voeler voor diepe vazen

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
575_201606121431326631_1.jpg

lengte buitenom 85 cm, dus nuttige diepte ongeveer 75-80 cm.

Het materiaal is 6 mm aluminium, maar de volgende zou ik uit 8 maken - 6 is net iets te slap naar mijn zin.

Dit aluminium laat zich met een decoupeerzaag nog best zagen (doe wel een bril op, aluminium stukjes in je oog is echt niet fijn).
De verbinding is voorzien van een laagje bakfolie (van dat dikke, herbruikbare teflon spul) zodat het soepel op elkaar glijdt. De breedte bij de M10 bout is 5 cm.
Verder is daar een borgmoer en 2 carrosserieschijven.

Ik heb een aantal modellen gemaakt, het is even kijken wat het beste door de bril heen gaat en wat om welke ronding van een vaas heen past.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank Jurriaan, om dit onderwerp aan te brengen.
Zo weten we wat er onder voeler wordt verstaan. Iik gebruik ze ook.
Beeldhouwers noemen dit wel eens een krompasser. Zal ook wel eens diktepasser worden genoemd.
Meestal hebben die dan wel scherpe punten, wat voor houtdraaiers en keramisten niet aangewezen is

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Diepe vazen van binnen afwerken is lastig.

1) zo zuiver mogelijk draaien
2) met een schraper er langs
3) met een niet-gemotoriseerde schuurschijf naar binnen (gemonteerd op een bezemsteel), zoals http://www.drechselstube.de/oberflaechentechnik/schleifen-polieren/schleifrotor/7020-75.html
4) met een haakse boormachine naar binnen (alleen het begin)

bij stap 3 is het probleem dat het hout vaak nog vochtig is en het schuurt heel vervelend als het schuurstof niet afgevoerd wordt - je schuurpapier loopt dan nog sneller vol
bij stap 4 durf ik de vaas zelf niet te laten draaien, en daar geldt nog meer dan bij 3 dat het schuurstof me in de weg zit

kortom, ik heb het ideale recept ook nog niet ontdekt. Ik hoop met veel oefenen, geduld en scherp gereedschap vooral stap 1 te verbeteren.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hoe kan je met zo een voeler de dikte van een vaas zien?
Is dit dan niet handiger:

RS977.jpg

Kan je voor het schuren niet gelijktijdig perslucht inblazen? Een goede afzuiging is dan wel noodzakelijk!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.