Metalen pantorouter

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Ondanks dat dit een hout forum is ga ik toch een metaalprojectje plaatsen. Ik denk niet dat er mensen zijn die er iets op tegen gaan hebben :cool:

Aangezien ik binnen niet zo al te lange tijd wil beginnen aan de bouw van de scheidingswand voor mijn nieuwe werkplaats en het werk wat wil vergemakkelijken heb ik nood aan een nieuw speeltje. Een Pantorouter!
Velen hebben hem al gemaakt uit hout. Maar ik ben gevallen voor een metalen model.
buy02-b.jpg

Er zijn wel een aantal redenen waarom ik een metalen wil bouwen, maar de belangrijkste is, ik heb 95% van het materiaal hier (in ruwe vorm) liggen. (Nee niet speciaal gekocht, maar restmaterialen van andere projecten. Zelfs de grote 30cm brede aluminium extrusieplaat)

Het enige waar ik nog wat tegen aan loop zijn de afmetingen van het freesmechanisme. En ik hoopte dat er hier iemand was die daar meet over kan vertellen.
 
Laatst bewerkt:

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik denk eerder dat hij een bovenfrees bedoeld waarbij je de motor uit de behuizing kan schuiven, zoals bij de bosch blauw gof1600 en de dewalt 26204

Nu heb ik toevallig de dewalt, ooit gekocht om in een xcarve te zetten. Als ik die moet opmeten roep je maar
 
Laatst bewerkt:

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Ik bedoelde eigenlijk dit en niet de effectieve freesmotor.
prod22.jpg
Als freesmotor wilde ik beginnen met een Makita rt0700 (heb ik liggen). Kijken wat dat brengt en indien nodig later eventueel upgraden naar iets zwaarder
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Supervet!!! :cool:

Ik blijf me iedere keer verbazen hoe mooi dit "ding" werkt. Redelijk simpel, maar echt super cool!
Ook sjiek dat je (bijna) al dat spul al thuis hebt. Hoe mooi is dat?!

Zelf wil ik me ook eens hieraan wagen, maar dan moet ik wel eerst wat meer tijd hebben. (en eerst een CNC frees)

Ben zeer benieuwd naar jou eindresultaat. In ieder geval veel succes!! (ik blijf 'm volgen).

Grtz,

Atmoz
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik denk dat die 700 w van Makita toch een beetje licht is.
deWalt heeft een met 900 w en AEG eentje met 1400 w. voor zover ik weet.
Er zijn niet heel veel fabrikanten met frezen met een vaste zool.
Wel in Amerika maar daar heb je 110 volt, misschien in GB (ook het pond is gunstig)

Succes met je project.
 
Laatst bewerkt:

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
De kracht van de makita zal ik merken als ik de pantorouter in gebruik ga nemen.
Moest deze onvoldoende zijn kan ik nog altijd later een krachtigere kopen en een nieuwe adapterplaat frezen.

Ik ga vanavond beginnen met het uitwerken van de 3D tekeningen zodat ik zeker ben dat alles past.
Morgen ook maar eens even kijken wat ik allemaal op voorraad heb liggen en in welke hoeveelheden.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Stekkestim, de 2-de foto die je plaatst geeft de indruk dat je er meerdere gaat bouwen. Klopt dat?
mvg
gerard
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
je zou natuurlijk voor 18 dollar de originele plannen (van hout) kunnen kopen, dan heb je alle maten die je nodig hebt (de machines zijn qua afmetingen nagenoeg identiek)
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Gisteren helaas niet meer toegekomen aan het digitaliseren van het ontwerp, maar blijkt niet zo erg geweest te zijn. Ik was net nog wat tussen foto's op Google aan het browsen en klikte ééntje aan die blijkbaar uit een PDF assemblage handleiding komt. Op de 3de en 4de pagina van die handleiding staan alle benodigde onderdelen (Extrusie profielen met genummerde foto) met aantallen en afmetingen! Alleen de afmetingen van de freeshouder (Lengte ed.) staan er niet bij. Maar die heb ik uit het vergelijkingsfilmpje van MW.

Me is Happy :cool:
 
Laatst bewerkt:

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Zo, eerste aluminium spanen zijn gemaakt.

DSC_0050.jpg

Gaten waar een verzonken M5 bout in past. De contour is gegraveerd zodat ik dit ruw kan uitsnijden met de makita lintzaag. Dit spaart tijd in frezen en vooral standtijd van frezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.