Werkblad 365x80. Welk materiaal?

joostgroot

Nieuw lid
21 mei 2014
21
0
Ha allen,

bij ons op zolder wil ik een bureau maken. Het moet een bureaublad van ongeveer 80cm diep en 365cm breed worden. Deze zijn wel te bestellen maar zeer duur. Kortom zelf aan de slag met wat planken. Ik ken als betaalbare opties steigerhout en douglashout. Zijn er meer betaalbare opties? Deze lijken me qua afwerking wat lastig. De planken zullen los naar de zolder moeten worden gebracht en daar in elkaar worden gezet. Om een plaat van 80x365 omhoog te krijgen wordt een te lastige klus. Het bureaublad komt op 3 stevige metalen lade kasten te steunen van zo'n 60cm breed per kast. (Eentje in het midden en twee aan de zijkanten.

ik hoor graag!
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Eiken of Beuken vallen tegenwoordig relatief mee qua kosten. Het hangt er ook vanaf welke kwaliteit je wilt.
 
P

Pel

Guest
Doordat je een behoorlijke lengte wilt 365 cm is de enige optie planken van die lengte en die op zolder verlijmen tot een blad. Maar als je het 65 cm korter maakt zou je massief beuken aanrechtbladen kunnen kopen die zijn 300 cm lang en 60 cm breed 27 mm dik, dan lijm je er een stuk van 20 cm aan en hou je nog 40 cm over voor iets anders, dan ben je voor €120 klaar.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wordt het een bureau (om op te schrijven, dus perfect vlak en glad) of een werkblad (vooral stevig) ?
Steigerhout zou ik zowiezo niet nemen, dat is erg zacht en mij veel te ruw. Wat denk je van een gebruikt (houten) vloertje ergens uit de buurt via Marktplaats?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Timmerpanelen, meubelpanelen. Ze zijn er in behoorlijke lengtes — mooi vingergelast, vlak in eiken, grenen, beuken, etc. Twee stuks kopen — 50 en 40 breed — de afgezaagde strook gebruiken om de voorrand op te dikken. Op zolder in elkaar lijmen. Wat domino's of lamello's erbij gebruiken is handig. Ter plekke van de oplegging stukjes afsnede gebruiken om op hoogte te komen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Indien je een vlak vandiktebank en of zaagtafel zou je zelf kunnen proberen, maar planken haaks maken op zo'n lengte, lijkt mij niet makkelijk. Dus tenzij je pro bent zul je sowieso kortere stukken aan elkaar moeten maken, of los laten liggen. Wellicht dat er dan al goedkopere opties voor je zijn? Ik dacht dat hornbach bladen van 80 diep had staan. En bij ikea kun je ook op maat laten maken, of zelf proberen.
 

joostgroot

Nieuw lid
21 mei 2014
21
0
Kijk anders op mp voor sloophout.
Je kan buiten wat al genoemd is ook nog denken aan grenen

Ik woon in zeist. Toevallig een adresje? Overigens wordt het blad iets kleiner. 340 x 80. Ik verwacht dat ik dit door het trapgat wel omhoog kan krijgen. Planken vallen dan dus af. Op zoek naar een blad... Het liefste iets waar ze dit soort panelen op voorraad hebben. Tot nu toe heb ik nog nergens een paneel (liefst idd beuken/eiken oid) van 340x80 kunnen vinden...
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.