werken van populieren multiplex

Ace

Nieuw lid
26 aug 2016
3
0
Beste 'collega's',

Ik ben een beginner met houtbewerken maar vooral werken met mijn bovenfrees is voor mij bijna therapeutisch, ik wil daarom ook zoveel mogelijk zelf doen.

Mijn volgende uitdaging wat ik wil gaan maken is een wereldkaart van hout, je kunt ze kant en klaar kopen maar zelf maken lijkt mij veel meer voldoening geven (en besparing).

Bedoeling is een wereldkaart overtrekken op multiplex (ongeveer 2 x 1 meter) en uitzagen, beitsen en op 1 cm. afstand van de muur onzichtbaar ophangen. Ik zit te denken aan 9mm populieren multiplex, wellicht met een kleine frees uitfrezen en dan in een beits zetten. Mijn zorg is dat deze wereldkaart krom gaat trekken omdat deze niet volledig verlijmd wordt maar met onzichtbare afstand houders wordt gemonteerd voor een zwevend effect. Ik zoek dus een multiplex wat goed te beitsen is voor de juiste kleur en tevens niet kromtrekt, vandaar populieren maar wellicht hebben jullie andere ideeën? Voorbeeld is houtenwereldkaart.nl
Ben benieuwd naar jullie tips en ideeën.

groet Ace
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, multiplex heeft een verwaarloosbare werking gezien het een kruiselings gelaagd produkt is.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zelf zou 'm eerder van mdf maken, dan zie je aan de zijkant die laagjes vezel niet, dat vind ik niet mooi als je alles in de olie zet en ook mdf werkt niet.
Of je fineert eventueel de kanten van het multiplex, da's een stuk mooier.
Op die site gebruiken ze alleen maar massief hout trouwens, wel wat duurder maar ook wel mooi.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Neem een goede kwaliteit multiplex, en zet het aan alle kanten goed en evenveel in de beits. Dus drie lagen beits aan de voorkant = drie lagen beits aan de achterkant.
Dan heb je ook nog dat het door warmte kan uitzetten; als de voorkant in volle zonlicht hangt terwijl de achterkant aan een koude muur hangt, dan gaat de plaat bol staan.

Beter is om er een frame achter te maken die de plaat stijf houd. Bijvoorbeeld met dunne latjes een honigraad maken.
 

Ace

Nieuw lid
26 aug 2016
3
0
Bedoeling is om het ''exact' na te maken zoals op de site, ik wil hem dus niet op een frame maken omdat alles los veel mooier is. Misschien ga ik alles met de frees doen ipv zagen, hierdoor zal de zijkant verbranden wat de mooie donkere kleur oplevert, steekt goed af tegen de witte muur. MDF werkt perfect maar dan moet ik het verven en ik wil juist graag beitsen wat een mooie tekening geeft. Kom je alleen wel op multiplex uit en vandaar mijn zorg m.b.t. kromtrekken. Is er een beter alternatief voor Populieren? iedereen bedankt voor het meedenken. fijn weekend gewenst.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Als je per se multiplex wil, al ontgaat mij een beetje wat je bedoelt met verven vs beitsen, neem dan uniprime trekt in ieder geval minder krom dan de meeste standaard mutiplex platen. Zal je de laag coating er weer af moeten schuren.
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik denk dat ts bedoeld dat hij wanneer hij mdf verft hij de "houtlook" mist, als je multiplex beitst dan blijft dat natuurlijk wel zichtbaar. Op het voorbeeld van ts is er gebruik gemaakt van massief hout, ik denk dat hij dat met multiplex zou willen benaderen.
 

Ace

Nieuw lid
26 aug 2016
3
0
klopt wat korte zegt, ik wil graag die 'houtlook', mijn gedachte is dat multiplex minder kromtrekt dan massief hout of zie ik dat verkeerd? Kan ik beter iets anders pakken dan multiplex? Op de site paspartoet gebruiken ze namelijk populieren multiplex voor zo'n wereldkaart. Dit ziet er goed uit en is goed te zegen en wellicht uit te frezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.