Vakwerk

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Ook tijdens de vakantie in Frankrijk weer de nodige historische vakwerkhuizen bewonderd.
Wat ik mij dan afvraag, hoe werd dat hout van de constructie al die tijd geconserveerd? Bij sommige gebouwen kan je wel zien dat het hout hier en daar is aangetast, maar het is niet door en door verrot.

P1030324.jpg


P1030346.jpg

P1030326.jpg
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Dat zijn schitterende huizen! Ik weet dat sommige balken door het vuur werden getrokken zodat er een zwart verkoolde laag op zat, dit was vochtwerend en hield insecten ook op afstand. Vaak wordt er ook een laag verf opgesmeerd maar ook onbehandeld eiken kan aardig wat hebben zolang er nergens water in blijft staan.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dat (eiken)hout verrot niet in de Franse -in de buurt van Rouen ik denk ?- klimaat en is zelfs hergebruikt als de gebouwen afgebroken zijn. Alleen gebreken/verkeerde moderniseren - denk ook aan rook afvoer, verwarming en dergelijk zogenoemd gemaak voorzieningen aan de constructie lied tot rot. -
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@Ernest, Foto's zijn gemaakt in Quimper, Finistere (Bretagne) dus dan zat jij al wel redelijk in de goede hoek met je inschatting
thumpup.gif
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Mooi hoor!

Overigens is het hergebruiken niet bijzonder, doen ze ook in Zweden (grenen/vuren). In dit plaatsje is een groot deel van de bebouwing begin 17de eeuw:
WP_20160721_13_16_13_Pro.jpg

WP_20160721_13_14_16_Pro.jpg

WP_20160721_13_13_07_Pro.jpg

De huidige afsluitende verven zijn een groter probleem, daarnaast is het hout doorgaans van mindere kwaliteit tegenwoordig.
 
Laatst bewerkt:

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Ook mooi Zweden, en zeker de huizen ook. Heel andere stijl dan bijvoorbeeld Fr. of Dld.
1 keer in Zweden op vakantie geweest, prachtig land!
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ook mooi Zweden, en zeker de huizen ook. Heel andere stijl dan bijvoorbeeld Fr. of Dld.
1 keer in Zweden op vakantie geweest, prachtig land!
Nou, hergebruik is ook hier bij my toegepast. De gebint van mijn schuur stond vroeger waar de ijsbaan nu is een paar honderd meter verder op. Daar was hij uit elkaar gehaald en hier achter mijn huis weer in elkaar gezet waar hij nu nog staat.DSCF1065.jpg
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mooie huizen, bedankt voor de foto's. Altijd leuk in de vakantie dit soort spul tegen te komen.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
En grappig genoeg de houten kerk in Honfleur is afgeleid van de houten kerken uit het verre Noorden van die tijd toen de vikingen duikvluchten vanuit Scandinavië om vis van de Bretagnse af te pakken.

(geen beelden)
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
houten kerken uit het verre Noorden van die tijd toen de vikingen

De vikingen zijn ook niet meer wat ze geweest zijn, nu bouwen ze zelfs kerken.

Wat Bretagne betreft, wanneer Julius Cesar met zijn republikeinse (keizerlijke) marine de bretoense dorpen en schepen aanvalt - hij heeft hiervoor de middelandse zee uigekuist dus hij kent er wel wat van, ziet hij grotere en stevigere boten dan de zijne.
Zijn galeien waren echter sterk in het nadeel ten opzichte van de aanzienlijk zwaarder gebouwde schepen van de Veneti. Deze schepen konden ramaanvallen weerstaan en waren door hun hogere boorden moeilijk aan de enterhaken te slaan, waardoor ze ook geen Romeinse enteringen te duchten hadden. Door de hogere boorden waren de Galliërs bovendien in het voordeel bij een projectielgevecht. Met de kennis van de Veneti van de Armoricaanse kusten en getijden, bevonden de Romeinen zich in een lastig, zo niet onmogelijk parket.
 
P

Pel

Guest
Mooie karakteristieke schuur Ernest, alleen jammer van de RVS kachelpijp die zou ik zwart spuiten, of gaat die nog verweren?

Groet Pel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Maar die Honfleur kerk die, wijkt af van de gegeven onderwerp want het is geen vakwerk maar een paal constructie net zoals de Zweedse huizen een ander constructie vorm hebben namelijk een blok constructie dus, vak, paal en block.

Ja de schoorsteen is een doorn in het oog maar met tweedehands koop bij je buurman kan je niet zo kieskeurig zijn bovendien was er een mooi smidsvuur een kap erbij allemaal inclusief. Ik dacht zelf aan een houten bekisting. Wat denk jij?

damien, denk je dat er een verband tussen de zwaarder schepen van de Veneti - een word die ik niet eerder kende - en die van de vikingen?
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ook een heel goed idee Ernest, een mooie houten kist erom heen.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.