Ulmia 1710 SN zaagtafel opknappen en gebruiksklaar maken

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Beste Allen,

In dit onderwerp wil ik graag verslag doen van het opknappen van een Ulmia 1710 SN zaagtafel.
Ook wil ik graag met jullie ideeën en adviezen uitwisselen over hoe ik dit het beste kan doen.

Een paar weken geleden heb ik deze zaagtafel kunnen bemachtigen.
Hij was echter niet in top staat. De hoogte en hoek verstelling lopen redelijk stroef en droog. Zit volgens mij vol met stof en weinig smeering
De afkorttafel ontbreekt helaas maar de rails waar deze over heen loopt is er nog wel. Dat ik deze niet kan gebruiken is voor mij niet echt een gemis. De rails is meer dan 2 meter lang en deze kan ik toch niet kwijt in mijn garage werkplaatsje.

Op dit moment zit er een 3 fase 3kW motor in waar ik helaas geen gebruik van kan maken omdat ik maar 1 fase 230V heb. Aanleggen van 3 fase naar de garage is geen optie. Hiervoor moet ik mijn net gerenoveerde toiletvloer helemaal openbreken alsmede de keukenvloer en ongeveer 8 meter tuin.
Ben dus van plan om de machine om te gaan bouwen naar 1 fase 230V.

Hier nog een sfeerimpressie.
DSC_0321.jpg
De rechter uitbreidingstafel. Tot 850mm breed zagen :D
DSC_0322.jpg
De zijgeleider met fijnafstelling en naar voor en achter te verplaatsen voor veilig schulpen en afkorten
DSC_0323.jpg
Stofafzuiging en uitvoertafel
DSC_0324.jpg
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi Bert, dat is ook niet echt een optie. Daar gaat mijn vrouw het niet mee eens zijn denk ik. Aan de andere kant, heb ik nog een 1,5kw motor liggen. Dan heb ik alleen nog een poelie nodig en een elektrische rem.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Een 1,5Kw 230V motor hierin hangen ?
Daar word jij en die machine niet vrolijk van denk ik....

Heb je geen kruipruimte in je huis ?
Of anders buiten het huis om een sleufje spitten en daar de kabel in en naar de garage toe brengen.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
3KW kan je ook nog wel op 1 fase aansluiten, als je er een softstarter tussen zet. Moet hij alleen wel op een aparte groep draaien, want met 3600W op een 16A groepje blijft er weinig over :)
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Als het goed is moet dan de watts x 0.67 doen dus als je 3000watt op 400v heb dan blijft er 2010watt over op 230volt plus wat de softstarter gebruik 10%?.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Sorry, ik was wellicht onduidelijk, ik bedoelde een 3KW 1-fase motor, niet de huidige 3-fase motor. Maar dat zou wel een nieuwe motor betekenen voor ts.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hoe je het ook wendt of keert, allerlei zaken worden gemakkelijker met krachtstroom.
Frequentieregelaars, softstarters, het is allemaal goedkoop gebruiklt te koop als je krachtstroom hebt - want 1 fase is in de industrie niet gebruikelijk, dus een 1 fase 3 kW softstarter zul je niet gemakkelijk ergens vinden.

En zelfs als je deze op 1 fase correct werkend krijgt, komt dat proces bij een eventueel volgend apparaat gewoon weer terug. Ik zou toch nog eens nadenken over 1x kabel leggen....
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Mijne heren,

Ik waardeer het zeer dat jullie mij allemaal krachtstroom gunnen. Echter de kosten en het extra werk wegen niet op tegen voordelen.
Ik woon in een jaren 30 huis. Dit komt erop neer dat in de gang/toilet/keuken een betonnen vloer ligt op een zandbed. In de jaren 90 is er een betonnen vloer gestort in de woonkamer/eetkamer. Hier is ook geen kruipruimte aanwezig. De plafonds ga ik ook niet open breken. Die zitten er nog maar krap 5 jaar in. Buitenom is ook geen mogelijkheid omdat ik in een rijtjeshuis woon wat tweede is in de rij.

