Vuren versus grenen hout

Geert1964

Nieuw lid
23 aug 2016
4
0
Hallo,
Ik wil enkele leggers bijmaken in mijn kleerkast van grenen.
Nu heb ik hier in de buurt (Belgisch Limburg) al eens gezocht, maar nergens is echt grenen te verkrijgen, wel vuren planken.
Ik moet het dan maar met vuren doen, maar hoe kun je dit vuren een beetje het uitzicht geven van grenen, door middel van beits of andere verven?
Alle tips welkom.
Groeten,
Geert1964
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Aan de voeten van de Ardenne en geen grenen? Toch is het rare dat je grenen hout niet kan vinden. Niet verassende als je zoekt bij de bouwmarkten maar er zijn houthandels, Ik ben daar een in in Maasmechelen.
 
P

Pel

Guest
Het schijnt dat in Nederland, wat wij vuren noemen in België grenen is en andersom, grenen is vuren in België? Dit heb ik ook maar van horen zeggen heb er zelf geen ervaringen mee.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Vuren is wat zachter dan grenen, daarbij bevat grenen meer hars en kwasten is ook zwaarder dan vuren, als je het gaat schaven dan weet je gelijk dat je grenen aan het bewerken bent het ruikt heerlijk naar de hars. Kwalitatief is grenen ook beter als vuren, in de natuur zijn beide bomen niet zo heel goed van elkaar te onderscheiden voor de leek, het lijken allemaal dennen.

Groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dat laatste klopt niet, Pel. Vuren is van de fijnspar, grenen van de grove den. Heel duidelijk verschil, zelfs voor een leek.
Lange naalden bij grenen:
pinus-sylvestris-open-cone.jpg
Korte naalden bij vuren:
Fijnspar-Picea-abies-kerstboom-spar-kegel-vrucht.jpg
 
P

Pel

Guest
Dank je wel Bossy weer wat geleerd, voor mij waren altijd dennen:)

Groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Graag gedaan, Pel. Daarom hebben we dit forum, om bij te leren :)
Je hebt ook nog dennenhout, dat in tegenstelling tot wat je zou denken eigenlijk van de zilverspar komt. Bij die is het al wat moeilijker om het verschil met vuren te zien. Maar je merkt het, ze hebben er een zootje van gemaakt bij de naamgeving.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Bijna vergeten om Geert wat advies te geven :) Ik woon in West-Vlaanderen, en de houthandels hier hebben zowel vuren als grenen. Zoals Ernest al aangeeft is het moeilijk om grenen te vinden in bouwmarkten. Maar een goeie houthandel heeft het zeker.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Duidelijke plaatjes Bossy! Kan je de twee ook gezaagd naast elkaar zetten? Ik vroeg het ook omdat Geert eventueel vuren het uiterlijk van grenen wil geven.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dit is grenen:
804114_804123_804143_804150.jpg

Dit is vuren:
Vurenhout-ruw-19x100-cm-210cm-5-stuks_213852_000.jpg

Grenen is iets geler van kleur en heeft duidelijkere jaarringen. Vuren is lichter van kleur. Dit is het hout dat iedere doe-het-zelf zaak heeft. Belangrijkste verschil tussen beide is echter de geur: grenen geurt heerlijk naar hars, vuren geurt slechts lichtjes naar naaldhout.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dit is grenen:
Bekijk bijlage 51678

Dit is vuren:
Bekijk bijlage 51679

Grenen is iets geler van kleur en heeft duidelijkere jaarringen. Vuren is lichter van kleur. Dit is het hout dat iedere doe-het-zelf zaak heeft. Belangrijkste verschil tussen beide is echter de geur: grenen geurt heerlijk naar hars, vuren geurt slechts lichtjes naar naaldhout.


Voor mij in eider geval het belangrijkst verschil is hoe die beide houtsoorten veranderen over de tijd. Grenen krijgt zijn mooi rood bruin kleur en vuren wordt licht grijs.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Als je van Limburg bent, kan je bij de Slagmolen (Zutendaal/Genk) terecht voor RND oftwel Rode Noorse Den. Ik meende dat dit gewoon grenenhout is.
Ook bij Liessens in Tongeren en bij Genk Hout of Pelt hout kan je zowel grenen als vurenhout kopen.

Niet zo moeilijk dus!

Succes
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Voor goede kwaliteit RND (wat inderdaad grenen is) ga je best naar houthandel Claessen in Overrepen, tussen Tongeren en Hasselt. Die heeft beter hout dan de matige daktimmerkwaliteit van de Slagmolen en Liessens. Fijne nerf en minder en vooral geen losse knoesten en het hout wordt droog opgeslagen.
Op bestelling kan hij je leveren wat je vraagt.
Yellow pine is ook een alternatief. Iets anders van kleur, erg zwaar en hard en foutloos in grote afmetingen verkrijgbaar. Prijs is wel wat hoger.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Het schijnt dat in Nederland, wat wij vuren noemen in België grenen is en andersom, grenen is vuren in België? Dit heb ik ook maar van horen zeggen heb er zelf geen ervaringen mee.

Groet Pel.

Neen , Pel, dat klopt niet.

groeten ,
Ornament
 

Geert1964

Nieuw lid
23 aug 2016
4
0
Hallo allen,
Ten eerste, ik zoek dus grenen planken van 50 cm breed, daarvan vind ik niets op het internet, ook niet bij houthandelaren. Wel genoeg grenen planken voor vloeren, maar de breedte daarbij is beperkt.
Tweede: aan Willem1958, ik vind dat overzicht niet van die houthandelaren in België...
Geert1964
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Grenen van 50 cm breed heb ik nooit gezien, ik vind het zelf met poplier een bekant plank van 40 cm moeilijk te vinden is ook niet praktische vanwege krimp en uitzetten en kromtrekken. Af moet je rik of Mark van Zee bellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.