4 cm eiken, 2 planken in een hoek aan elkaar maken

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb 4 sets van elk 2 eiken planken, 4cm dik, gezaagd onder 45 graden bij mijn favoriete bouwmarkt (een echte, met een Altendorf).

Nu moeten die aan elkaar gelijmd worden. Zou een gelijmd vlak van 6 cm breed x 38 cm hoog van zichzelf stevig genoeg zijn als bed-poot, of met ik nog in die schuine vlakken gaan deuvelen o.i.d. ?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik zou geen deuvels maar loose veeren gebruiken, oren tijdelijk op de buitenkant van de hoek lijmen om goed te kunnen klemmen. Met krantenpapier tussen de oren en planken kun je ze gewoon afslaan als de klemmen weg zijn.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
303
Heelsum
Als de planken goed aansluiten en je kunt ze tijdens lijmen goed klemmen dan lijkt me lijmen alleen ruimschoots voldoende.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als de lijmnaad goed passend is, dan is deze sterker als het hout. Een deuveltje is soms wel makkelijk om er voor te zorgen dat het eea op z'n plaats blijft bij het lijmen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Als de lijmnaad goed passend is, dan is deze sterker als het hout. Een deuveltje is soms wel makkelijk om er voor te zorgen dat het eea op z'n plaats blijft bij het lijmen.

Dat klopt, als het hier om een verlijming met langshout gaat, gaat het om een verlijming met kopshout, dan gaat deze vlieger natuurlijk niet op.

gr

rik
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
Om het nog wat sterker te maken en ook als bescherming tegen eventueel splijten kun je nog driehoekvormige blokjes in de binnenhoek lijmen. Zorg dat daarvan de draad dwars op de lengte van de poten loopt & het wordt beresterk.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het is inderdaad langshout. Deuvels hoopte ik te kunnen vermijden, omdat ik bang ben dat als ik ergens niet precies recht of goed boor, het toch een kier oplevert aan de buitenkant. Zo'n blokje binnenin lijkt me wel wat. Goed idee!
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Het is inderdaad langshout. Deuvels hoopte ik te kunnen vermijden, omdat ik bang ben dat als ik ergens niet precies recht of goed boor, het toch een kier oplevert aan de buitenkand. Zo'n blokje binnenin lijkt me wel wat. Goed idee!

Daarom los veren, het is makkelijker, tenminste als je in bezit ben van of een bovenfrais of en langgatboor, en nauwkeuriger dan deuvels en zorgt voor zorgeloos lijmen waarvan je zeker ben van goed resultaat. Verder geeft de lijmoppervlak meer dan genoeg sterkte bij goed lijmtechniek.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,
Tenzij je een stationaire freesbank met een uitgaande as van 30mm hebt gaat een verstekverlijmfrees niet werken, voor de bovenfrees is de max materiaal dikte 28.5mm.

Het blokje zoals Bert Vanderveen voorstelt lijkt me dan de beste oplossing.

Met vriendelijke groet,
Woody
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Verljimen is genoeg lijkt me.
Ik heb wel'ns tafelpoten in twee delen in de lengte verlijmt met elkaar en staat ook nog steeds.
Zolang het niet kops verlijmt wordt heb je zoals al eerder gezegd een verbinding sterker dan het hout zelf.
Hier een foto van een tafeltje wat ik indertijd maakte, de elektradraad moest erdoor dus eerst doormidden gezaagd, gleuf gefreesd even geschaafd en toen weer verlijmd en de draad erdoor.
Niemand heeft ooit gezien dat de poot uit 2 delen bestaat.

IMG_2302 [1024x768].jpg
 
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
De kans dat de poot van een bed onder die hoek een flink stoot krijgt is best groot :) Langshout zou idd dat prima kunnen hebben. Kopshout trekt het ws niet.

Waarom maak je er geen langshout verbinding van door het volgende.

Je hebt de planken onder de juiste manier tegen elkaar gelijmd en die lijm zit nu stevig. Om de verbinding toch steviger te maken zonder dat je het echt direct ziet doe je het volgende. Maak van het zelfde hout 2 of 3 dunne plankjes van laten we zeggen 3-4 mm dik. Haaks op de bestaande lijmnaad en met de nerf mee zaag je nu met de dikte van die dunne plankjes twee of 3 sleufjes die diep genoeg gaan maar net niet aan de andere kant verschijnen.

Vervolgens druk je voorzien van lijm die dunne stukjes in de zaagnaad en laat het lekker drogen. Als het droog is verwijder je met een beitel of schuurpapier die uitstekende restanten en klaar. Nu is het echt een stuk steviger en je ziet er niks van.

Een driehoekje kan ook maar dat is in mijn ogen toch een methode die aangeeft dat je niet in je eigen lijmwerk vertrouwt.

De welbekende Z chair zie je vaak ook met zo'n 3 hoekje uitgevoerd. Zonder is het een stuk mooier.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik begrijp niet waarom je twee delen die aan de langszijde zijn verlijmt nog moet verstevigen.
Als je een tafelblad neemt met verlijmde planken dan kan je op de tafel staan en rust je gewicht ook nog op de zijkanten van de verlijming.
Als je maar zorgt dat de twee delen goed vlak geschaafd zijn zodat het lijmoppervlak optimaal is dan gaat het prima.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
Ik begrijp niet waarom je twee delen die aan de langszijde zijn verlijmt nog moet verstevigen.
Als je een tafelblad neemt met verlijmde planken dan kan je op de tafel staan en rust je gewicht ook nog op de zijkanten van de verlijming.
Als je maar zorgt dat de twee delen goed vlak geschaafd zijn zodat het lijmoppervlak optimaal is dan gaat het prima.

Het kan torderen, het kan onder puntdruk komen door stoten, etc. Vandaar mijn suggestie van driehoek(en) in de binnenhoek lijmen. Hoeft ook enkel in het bredere deel, bovenin.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.