Meedenkers voor een takelsysteem gezocht...

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
20
Gouderak
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe woning; en daarin moet ook ruimte zijn voor een werkplaats. Op dit moment is mijn hobbyruimte (tijdelijke woning) noodgedwongen erg onhandig geplaatst; en dat moet zodadelijk anders - niet meer op de 3e etage waar hij nu is. Ik moet nu met alles het huis door en twee trappen op, en dan komt het er gewoon niet van om iets te doen, teveel rotzooi, teveel werk, teveel excuses. En als je dan wat maakt moet dat weer twee trappen af met kans op beschadigen enz, ook niet ideaal.

Ik was dus eigenlijk weer op zoek naar een huis met een ruime garage, zoals ik dat gewend was. Maar, nu is mijn oog gevallen op een fraaie woning zonder garage. Er is wel een bijkeuken die ik als klusruimte in kan richten maar die is eigenlijk wel erg klein uitgevallen - 3 bij 4 of zo. Tja, met een werkbank en een draaibank staat dat al vol, laat staan met de rest van het gereedschap. Het KAN wel, maar wordt erg behelpen.

Er is echter wel een zeer ruime kamer op de 1e etage aanwezig die ik 'over' zou hebben. En, daar zit een balkon aan met uitzicht op de tuin. Ik zit dus met de gedachte te spelen daar te gaan hobbyen. Moet ik wel een goede manier hebben om via het balkon toegang te krijgen. Het gaat dan om het inrichten (ik heb mijn werkbank volledig uit elkaar moeten halen om hem naar zolder te krijgen, en er staat nog een lintzaag opgeslagen die ik nu met geen mogelijkheid naar boven krijg); maar ook om het transporteren van hout (omhoog) en werkstukken (omlaag) :)

Hebben jullie ideeen hoe ik iets neer kan zetten om te takelen/liften/heisen? Ik heb al zitten kijken naar takels aan armen enzo, of aan die glazenwasserkarretjes die aan gevels hangen (die lijken me ideaal maar zijn vast duur. Tenzij ik er ergens een van een gebouw kan schroeven, maar dat valt vast op:)).

Bij voorkeur iets dat aan een aantal voorwaarden voldoet:

  • moet minimaal gewicht tot 250 kg kunnen verplaatsen
  • Moet minimaal 3 meter hoog kunnen (= hoogte balkon) + 1 meter voor reling
  • De spullen moeten over de balkonreling getild, en dan weer 1m naar beneden
  • Wat er gehesen wordt moet 'stabiel' gelift worden; en liefst zodanig dat ik niet uren aan het sjorren ben
  • Ik moet een plaat hout (2,50x1,125) kunnen transporteren
  • Liefst alleen te bedienen
  • Liefst demontabel of niet lelijk (ik wil het balkon ook gebruiken om in de zon te zitten...

Wie heeft het briljante idee?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
verhuislift-3e-etage-.jpg


Een verhuislift een idee ?
Niet veel meer dan een uit de kluiten gegroeide ladder met een rails om een karretje op en neer te laten gaan
Die dingen zijn er ook op trailers waar ze op in en uit kunnen schuiven, als je de trailer wegdenkt zijn ze niet eens zo groot
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
20
Gouderak
Heb ik ook aan zitten denken als optie. Heeft wel een aantal nadelen: het plateau is klein (dus vergroten), en je moet hem eigenlijk met 2 personen bedienen (beneden opzetten, boven afpakken). En dan moet alles over de balkonreling naar beneden getild worden. Niet handig als het om een draaibank of lintzaag gaat, die pak je er niet even af.

Tot nu toe neig ik het meeste naar een wandwenkkraan.

Cat_03_prod05.jpg


of een takelarm.

pow910b.jpg
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Zou je ook niet met z'n tweeën moeten zijn met zo'n takel? Ik kan me voorstellen dat plaatmateriaal gevoelig is voor wind vlagen, wellicht ook voor zachtjes wind.

