werken van populieren multiplex

Ace

Nieuw lid
26 aug 2016
3
0
Beste 'collega's',

Ik ben een beginner met houtbewerken maar vooral werken met mijn bovenfrees is voor mij bijna therapeutisch, ik wil daarom ook zoveel mogelijk zelf doen.

Mijn volgende uitdaging wat ik wil gaan maken is een wereldkaart van hout, je kunt ze kant en klaar kopen maar zelf maken lijkt mij veel meer voldoening geven (en besparing).

Bedoeling is een wereldkaart overtrekken op multiplex (ongeveer 2 x 1 meter) en uitzagen, beitsen en op 1 cm. afstand van de muur onzichtbaar ophangen. Ik zit te denken aan 9mm populieren multiplex, wellicht met een kleine frees uitfrezen en dan in een beits zetten. Mijn zorg is dat deze wereldkaart krom gaat trekken omdat deze niet volledig verlijmd wordt maar met onzichtbare afstand houders wordt gemonteerd voor een zwevend effect. Ik zoek dus een multiplex wat goed te beitsen is voor de juiste kleur en tevens niet kromtrekt, vandaar populieren maar wellicht hebben jullie andere ideeën? Voorbeeld is houtenwereldkaart.nl
Ben benieuwd naar jullie tips en ideeën.

groet Ace
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, multiplex heeft een verwaarloosbare werking gezien het een kruiselings gelaagd produkt is.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zelf zou 'm eerder van mdf maken, dan zie je aan de zijkant die laagjes vezel niet, dat vind ik niet mooi als je alles in de olie zet en ook mdf werkt niet.
Of je fineert eventueel de kanten van het multiplex, da's een stuk mooier.
Op die site gebruiken ze alleen maar massief hout trouwens, wel wat duurder maar ook wel mooi.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Neem een goede kwaliteit multiplex, en zet het aan alle kanten goed en evenveel in de beits. Dus drie lagen beits aan de voorkant = drie lagen beits aan de achterkant.