Freestafel zelf maken, tips?

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ben in het bezit van een Festool OF1010 frees, deze voldoet (voorlopig) aan mijn eigen, maar toch denk ik regelmatig dat een freestafel al een pak makkelijker zou werken.
Deze freestafel wil ik zelf maken, omdat zo'n tafels toch ook al snel aardig wat centen kosten.

Er zal ook een nieuwe (sterkere) bovenfrees inkomen, ben nog aan het twijfelen tussen de Festool OF1400 (dan heb ik een allrounder) of de Triton TRA001.
Ik heb al ontelbare filmpjes gezien op Youtube, een hele hoop tips op pinterest, etc.
Uit de kluiten gewassen fences, T-tracks, featherboards, etc zie ik allemaal passeren, maar momenteel zie ik hierdoor de bomen niet meer door het bos.
Zat zelf ook te denken aan een insert plate van Kreg, deze zou handig(er) werken met de Triton.
Triton zelf heeft bvb ook een TWX7 workcentre, waar je een freesmodule bij kan kopen.
Handige hieraan is weer dat je alles kan opklappen en aan de kant zetten :)

Iemand enkele goede tips?
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Heb je mijn topic gezien? Dat is een gecombineerde frees- en zaagtafel, maar je kunt natuurlijk ook kijken naar het freesgedeelte. Ik heb zelf een freeslift gebouwd voor mijn OF1010 en moet zeggen dat dit wel fijn werkt. Vast niet zo goed als de ingebouwde van Triton, maar zeker goed genoeg. De frees zet je er ook zo in, want dat kost maar 1 of 2 minuten. Eventueel zou je nu jouw OF1010 kunnen gebruiken en op een later moment de OF1400/TRA001/ andere frees.

Kijk ook eens bij Rutlands. Die hebben veel freestafels in allerlei prijsklassen en met de code AUG16 krijg je nog 15% extra korting (alleen gelding in augustus).
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Topic heb ik gelezen :) Zo'n Incra kost toch ook al een pak geld.
Waar heb je die switch gekocht? Bij rutlands werkt deze enkel met engelse stekker.
Freestafel met featherboard kost 172€-15% komt deze op 148€.
Eigenlijk geen geld :)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ja, maar die Incra is elke cent waard. Maar natuurlijk gebruik ik die hier voor zowel de zaag als de frees, dus dubbel gebruik terwijl het niet meer kost. Ik weer niet of ik die gekocht had voor enkel een freestafel.

De switch komt van Aliexpress. Het is dan enkel de switch, dus zonder kabels of stekkers. Zelf de achterkant van de behuizing ontbreekt. De klemmen waarmee de bovenfrees vast zitten, komen ook van Aliexpress.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je kan het zo duur maken als je zelf wilt.
Maak je een simpele van multiplex en je maakt een insert plate dan kost het bijna niets.
Als je het wat mooier wilt en wellicht wat fijnere afstelling dan komen insert plates en zo'n Incra om de hoek kijken.
Ik zou in ieder geval zo'n Triton 1400 w nemen, ideaal voor onder de tafel en niet heel duur.
Ik weet niet of je deze kent, geen freestafel maar wel handig ivm freeswerk en kost weinig; https://www.youtube.com/watch?v=2RQcClMWeh4
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Idd, maar op den duur weet je gewoon niet meer wat je moet doen of wat je best neemt.
Freestafel van Rutlands ziet er goed uit, alleen is die insert plate nogal aan de slappe kant.
Op dit ogenblik kan ik nergens zo'n plaat vinden van deze afmetingen in metaal/alu (305mm x 220mm)
 

tuoh

Oud hout
Hou het zo simpel mogelijk, al die toeters en bellen voegen niks extra toe aan mogelijkheden. De nood om een geleider tot 1/10mm juist af te stellen is gewoon te veel van het goede. Of een sponning nu bijvoorbeeld 9,8mm of 9,6mm diep is maakt in hout niks uit.
Een vlak blad, een relatief makkelijk verstelbare freesmachine en iets dat op een langsgeleiding lijkt is al ruim voldoende om alle klussen te kunnen uitvoeren. Een goede inlegplaat annex montageplaat is wel een goede investering.

Freeswerk op een bovenfreestafeltje is altijd spielerei, hiermee bedoel ik dat het te frezen profiel nooit groot kan zijn, er komen dus ook nooit dermate grote krachten vrij dat er langs alle kanten drukkers en dergelijke moeten opgeschroefd worden om dit "geweld" de baas te kunnen, dat lukt al met twee vingers in de neus:p
Als je een half uur moet sleutelen en testen om één en ander goed af te regelen zoals, frees, drukkers, langsgeleider, etc.... Dan is het sop de kool niet waard. Hetzelfde met al die profielen die soms in het blad worden geplaatst! Waarom??? Wat is het nut van die dingen? Het levert enkel problemen op bij het doorvoeren van het materiaal.
Veel meters frezen of diepe profileringen aanbrengen vragen toch om een ander type machine (topie) dus waarom dan een freestafeltje zo verknoeien met al die rotzooi erop? Gegarandeerd dat je die dingen na een paar maal gebruiken zo de hoek ingooit en vergeet.