Ik kan me voorstellen dat alles wat je niet makkelijk kunt tillen, niet heel stabiel blijft met heisen, eigenlijk. Tenzij het een stabiel iets is als een heftruck.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
20
Gouderak
Ja, dat blijft een beetje een probleem. Je zal met een grote plaat altijd op de hoekpunten moeten ankeren met een frame, lijkt me.

48bfa7285133cc3469a241b5b542462c.jpg


Het is maar een paar meter, natuurlijk, en als het echt hard waait wacht ik gewoon een dag, dat is geen issue.
Maar je hebt een punt, dit zijn wel de afwegingen waar het om gaat. Ik denk dat er sowieso een 'hijspallet' moet komen waar ik alles op kan vastmaken wat omhoog/laag moet.

In Amsterdam verhuizen ze piano's met takels, dus het moet mogelijk zijn (Ok, dat is met meerdere mensen maar toch...)
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.039
2.576
Ik zou om te beginnen een deurtje maken in het balkonhek. Dan koop je een gebruikte bouwlift met tandheugel en kan je met je spullen meereizen naar boven.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een verhuislift of bouwlift lijkt mij stabieler dan een takel, een takel neemt dan wel weer minder ruimte in beslag
Met meerdere personen, tja....als je eenmaal aan het hijsen bent kan je er toch niet meer bij, vanavond de grond kun je alleen met een touw nog iets doen, dat zou nu ook kunnen, dan moet je wel een oog aan de grond hebben en een lijn die via het oog omhoog loopt, dan kun je van bovenaf hijsen en de bedoel in bedwang houden (waar nodig)
 
P

Pel

Guest
Ik zou ook voor de hijsbalk gaan wat tuoh voorsteld, met een dubbele katrol.

Groet Pel.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Persoonlijk zou ik gaan voor een wandzwenkkraan. Zelf ga ik die ook in mijn nieuwe werkplaats monteren voor het verplaatsen van kunststofplaten van 2x3m is ook snel en makkelijk "op te bergen". met een zelfgemaakte platendrager kan je makkelijk en vlot platen de verdieping op takelen
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Wellicht is een combinatie tussen wandzwenkkraan en bouwlift een idee. Als in, je installeert een takel waarmee je alleen zware / meer stabiele dingen kunt hijsen, en voor platen / onstabiele dongen construeer je zelf een soort ladderlift, die aangedreven wordt door de takel. Als je niet erg hoog hoeft is dat wel goed zelf te maken denk ik van hout of metaal.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
20
Gouderak
Kijk, aan het aantal reacties te zien vinden de meesten dit een leuk probleem! Dat had ik eigenlijk ook al verwacht...

Sowieso is het een goed idee om een deurtje te maken, had ik nog niet eerder aan gedacht eigenlijk. Scheelt een stuk heisen! Dat idee neem ik dus meteen mee.

Een bouwlift/kanaallift/verhuislift (volgens mij allemaal ongeveer hetzelfde qua constructie) is inderdaad een optie, zeker met een deurtje erbij. Nadeel is voor mij dan wel weer dat de beste plek om iets omhoog te hijsen niet mijn eigen tuin is, maar de gang naast de woning. En daar kan ik die lift natuurlijk niet laten staan, dus moet hij elke keer weg en opgeborgen worden.

Het probleem om alles alleen te doen blijft, zoals gezegd, natuurlijk bestaan. Je kan wel met een dubbele katrol werken zodat je alles van boven kan bedienen, of iets met een afstandsbediening als het electrisch gaat (zie ik overigens niet zo het nut van in, een ketting werkt op zich ook prima en heeft minder onderhoud). Ach, als er iets echt zwaars omhoog moet is er altijd wel hulp te regelen om eea stabiel te houden.

Tja, die hijsbalk ... dat is precies wat in eerste instantie mijn uitgangsgedachte was, á la de Amsterdamse pakhuizen. Kijk, om nu mijn gevel er op aan te passen gaat me te ver, maar iets aan/op/tegen het balkon is wel het idee. Vandaar ook mijn initieele gedachte om een bouwzwenkkraan te nemen, dat lijkt er nog het meeste op. Bedenk me eigenlijk nu ook net dat daar misschien nog wel toestemming voor nodig is vanuit de gemeente, zit natuurlijk wel aan de buitengevel.

