuurlijk :p

Ik hou jullie op de hoogte
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Zo hier op het forum onder mijn profiel>>gestarte onderwerpen gevonden dus leek me wel leuk om aan follow-up te doen :p

Heb eeen balk dwars op de werkbank geklemd, zaagblad erop gelegd blokje hout op zaagblad klein lijmklemmetje erop blok hout tegen lipje van de "release" en daar met beleid er tegen gemept. Ging vrij simpel eigenlijk. Het vervangingsblad (220mm; 1,1mm rip; 0.9mm cross) had een langere steel en een gaatje op een andere plek, dan het originele zaagblad (180mm; 1,8mm rip; 0.9mm cross). Na email naar feinewerkzeuge bleek dat geen probleem te zijn, en dat was het ook niet! Klikte er haast vanzelf op.

Wel treurig nieuws is dat de smederij/firma, die achter de Kobo zagen zit, blijkbaar is gestopt. Hij is inmiddels ook verdwenen op de website. Ik wilde graag een hele set van dit merk, omdat het precies aansluit bij wat ik wil. Namelijk een primadeluxe zaag, met gehard wisselblad in verschillende vormen en vertandingen, voor een prijs die nog net in het betaalbare zit. Naast de algemene bouwkwaliteit, is ook dit wisselsysteem een goede gebleken, nu ik ook ervaring heb met andere. Het blad zit muurvast in het mooi omwikkelde handvat, en dat is niet zo evident als je zou denken. Tot dusver dit in memoriam van Nokogiri Kobo...

Fijne Zondag nog!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.