Enorme fotolijst maken, tips?

meubel40

Nieuw lid
21 aug 2016
5
0
Allen,

Ik ben amateur houtbewerker en ik ben gevraagd om een enorme fotolijst te maken van ca 300cm breed x 70cm hoog. De lijst er omheen mag ca 3cm breed zijn wat erg smal is voor de grootte. Het is nog de vraag of ik glas kan krijgen voor zo'n oppervlakte maar ik was alvast begonnen om er over na te denken hoe ik de lijst zou moeten maken.

Mijn (voorlopig) idee om dit aan te pakken is om MDF plaatmateriaal te gebruiken zodat het recht is op zo'n lengte en de lijst niet gaat torderen op den duur. Door relatief brede stroken MDF te gebruiken (bijv 20cm) en daar 3cm breede latjes op te lijmen heb ik een dunne lijst maar toch wat stevigheid.
De foto en het glas moet er dan van de voorkant in. Er zal dan een extra sierlatje in moeten om de foto+glasrand te verbergen. Aan de achterkant kan ik dan met verbindingslatjes de onder en bovenkant verbinden om het geheel stijf te maken. Het is natuurlijk ook belangrijk dat het gewicht beperkt blijft.

Is dit een goede aanpak of zijn er betere / makkelijkere manieren om dit voor elkaar te krijgen?

Groeten,
Dennis.
 

meubel40

Nieuw lid
21 aug 2016
5
0
Ik zie nu dat ik dit bericht eigenlijk in het verkeerde topic geplaatst heb. Excuses. Ik zal het proberen te verplaatsen.
Groeten,
Dennis
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Houd er rekening mee dat bijv een glasplaat van 6 mm ongeveer 13 kg weegt en je zal op een of andere manier voorziening moeten treffen de foto vlak te houden door bijv een aluminium sandwich plaat (dibond) te nemen waarop de foto geplakt kan worden. Kost misschien rond 60 Euro per vierkante meter en kun je op maat gemaakt krijgen tot max 300 maal 150 cm meen ik. Het is licht maar ken geen getallen. De sandwichplaat zal met een houten regelwerk/frame ondersteund moeten.Het maakt wat verschil of de hele zaak vrijstaand is of tegen een wand hangt.

Of je randen met een hoogte van 200 mm nodig hebt om voldoende stijfheid te krijgen betwijfel ik. Moet met veel minder kunnen lijkt me (mits het binnen tegen een wand wordt opgehangen). Maar anderen weten dat misschien uit ervaring veel beter.

mvg
klaas0639

PS:
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar je kan foto's ook rechtstreeks op alum ""dibond"" laten afdrukken. Google maar eens. Scheelt kritische handelingen. Maar misschien is de afbeeldling al bestaand en heb je niks aan deze tip.
 
Laatst bewerkt:

meubel40

Nieuw lid
21 aug 2016
5
0
Je idee om dibond te gebruiken vind ik een super idee. Ligt en stevig. Ik zal eens informeren over de afmetingen. De afbeelding bestaat al en de lijst komt tegen de muur. Het geheel mag niet te zwaar worden omdat het aan een ophangsysteem komt te hangen.

Groet,
Dennis
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Zelf kleven van dergelijke maten op dibond is niet te doen. Dat gaat gegarandeerd mis. Wij printen hier professioneel op dergelijke maten en besteden het opkleven van iets dergelijks altijd uit. Als het mogelijk zou ik het printen en kleven op dibond bij hetzelfde bedrijf laten doen, eventueel met met plexiglas ervoor, zodat het lijkt alsof er glas voor zit. Je hebt dan een zeldfragend geheel, waar je de lijsten om heen kunt maken. Het kleven zonder vouwen, beschadigingen, bobbels of uitrekken van het papier op een dergelijk formaat is zonder professionele apparatuur niet te doen. Daarnaast moet je het juiste papier en lijm hebben om het strak te doen. Dus nogmaals, probeer het niet zelf, ook niet op andere materialen zoals hout of MDF.

Eventueel zou je het ook op pvc of aluminium kunnen kleven, maar dan zou ik goed met het bedrijf dat opkleeft overleggen welke dikte je nodig hebt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Gezien de grootte van het geheel zijn gewichtsbesparing en stijfheid de 2 belangrijkste factoren om rekening mee te houden.
Voor die afmetingen en zo'n smalle lijst en ook nog glas moet je aan de achterkant een stevig frame maken anders gaat het ten onder aan het gewicht tov stijfheid.
Als eerste zou ik een achterwand van hardboard gebruiken, da's het lichtste wat je kan krijgen of een dunne kunststof plaat alleen is dat wat duurder.
Ik denk dat je het beste een dun frame van of aluminium of van kunststof tegen de achterwand kan maken vanwege gewichtsbeperking en dat geeft stevigheid aan het geheel.
Gezien de grootte is dun glas volgens mij niet te doen ivm breekbaarheid en dik glas niet door de toename van gewicht.
Ik denk dat je het best dun plexiglas kunt gebruiken, breekt niet en heb je toch glas ervoor.
De lijst moet ook heel smal zijn gezien de grootte dus ik denk dat je dan bij een alu lijst uitkomt.
Dus de vraag of dit iets voor een houtbewerker is laat ik maar open.....
 
Laatst bewerkt:

meubel40

Nieuw lid
21 aug 2016
5
0
Bedankt voor alle reacties. Ik begrijp de commentaren van het niet zelf doen maar laat het professioneel doen. Maar het is voor mij een uitdaging om het te proberen. Op basis van de reacties zal ik aan de gang gaan met hardboard, plexiglas en MDF. Er zit gelukkig geen harde deadline aan dus het kan even duren voordat ik hier m'n bevindingen kan delen.
Groet,
Dennis
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.