Voor een freestafeltje vind ik dit principe zeer toepasselijk;)
WrenAllenLessIsMore.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb vorig jaar bij een alubedrijfje een insert plate laten maken voor mijn freestafel.
S ochtends besteld en 's middags opgehaald en even gevraagd of ze de hoeken konden afronden.
Gewoon op maat en 5 mm dik voor 15 euro.
Even precies uitgelijnd op de multiplex plaat en uitgefreesd.
Hier zie je dus een simpele freestafel die bijna niets kost.
Ik heb nog wel een maatverdeling gemaakt met de eerste cm's in milimeters om de geleider een beetje in te stellen, dat stond nog niet op de foto.
De poten zijn inklapbaar dus als ik klaar ben zet ik 'm opgeklapt tegen de muur vanwege de beperkte ruimte.
Soms moet je niet te moeilijk denken.
Zie hier; http://www.woodworking.nl/showthrea...estafel-en-een-jig-voor-pennen-op-de-lintzaag
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Er zijn idd 1001 freestafels met alle toeters en bellen, de helft ervan heb je waarschijnlijk amper of nooit nodig.
Ik ben nu gewoon aan het uitzoeken wat ik best wél integreer (bv t-tracks, feather boards, ...?) en wat zeker overbodig is.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb eerst van underlayment een freestafel geimproviseerd. Daarna een betere gemaakt van betonplex. Daardoor wist ik beter wat ik belangrijk vind.

Mijn tip is dus: bouw er eerst eentje die niet werkt ;)
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Koop vooral de triton tra001
weet je zeker dat ie sterk genoeg is voor alle soorten frezen.
en hij werkt fantastisch onder een tafel
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik neig eerlijk gezegd ook naar de Triton, ineens het grote geweld voor een fractie van de prijs :)
Voorlopig neig ik naar zo'n Kreg inlegplaat (omdat die goed samenwerkt met de Triton voor de hoogteinstelling).
Hoe ik mijn fence ga aanpakken weet ik nog niet :)
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Tip: koop de Kreg plaat die voorgeboord is voor de Triton. Het exact boren en verzinken van de gaten voor de TRA001 is best wel een klusje en de voorgeboorde versie komt inclusief de juiste schroeven.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Die zware Triton wordt geleverd met een 1/2 inch en een 12 mm spantang.
Bestel er een 8 mm bij want die freesjes zijn een stuk goedkoper bij ecotools en veel meer keus ook.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ja, ik heb reeds een heel aantal frezen van 8mm (van mijn OF1010).
Is er een 'voordeel' bij het gebruik van 12mm frezen (ik gok op een breder gamma voor zwaardere freestoepassingen?)

Verder ben ik ook nog aan het nadenken over het materiaal dat ik ga gebruiken voor mijn tafelblad.
Iets in de categorie van gelamineerde mdf of betonplex, maar wat is een goede dikte?
Wil ook een beetje uitkijken dat ik geen volledige (dikke) plaat moet kopen om daar maar een klein stuk van te gebruiken.
Ik werk voornamelijk met 12 & 18 mm plaatmateriaal.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
12 mm betonplex gebruiken als blad en het overige gebruiken om na montage van je frees het blad op te dikken?
Dat ben ik van plan bij mij nieuwe freestafel
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mijn freestafel is 18 mm en zou niet veel dunner gaan. 18 mm is gemakkelijker recht te houden en je kunt er van onder nog in schroeven. De klemmen voor de frees zijn bij mij geschroefd. Als ik de tafel opnieuw zou maken, dan zou ik denk ik voor een top van compactplaat / trespa (4 -6 mm) gaan gelijmd op een multiplex plaat (12 - 18 mm). De compactplaat is gladder en minder krasgevoelig dan betonplex. Je kunt de vorm van de bovenfrees uitzagen in plaats van frezen, wat een stuk gemakkelijker/minder werk is. Ook het maken van insert ringen en deze gelijk met de bovenplaat de houden is gemakkelijker. Het is wel duurder.
 

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
Een vlak blad, een relatief makkelijk verstelbare freesmachine en iets dat op een langsgeleiding lijkt is al ruim voldoende om alle klussen te kunnen uitvoeren.

Ik begon eergisteren ook een beetje te denken over een freestafeltje. Dus ik plannen, zooi toevoegen, en had uiteindelijk zoveel zooi dat ik besloot kritisch te kijken en het een en ander weg te halen.

Er bleef toen weinig over. Een 2 delige geleider om te gebruiken als mini-vlakbankje, maar van de tig tracks die ik eerst plande, is er maar 1 over, en die laat ik misschien ook wel weg.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@Den Deze; ik zie vooral voordeel voor je 1/2 inch spantang.
Da's een maat die veel in Amerika en GB wordt gebruikt.
Dan kan je hele exotische profielen krijgen die je hier niet kan kopen.
Ik zag vroeger wel in Fine Wood Working van die hele mooie frezen staan.
Ik frees zelf niet met 12 mm dus het gamma wat je kan kopen ken ik niet.
Wellicht kunnen anderen je hier meer over vertellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.