Meer informatie over de nieuwe metabo afkortzaag kgsv 72 xact sym ?

veldew

Nieuw lid
7 jul 2016
2
0
Hallo,

Heeft er al iemand ervaring met de nieuwste afkort/verstekzaag van metabo, de kgsv 72 xact sym ?

Alvast bedankt voor je impressies te delen !
 

BarryAgt

Nieuw lid
4 dec 2016
3
0
Hallo Veldew,

Ik heb het kgvs 72 xact in de winkel goed bekeken. Ik ben zelf ook op zoek naar een afkortzaag en kwam deze tegen.
De bouwkwaliteit leek over het algemeen vrij goed. Ik kan er geen uitgebreide review over geven maar dit waar voor mij belangrijke pros en cons:

Pros:
- Er zit geen speling op de verstek afstelling. Bij andere modellen (bv Makita LS1018L) is dat wel het geval. Ik dacht eerst dat dit een vanzelfsprekendheid zou zijn, maar dat viel bij sommige apparaten echt tegen. Wat betreft accuraat zagen zit je bij deze machine waarschijnlijk wel goed.
- Geen ruimte nodig achter de machine
- Variabel toerental voor het zagen in metalen.

Cons:
- Geleider niet erg stevig. Ik merkte dat er wat zijwaartse beweging mogelijk was wanneer je de zaag helemaal naar je toe trok over de geleider. Wanneer je brede stukken zaagt moet je dus echt de zaag het werk laten doen. Anders zal je nooit accuraat kunnen zagen. Hier hoef je denk ik niet perse last van te hebben als je er bewust mee omgaat.
- Zaagdiepte van 70 mm.

Ik heb de Sym versie helaas niet kunnen bekijken. Deze feature ziet er best leuk uit. Als je dit vaak denkt te gebruiken is die 100 euro extra het vast wel waard.
Ik twijfel zelf nog een beetje over de zaagdiepte van 70 mm.
De machine ziet er verder echt wel degelijk uit.
 

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Ik ben ook wel benieuwd. Ik denk er aan deze aan te schaffen.
Heeft iemand deze al aangeschaft en er ervaringen mee?
Hij is in Duitsland trouwens een stuk goedkoper te krijgen.
 

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Inmiddels staat deze rakker in de werkplaats. Degelijk vind ik hem zeker. Ik was een Elektra Beckum gewend en dit is in alles veel beter.
Morgenmiddag ga ik hiermee eens even lekker zagen ☺
Ik heb de sym versie trouwens aangeschaft.
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
Snelle Jelle ,
En nu na enkele jaren is de machine zo degelijk als ze zich voordoet , ik ben ook op zoek naar een nauwkeurige zaagmachine
 

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Nou ik ben er niet helemaal tevreden mee. Bij het maken van een insert kwam ik er achter dat het zaagblad niet parallel loopt met de basis. Ik moet 1 graden uit de haak zagen voor haakse zaagsnede. Alleen de aansslag is te verstellen, maar dan nog kom ik net niet uit op een haakse zaagsnede in de 90gr lockstand. Er zit in de gegoten en geassembleerde basis al een afwijking. Er zit ook wel iets zijwaartse beweging in de geleider, al is daar met zaagtechniek hobbymatig mee te werken. Ik vind dit voor die prijs niet geweldig, maar ik kan een mindere batch hebben. Ik wil hem nog eens inleveren bij Metabo voor een analyse. Maar door drukte en laatste jaar long covid niet aan toegekomen. Ik zou dit model niet weer kopen iig.
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
ik heb onlangs de gewone 72 xact gekocht dus niet de sym , heb er ook wel moeten aan bijstellen , bij mij was de verticale haaksheid van het blad tegenover de tafel niet mooi 90° , heb dan naar Metabo gebeld met de vraag waar ik dit kon bijstellen en ben perfect geholpen geweest .
heb hem nog maar van vorige week , nog niet echt mee gewerkt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.