Zelf iets maken klinkt leuk maar als je een nieuw huis gaat betrekken is tijd wel het grootste probleem, en ik denk dat het kostentechnisch ook nog wel een uitdaging is (hout is duur, en ik kan niet lassen). Plus, waar laat ik dat ding als ik lekker in de zon wil zitten...

Ik merk ook dat iedereen met name de problemen ziet in platen hout hijsen. Ik heb precies hetzelfde, hoewel het maar een paar meter is 'voelt' dat instabiel. Zoals hierboven gezegd, een speciale plankdrager kan een oplossing zijn. Ik zit te denken aan een frame met een paar lijmklemmen, desnoods met een paar wielen eraan die langs de gevel kunnen lopen.

Ik begrijp nu ook wat JanWillem bedoelt; de hijskraan boven, en een frame waarlangs de de platen naar boven laat geleiden. Ja, dat gaat zeker ook werken! Voordeel is ook dat je met de kraan kan beginnen, en als het niet werkt kan je altijd een stuk geleiding maken. Ik ga ook proberen zo'n zak te scoren waarin ze grind verkopen; zijn zakken van 1mx1mx1m, daar kan je 1500 kilo grind in kwijt, voor zware tilpartijen ook meer dan genoeg.Even wat bescherming erin voor de scherpe randjes en je bent er.
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Tja, die hijsbalk ... dat is precies wat in eerste instantie mijn uitgangsgedachte was, á la de Amsterdamse pakhuizen. Kijk, om nu mijn gevel er op aan te passen gaat me te ver, maar iets aan/op/tegen het balkon is wel het idee. Vandaar ook mijn initieele gedachte om een bouwzwenkkraan te nemen, dat lijkt er nog het meeste op. Bedenk me eigenlijk nu ook net dat daar misschien nog wel toestemming voor nodig is vanuit de gemeente, zit natuurlijk wel aan de buitengevel.
En het is ook wel goed om er even een constructeur naar te laten kijken. Zou een beetje lullig zijn als je aan het hijsen bent en je hoort ineens <KNAK> en er is een stuk uit je gevel gebroken met je zwenkkraan eraan. Gevels zijn niet ontworpen op dat soort belastingen. Ik zou er zelf altijd voor kiezen om de krachten naar de grond of verticaal naar een muur te leiden. In geen geval een groot moment uitoefenen op een spouwblad wat daar niet op is ontworpen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb in Amsterdam vroeger 2 jaar een verhuisbedrijfje gehad en vrijwel elke dag werd het touw en blok gebruikt in de hijsbalk want al de trappen op en af dat was geen doen.
Maar je wilt tot 250 kg gaan terwijl die ouwe wasmachines al behoorlijk pittig waren om ze naar 2 of 3 hoog te krijgen, dat moest al met twee man.
Zorg in ieder geval wat je ook neemt dat je een goede verankering verzorgt door je gevel heen, dat zal niet zonder bouwkundige gaan en zoals ArtHarg al zegt; als je iets op of aan het balkon maakt let erop dat de constructie van het balkon stevig is want het lijkt me heel vervelend als je met je balkon naar beneden gaat als je inderdaad af en toe tot 250 kilo wilt gaan. (wat gaat dat worden?)
De platen hout hijsen is geen probleem zolang het geen winderige dag is want dan kan je beter wachten, met het deel van het touw waar je mee hijst corrigeer je aan de kant waar de platen naartoe draaien.
Al die ikea kasten werden indertijd ook uit elkaar gehaald en gewoon laten zakken en hijsen naar 2, 3 of 4 hoog.
Dan zorg je dat je het touw als een kruis aan vier zijden om je platen heen zit zodat ze er niet uit glijden.
En als je een keer een massieve kast/tafel of zo maakt dan hijs je 'm met z'n tweëen even naar beneden.
En als je je machines naar boven toe wilt brengen dan kan je toch voor één dag wel een bouwkraan huren, dat zullen de buren toch geen probleem vinden?
Of laat je dat allemaal beneden staan?
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Zou je de hijsbalk (tijdelijk) kunnen bevestigen aan de plafond balken van je klus kamer? Met haken of iets dergelijks waar je een lange balk in kunt leggen die tot over het balkon steekt. Dan wijzen de krachten ruwweg in de goede richting :) Belast je in ieder geval de gevel niet op een verkeerde manier, en heb je een takel.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik denk dat het afbreken van je balkon wel meevalt. Als je namelijk met 3 personen op je balkon kan staan kan je er ook 250 kilo aan op hijsen. Ander punt wat ik wel deel is dat ik niet zo snel iets aan men gevel zou hangen waar zon hoge piek belasting op komt. Verdeeld over meerdere metsel lagen zou ik persoonlijk niet meer als 50 kg aan een gemetselde gevel hangen. En zeker met zon lange hefboom is 50 kg misschien al aan de hoge kant.


