Onderdelen vandiktebank

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Voor mij Kupfermuhle vandiktebank uit 1951 (zie foto) ben ik zoek naar een onderdeel (zie foto), een bus die het vliegwiel aandrijft. En misschien ook wel een nieuwe invoerrol (want deze voelt wel erg glad aan) en eventueel de veren (hoewel die denk ik bij de gangbare zaken nog wel te verkrijgen zijn)

Weet iemand hier waar je nog onderdelen voor deze oude machine kan krijgen, heb even online zitten zoeken maar daar werd ik niet veel wijzer van.

groeten Theo
 

Bijlagen

  • 20160822_172032.jpg
    20160822_172032.jpg
    85 KB · Weergaven: 159
  • 20160822_172051.jpg
    20160822_172051.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 158

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voor die bus ben je denk ik aangewezen op de categorie 'diensten' op marktplaats, en dan zoeken op 'draaiwerk'. Wel eerst de oude demonteren en meenemen, zodat de metaaldraaier de maten weet.

Die rol is nog een ander verhaal, zitten daar gefreesde groeven in? Dan wordt het lastiger, dat is niet alleen draaiwerk meer en zou wel eens prijzig kunnen worden.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Er zijn diverse technische kunststoffen die je gewoon op een metaaldraaibank kunt draaien, geen enkel probleem. Verder vraag ik me af of dat materiaal een dwingende eigenschap van die bus is - wat zou er misgaan als hij uit staal nagemaakt werd?
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
De bus drijft het vliegwiel aan dat er overheen loopt. Dus als hij van staal is dan krijg je ijzer op ijzer aandrijving en dat gaat niet goed komen denk ik. En ten tweede heb ik nog niet ontdekt hoe ik de moer anders kan loskrijgen dan eerst de bus los te snijden om de as vast te kunnen zetten. Er zit verder geen borging voor de as en met de poelie kun je de as ook niet borgen.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Beetje een vreemd verhaal,foto van een poulie met V-snaar en dan drijft de bus een vliegwiel aan,welk vliegwiel? Is het een busje waar je poulie op zit een waar de aandrijfas dunner van is dan het gat in de poulie? Kan een pasbus zijn met een H passing die je dan kunt verwarmen bv met een elektrisch warmhoudplaatje en als deze afkoelt zit die moer vast.
Is de aanvoerrol van staal kun je de groeven wel dieper maken met een 1 mm slijpschijfje.
Tip:duidelijkere beschrijving of betere overzichtfoto`s
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben geïnteresseerd in dit verhaal en dus volg ik het. Maar of ik weet veel te weinig van de materie (meest waarschijnlijk) of de foto's geven (voor mij) niet genoeg informatie want ik snap het, net als forumlid Emy, niet helemaal. (dat de foto's gedraaid zijn maakt mij niet uit :)).

mvg
klaas0639
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
misschien handig om een foto te nemen die geen close up is zodat we allemaal een beeld krijgen bij wat je bedoelt? Ik heb er zowieso niet zoveel verstand van, maar ik vind het nu nog een beetje onoverzichtelijk. In ieder geval veel succes ermee!
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Begrijp ik het goed dat je de bout op de as waar de v-snaar poulie op zit, los wilt draaien? ( wat een zin!) Dat kan niet zo moeilijk zijn. Of ergens een slagmoersleutel lenen of een griptang op de poulie zetten.
Je kunt ook de v-snaar op de poulie bij elkaar knijpen en dan proberen de bout te lossen. Let op! bout lossen is meestal met de draairichting mee.

Succes ermee, Ernie
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Mijn eerste vraag was voornamelijk waar de onderdelen eventueel nog verkrijgbaar zouden zijn maar dat is dus waarschijnlijk nergens.

Dank William voor je adres, zal dat is uitzoeken.
De bout is inmiddels los, de poelie zat met een breekpen vast op de as en die was gebroken dus de bout was niet los te krijgen door de poelie vast te zetten.
Morgen langs een mechanisatie bedrijf, de poelie heeft ook speling op de as en de as is ook verschoven, dus het wordt een nieuwe as erin zetten of een extra bus in de poelie laten zetten.

Aandrijfrol zal ik eerst wel eens zelf proberen op te knappen met de slijptol
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hm, beetje onbevredigend (voor mij :eek:) dat ik geen compleet beeld heb gekregen en er dus niks van opgestoken heb. (één van de functies van dit forum, wat mij betreft).
Maar goed, de vraagsteller is min of meer geïnformeerd over (on)mogelijkheden geloof ik en dat is ook belangrijk.

Succes Onthout

mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.