Mooie verbinding maken dunne strip beuken

Antoinette-E

Nieuw lid
24 aug 2016
3
0
Hallo allemaal,
Ik wil graag een mooie en sterke verbinding maken voor de uiteinden van een beuken strip van 4 mm dik en ca. 19 mm breed. Dus stel: ik stoom en buig een strip van deze maten (en 2 m. lang) tot een hoepel en wil de uiteinden mooi verbinden zonder overlap. Heeft iemand een tip? Ik heb al geprobeerd om beide zijden in een scherpe hoek te zagen en de vlakken met houtlijm op elkaar te lijmen, maar wellicht is hier een veel betere manier voor die ik -als leek- niet ken. Liefst zo onzichtbaar als mogelijk. Heb overigens aardig wat gereedschappen, maar beperkt machines. Graag jullie hulp. Alvast bedankt!
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Is meer halfhouts, voor een vingerlas zou je naar 3 strips of meer op elkaar moeten kijken. Het principe is wel hetzelfde, je creëert meer lijmoppervlak.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen, ik zou kijken of het lukt van de helft van de dikte van het materiaal naar 0 te schuren. zodat het taps toe loop aan beide kanten. het lijmoppervlakte is dan zelf te bepalen door hoe ver je dit taps laat lopen ( bijv 5-10 cm vanaf het uit einde). ik heb hier goede ervaring mee alleen je moet wel klemmen in vorm tijdens het lijmen.

zou leuk zijn om een foto of tekening te plaatsen zodat iedereen weet wat je exact bedoelt. succes alvast, mvg wilco
 

Atmoz

Actieve deelnemer

Dank!


Goedemorgen, ik zou kijken of het lukt van de helft van de dikte van het materiaal naar 0 te schuren. zodat het taps toe loop aan beide kanten. het lijmoppervlakte is dan zelf te bepalen door hoe ver je dit taps laat lopen ( bijv 5-10 cm vanaf het uit einde). ik heb hier goede ervaring mee alleen je moet wel klemmen in vorm tijdens het lijmen.

zou leuk zijn om een foto of tekening te plaatsen zodat iedereen weet wat je exact bedoelt. succes alvast, mvg wilco

Dat is volgens mij ongeveer wat TS al heeft geprobeerd, maar dan in plaats van schuren met zagen.
Ik denk dat schuren inderdaad een beter idee is, want dan krijg je sowieso een "spitsere" punt, en dus (veel) meer lijmoppervlak.

Bedoel je in vorm klemmen omdat de cirkel anders op dat stuk niet "rond" wordt? Zou je dat zien op zo'n kort (5cm lijmvlak) stuk ten opzichte van een 2 meter omtrek?
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
met schuren in de lengte ( bijv band van schuurmachine op een werkbank oid leggen) met een hulpstuk, stukje hout in de juiste hoek ( afhankelijk van hoe lang je de aanzet maakt). hoe langer je de schuinte-aanzet maakt, hoe meer langs hout je moet verlijmen ipv kops hout bij een hele korte schuinte.

Dat laatste klopt, ik heb zo wel eens een cirkel verpest doordat die daar idd niet rond was maar plat. terwijl je goed kan lijmen als het nog vochtig is van bijv stoom.

Het na schuren van de ring is het ook wel belangrijk om in de lengte te schuren anders heb je kans dat die het dunste gedeelte van de tapse punt als eerst weg schuur en dus duidelijk herkenbaar gaat zijn. Wat ook ontzettend belangrijk is dat de draad van het hout recht is maar dat is uiteraard een ander onderwerp.

mvg
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Om aan de voorwaard van de vraag te houden, (zonder bedekking) voldoet geen een van de suggesties. Om een fatsoenlijk lijmoppervlak te hebben moet je aan zoiets als een loose veer ingelaten aan de achterkant aan beide uiteinden met tegenovergesteld opgestoten kops kanten.
 

tuoh

Oud hout
Om aan de voorwaard van de vraag te houden, (zonder bedekking) voldoet geen een van de suggesties. Om een fatsoenlijk lijmoppervlak te hebben moet je aan zoiets als een loose veer ingelaten aan de achterkant aan beide uiteinden met tegenovergesteld opgestoten kops kanten.

