2 compontenenlijm en mierenzuur?

pedinkton

Nieuw lid
9 okt 2013
2
0
Zoals ik vertelde bij "voorstellen" ben ik werkzaam als materiaalcommissaris bij een roeivereniging.
De randen van onze boten bestaan uit sitka spruce of cedrela ceder. Gezien de boten 11m lang zijn, zijn de delen met gelijmde liplassen (verhouding 1op10) verbonden.

We hebben ons laten vertellen dat er een 2 componenten lijmtechniek bestaat waarbij het "B" component bestaat uit mierenzuur.
Mierenzuur zou er voor zorgen dat er een nagenoeg onzichtbare liplas ontstaat.

Is een van jullie bekend met deze techniek??

Zo niet:
Wat voor lijmsoort bevelen jullie aan? Gezien de waterbestendigheid denken wij aan epoxy.
Als het even kan, dan hebben we het liefst een naad zonder verkleuring etc.

Groetjes Leon
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
In mijn vorig leven als student had ik wel eens te maken met de materiaalman Marinus van de studenten roei/zeilverenigingen Euros uit Enschede.
Die wist alles over hout, van roeiboot tot mast van 20 meter lang.
Hij is inmiddels met pensioen, maar wel opgevolgd. Ik zou dus rustig eens contact opnemen met een van je collega's van een andere vereniging.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wordt niet formaldehyde bedoeld? Ik ken zo geen 2K lijm met mierenzuur als component (maar ik heb ook niet gezocht...). Wel een aantal, klassieke, 2K lijmsystemen die met formaldehyde werken, zoals resorcinollijm (die overigens duidelijk geen onzichtbare lijmlas oplevert), of 'urac' type lijmen (ureum/formaldehyde). Beide werden veel gebruikt bij hengelbouw. Resorcinol is nog steeds zeer geschikt (maar vervelend in verwerking en levert paarse naden op), 'urac' type lijmen lijken zo onderhand een beperkte (toch nog tientallen jaren) levensduur te hebben. Ze hebben verder wel de eigenschappen die jij noemt.

In hengelbouw wordt eigenlijk nog voornamelijk industriële epoxies gebruikt, tenzij er om wat voor reden dan ook 'historisch verantwoord' gewerkt moet worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.