Enorme fotolijst maken, tips?

meubel40

Nieuw lid
21 aug 2016
5
0
Allen,

Ik ben amateur houtbewerker en ik ben gevraagd om een enorme fotolijst te maken van ca 300cm breed x 70cm hoog. De lijst er omheen mag ca 3cm breed zijn wat erg smal is voor de grootte. Het is nog de vraag of ik glas kan krijgen voor zo'n oppervlakte maar ik was alvast begonnen om er over na te denken hoe ik de lijst zou moeten maken.

Mijn (voorlopig) idee om dit aan te pakken is om MDF plaatmateriaal te gebruiken zodat het recht is op zo'n lengte en de lijst niet gaat torderen op den duur. Door relatief brede stroken MDF te gebruiken (bijv 20cm) en daar 3cm breede latjes op te lijmen heb ik een dunne lijst maar toch wat stevigheid.
De foto en het glas moet er dan van de voorkant in. Er zal dan een extra sierlatje in moeten om de foto+glasrand te verbergen. Aan de achterkant kan ik dan met verbindingslatjes de onder en bovenkant verbinden om het geheel stijf te maken. Het is natuurlijk ook belangrijk dat het gewicht beperkt blijft.

Is dit een goede aanpak of zijn er betere / makkelijkere manieren om dit voor elkaar te krijgen?

Groeten,
Dennis.
 

meubel40

Nieuw lid
21 aug 2016
5
0
Ik zie nu dat ik dit bericht eigenlijk in het verkeerde topic geplaatst heb. Excuses. Ik zal het proberen te verplaatsen.
Groeten,
Dennis
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Houd er rekening mee dat bijv een glasplaat van 6 mm ongeveer 13 kg weegt en je zal op een of andere manier voorziening moeten treffen de foto vlak te houden door bijv een aluminium sandwich plaat (dibond) te nemen waarop de foto geplakt kan worden. Kost misschien rond 60 Euro per vierkante meter en kun je op maat gemaakt krijgen tot max 300 maal 150 cm meen ik. Het is licht maar ken geen getallen. De sandwichplaat zal met een houten regelwerk/frame ondersteund moeten.Het maakt wat verschil of de hele zaak vrijstaand is of tegen een wand hangt.