Met "overlap" word hier vermoedelijk bedoeld dat beide uiteinden op elkaar komen te liggen, je krijgt dan een dubbele dikte te zien op de las. Hoepels worden in 99% van de gevallen altijd verbonden met een schuine las.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Zoek even op YouTube naar wat filmpjes over trommels voor drumstellen etc.
Er zijn daar in principe twee methodes voor het maken van de trommel:
- latjes aan de lange zijde afschuinen en aan elkaar verbinden net zo lang tot het rond is, erna met schaaf glad maken
- plaatmateriaal buigen met de kopse kant afgeschuint (zoals eerder aangeduidt in dit topic)
Er zijn genoeg filmpjes beschikbaar over beide methoden (zoek wel even in het engels, vergoot het aanbod :))
Wel zo makkelijk om het allemaal even te zien in plaats van te kunnen lezen!
 

Antoinette-E

Nieuw lid
24 aug 2016
3
0
Goeiemorgen allen! Ontzettend bedankt voor de tips tot nu toe. Ik wil inderdaad niet dat de twee uiteinden op elkaar komen te liggen bij de las, maar dat de lat vloeiend doorloopt. Zoals ik in mijn eerste bericht al aangaf heb ik geprobeerd om de schuintes te zagen, maar dat gaf geen mooi resultaat, dus ik ga het nu proberen te schuren. Ben even aan het uitvogelen hoe ik het beste een hulpstuk kan maken ivm de hoek van de schuinte. Ik zal de youtube filmpjes opzoeken en bekjjken. Ik ben in ieder geval op de goede weg met jullie tips. Dank daarvoor; wordt vervolgd. :)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Ik zou een goede mal en contramal laten cnc-en uit dubbel-laags mdf en de ring maken uit kantenfineer middels lamineren. Met standaard kantenfineer heb je vijf lagen op 4 mm en dat ziet er heel mooi uit. De 'las' laat je natuurlijk een beetje verspringen.
 

tuoh

Oud hout
Om een vloeiend verloop te krijgen bij een "gelaste" hoepel is het belangrijk dat de uiteinden wat overlengte hebben, zodat deze bij het plooien van de lat dezelfde radius krijgen als de rest. Als de lat rond een mal geplooid word laat je de uiteinden elkaar spiraalsgewijs overlappen tot de boel droog is. Daarna één eind schuin zagen, kan zonder afschrijven, met dit ene (gezaagde)eind schrijf je dan het tweede deel af en klaar is kees.

Nog een foto van een geplooide hoepel rond een stuurwiel, gemaakt van twee restjes Yellow Poplar. De lassen zijn gewoon uit de hand en op het zicht gezaagd, als lijm is hier epoxy gebruikt.
CIMG0732.jpg
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Wat bedoel je precies met die veer?

En zou het niet sterk genoeg zijn, die eerdere suggesties? Of wat is de reden dat het niet voldoet?

Het voldoet niet in de letterlijk zin. Persoonlijk vind ik een las het bests oplossing of zoals de oude Zweedse het doen, genaaid met sparr wortel maar dat zit ook naast de vraag zoals het is gesteld.

Een loss veer kan in verschillende uitvoering gebeuren, ik heb een geopteerde. Wat het inhoudt is een apart stuk hout van half de dikte, 2 mm dus, in een inkeping aan beide uitenden verlijmen zodat die uiteinden samenkomen in een mooi sluiting. Dit principe, dwz, een loos tussenstuk die de verbinding versterkt is het een en enig oplossing aan de vraag zoals het is gesteld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.