Maar nu nog een kraan .-). Is het geen idee om onder je balkon twee stalen schoren naar je gevel te maken voor de zekerheid. En dan omdat er toch een deurtje in je balkonhek moet komen gewoon een nieuw balkonhek (laten) maken. En daar een voorziening op maken waar je een elektrische takel aan kunt hangen en ook weer kan demonteren. Voordeel is dat je nu een veel kortere arm nodig hebt en dus het moment op je hek is veel kleiner als wanneer hij aan de gevel gemonteerd zou zijn.

Als je bijvoorbeeld twee stukken stevige buis aan het nieuwe hek laat lassen waar een weer iets dunnere pijp in kan vallen en daar maak je dan weer een armpje met een lier aan dan kan je alles zo het deurtje indraaien. en als je dan een nieuw hek laat maken zou ik een stalen achterstrip laten maken waarmee je het hek aan je gevel monteerd. Als je hek ongeveer een meter hoog is en je draait daar 4 chemische ankers in dan gebeurt daar niks meer mee hoor.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Om nog even op het balkon in te gaan en dat zeg ik niet zomaar; soms zie je dat er veel water bij het beton is gemengd dus gaat de draagkracht flink achteruit.
Ook zie je wel op het journaal dat soms balkons instorten door constructiefouten dus echt; laat een proef doen voor je zware dingen aan je balkon takelt.
Met z'n driéen op het balkon staan is een heel andere belasting dan een takel, dan is de trekkracht op één punt een stuk meer dan drie mensen die naast elkaar staan.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
20
Gouderak
Hier worden weer een aantal interessante punten gemaakt.

Allereerst voor de duidelijkheid: als ik zeg 'balkon' moet ik eigenlijk dakterras zeggen. Er zit een complete bijkeuken onder, met betonnen plafond en dergelijke. Het 'balkon' gaat het dus wel houden.
Sowieso geen houten balken in dit huis, allemaal beton en gemetselde stenen. Wel jammer, dat idee om een steunbalk uit te laten steken was ook aardig.

Voor het idee, zo ziet het eruit:

1.jpg

Lange kant van balkon zit op de tuin, de korte kant op het gangpad. Houten afwering dus makkelijk zelf een deur of luik te maken.

Die 250 kilo is vrij willekeurig gekozen, als ik eens een zware machine naar boven moet hebben. Maar, dat zou inderdaad ook met een tijdelijke bouwlift kunnen, in verreweg de meeste gevallen is dat natuurlijk niet nodig. Hooguit eens een kast naar beneden of boven, daar blijft het wel bij. Ik begin me nu overigens wel zorgen te maken wat zoiets met een gevel doet. Aan de andere kant: een schotel van 1m doorsnee wordt ook gewoon met 4 keilbouten aan de gevel gezet, en als daar windkracht 10 op komt heb je echt een enorme piekbelasting - en dat gaat overal goed.

Ikeakasten moet je naar mijn mening niet naar beneden takelen, die moet je gewoon op 3-hoog uit het raam mikken :)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.