Schalen maken van Hemelboom.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal.....

zoals de titel al verraad... Wie heeft er ervaring met het maken van schalen uit een Hemelboom.
Dusook het drogen ervan.

Ik heb vandaag net de boot gemist voor een paar stammetjes.
wil toch eens graag weten of het de moeite waard is om hierop te blijven jagen .

Graag hoor ik van jullie.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.247
659
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb wel eens wat hemelboom verwerkt. Het hout lijkt qua spinthout op essen, maar de kern heeft een beetje vreemde gelige kleur (maar ik had een stam van 65 cm diameter, dus ik vraag me af of je in dunne stammen iets van kernhout ziet).
Het gelige komt ook in de schors terug, die best stabiel is en tijdens het drogen niet veel vervormt.
Drogen van een vaas (hoog 50 cm, wanddikte 1 cm) ging zonder problemen, het werken van het hout zelf valt ook wel mee.
Hout langer laten liggen geeft wel wat verkleuringen, het is niet zo duurzaam.

Hier foto's van een 40 cm schaal zonder kernhout.
575_ovaal1_1.jpg
575_ovaal2_1.jpg
575_ovaal4_1.jpg
575_ovaal3_1.jpg
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi jurriaan.

Bedankt voor de info. ....is trouwens een super mooie schaal. Qua kleur en ook vorm.

Heb je toevallig ook ervaring met Amberhout. ?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel mooi qua vorm en houtstructuur, maar hemelhout heb ik nog nooit gehoord?
Is er daarvan nog een andere specifiek benaming van?
Mocht je zeggen elzenhout, dan zou ik het ook kunnen geloven.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ailanthus (Hemelboom) is goed draaihout, heeft een gelige kleur met een meer donker gele ring tussen het sap hout en harthout, schors lijkt wat op Beukenboom schors.

Ik heb verschillende schalen en vormen van dit hout gedraaid, dikste boom waar ik stukken van gezaagd heb was zo dik dat Ik met mijn 60cm kettingzaag zwaard zomaar amper door de stam kwam, door van 2 kanten te zagen, dus zo’n 120cm dik.

Ik heb ook Ailanthus burl gedraaid maar dat was wel erg kruimelig en moeilijk te draaien en heel te houden, hier foto’s van enkele stukken die Ik gedraaid heb.

De 3de foto laat de donker gele jaarring tussen sap en harthout goed zien, Ik heb deze ring in elke Ailanthus gevonden.

O ja vergat dit, Ik heb helemaal geen problemen met het drogen van Ailanthus gehad, op mijn manier van drogen, (drogen in een bruin papieren zak)
Ailanthus.jpg Spalted Ailanthus.jpg Ailanthus showing sapwood.jpg Ailanthus bowl.jpg Thinwall Ailanthus.jpg Ailanthus burl.jpg
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ailanthus (Hemelboom) is goed draaihout, heeft een gelige kleur met een meer donker gele ring tussen het sap hout en harthout, schors lijkt wat op Beukenboom schors.

Ik heb verschillende schalen en vormen van dit hout gedraaid, dikste boom waar ik stukken van gezaagd heb was zo dik dat Ik met mijn 60cm kettingzaag zwaard zomaar amper door de stam kwam, door van 2 kanten te zagen, dus zo’n 120cm dik.

Ik heb ook Ailanthus burl gedraaid maar dat was wel erg kruimelig en moeilijk te draaien en heel te houden, hier foto’s van enkele stukken die Ik gedraaid heb.

De 3de foto laat de donker gele jaarring tussen sap en harthout goed zien, Ik heb deze ring in elke Ailanthus gevonden.


Prachtige stukken Leo, ik ben wat wijzer geraakt door dat hemelhout.
De naam Aliantus kende ik wel.
Ik zal het zeker niet meer vergeten.
Bedankt Leo.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Prachtige stukken Leo, ik ben wat wijzer geraakt door dat hemelhout.
De naam Aliantus kende ik wel.
Ik zal het zeker niet meer vergeten.
Bedankt Leo.

Thanks Jacob :), one thing though, it is not Aliantus but Ailanthus, not quite the same :D.

- - - Updated - - -

Jurriaan en Leo,

Ook ik heb weer veel geleerd.... hartelijk dank.

You’re Welcome :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.