Hoogstwaarschijnlijk is dit ook de laatste machine die een plekje in mijn garage krijgt voor de komende tijd.
De 1-fase 1,5 kW motor heb ik al liggen. Mocht dit qua vermogen echt niet voldoende zijn, kan ik altijd nog een 2,2 kW motor aanschaffen.
In mijn huidige zaagtafeltje (Ulmia 1610) zit een 0,75 kW motor in. Hiermee heb ik zonder problemen Big leaf maple 6cm hoog geschulpt.

Ik zal de 3 fase motor en de elektronica die er bij hoort netjes bewaren mocht ik de zaag toch weer gaan verkopen.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Beste lezers.

Bij deze zit ik met een gewetensvraag.
Is een remfunctie op een zaagtafel een must?
Deze vraag stel ik omdat er op dit moment een elektrische remfunctie op zit voor 380V 3 fase.
Deze kan ik helaas niet gebruiken voor 230V 1 fase.
Graag zou ik willen weten wat jullie mening over dit onderwerp is.

Groeten,
Martin
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Er is in, als ik het goed heb, 1996 een nieuwe machinerichtlijn van kracht geworden die een rem op een zaagmachine verplicht maakt. Ook de consumentenmachines hebben een rem.

Dit, en het niet verdekt mogen zagen, is ook de reden dat zogenaamde "dado stacks" in Europa niet gebruikt mogen worden.
Sommige leveranciers bieden de mogelijkheid wel, zoals Hammer en Harvey, maar in professioneel gebruik is verdekt zagen officieel verboden.

Frezen mag wel, en je kunt discussieren of dit nou onzin is of niet. Het gaat wel weg van de vraag die je stelt.

Persoonlijk zou ik niet op een zaagmachine zonder rem willen werken, al is het maar dat je geduld bij elke keer dat je hem uitzet op de proef wordt gesteld.

Je gebruikt de zaag echter privé, dus feitelijk kun je aan rommelen wat je maar wil. Het is natuurlijk maar waar jij je prettig bij voelt.

Een ding is zeker, een 230V motor met rem is duurder als een 400V variant, dus hou rekening met een prijskaartje.
Wellicht ben je beter af met een frequentieregelaar, dan kun je de originele motor laten zitten. Die zijn tweedehands ook makkelijker te vinden als een 230V motor met rem.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Moderne machines worden electrisch geremd, niet mechanisch.
Bij Hammer gebeurt dit door gelijkspanning op de motor te zetten, bij een draaibank door de frequentie van de frequentieregelaar af te bouwen.
Electrisch remmen is eenvoudiger (geen mechanische slijtage), maar werkt enkel zolang de spanning op de machine blijft. Bij stroomuitval wordt de machine niet meer geremd.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Heren, dank voor de reacties.

Ik ga binnenkort een paar spullen bij Tripus.de bestellen.
De inschakel elektronica die er in zat voor de 400v motor had ook een printje van hetzelfde fabrikaat erin zitten voor elektrisch remmen. Deze is helaas niet toe te passen voor 230v enkelfase.
Weet iemand toevallig binnen hoeveel tijd een zaag tot stilstand moet komen?

Groeten, Martin
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou niet zonder meer een remfunctie installeren op een zaagmachine die daar niet voor gebouwd is.
Normaliter zal de zaagmoer zichzelf vastdraaien bij het zagen. Dat betekent dat bij het remmen, de moer juist losgeduwd wordt.
Ik denk dat moderne zagen dus een andere moer hebben?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De krachten bij starten en zagen zijn vaak veel hoger als bij remmen. Bovendien hebben de meeste moderne zaagmachines en dus ook de zaagbladen extra pennen om de zaag te blokkeren. De moer, en zelfs de draairichting maken dan niet uit, omdat de zaag tegen doordraaien is gefixeerd. Dat zou je op deze machine kunnen controleren. Met een frequentieregelaar kun je bovendien de remkarakteristiek regelen, dus net als softstart dus ook softstop. Elektrisch remmen is zowiezo wat minder aggressief als mechanisch.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.