Bernardo Kolomboormachine TB 14 T 01-1026

Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Mij bekruipt het gevoel dat dit 2 identieke machines zijn uit een Chinese fabriek waar vervolgens een Bernardo of HBM sticker opgeplakt wordt.
 

tuoh

Oud hout
Het is een licht machientje, waarbij de Bernardo een zwaardere motor heeft dan de HBM, de hoofdafmetingen lijken verder sterk op elkaar.
Elke kolomboormachine is relatief stil tijdens het werk, soms wat gerammel van aanlopend plaatwerk, maar daar is snel een mouw aangepast.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Geen ervaring met een van deze machines, maar wel met een andere daar op lijkende. Die voldoet tamelijk, maar als de spindel ver naar beneden is gedraaid, dan is er toch wel veel speling. Ik vrees dat ze dat in de HBM-prijsklasse allemaal hebben en zou daarom nu opteren voor een secuurdere (dus duurdere) machine. Ik zou de machine in het echt aan de tand willen voelen en niet via Internet bestellen.
De Bernardo is minder hoog dan de HBM en dat is niet altijd even handig. Ik zou gaan voor een machine met een wat hogere kolom.
 

PaulF

Nieuw lid
29 nov 2016
12
0
Hilversum
Hoi Jan van der Ploeg. Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd.
Ben benieuwd wat je nu uiteindelijk voor kolomboormachine gekocht hebt en wat je ervaringen daarmee zijn.
Ik wil ook een kolomboormachine kopen maar budget is beperkt tot ca. 300 euro.
Ik kijk ook naar de Bernardo TB 16T en ben benieuwd of er hier op het forum mensen zijn die een TB 16T gekocht hebben en....wat hun ervaringen zijn?
Ik weet dat in deze prijsklasse veel op elkaar lijkt, vaak van Chinese herkomst zijn en het natuurlijk moeten afleggen tegen de veel duurdere merken zoals Flott etc.
Maar dat ligt nu eenmaal boven het budget of is te groot en zwaar voor de beschikbare ruimte.
Ben een beginner en wil gewoon een redelijke kolomboor waar je ook een schuurrol in kunt gebruiken etc.
Ook iemand ervaringen met de Scheppach DP 16SL..... die is redelijk goedkoop aan te schaffen. Of.........is goedkoop toch duurkoop i.v.m. de Scheppach?
Ik hoop op wat reacties?

Groeten, Paul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.