Eerste projectje: pallet tafeltje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Hallo,
Ik heb van de buren een paar palletten gekregen en maak voor een vriendin een bijzettafel voor in de keuken.
De kwaliteit van de palletten is niet echt goed. Dit zijn de beste latten voor het tafelblad
20160820_132910.jpg

Die ben ik aan het schaven en schuren. Daardoor verlies ik wel de rustieke look. Hoe kan ik die best terug krijgen? Olie? Was? Het is voor in een keuken dus er zal wel al eens eten op liggen.
En wat doe ik best met de gaten van de nagels? Zo laten of opvullen?
20160820_152650.jpg

20160820_152657.jpg
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Is het doel om een palettafeltje te krijgen? Dan zou ik een ander pallet regelen en het deze keer niet schaven en/of schuren ;)

Haha, ja maar t is voor in de keuken, moet toch hygiënisch zijn?

- - - Updated - - -

@Simon, met wat heb je de gaten opgevuld?
 

revolt

Nieuw lid
3 sep 2016
23
1
Schouwen-Duivenland
schoonmaken met verdunne bleek, splinters eraf schuren, soort van op maat zagen en paar schroeven erin jassen. hoe ruiger hoe beter. (1e post :D)pallettafel.jpg
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Mooi tafeltje Revolt! ik hou wel van die stijl!
ik ben intussen zover geraakt: tafelblad is af, ja, 't is niet perfect maar dat hoeft niet bij deze stijl he ;-) Ik weet nog niet hoe ik de poten ga aanpakken, het moet 90cm hoog zijn. Liefst niet te lomp. Ik zou er graag schuine poten onder zetten maar vrees dat dat nog te moeilijk is voor mij.
Donderdag begint sowieso mijn cursus houtbewerking, ik kijk er naar uit!

tafeltje.jpg

tafeltje detail.jpg
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
20160906_190939.jpg

Hier een zeer simpele tekeningen van wat ik met de poten wil doen.
Is dat stevig genoeg denken jullie?
En hoe bereken ik de hoek van de poten?
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Met een geodriehoek of hoekmodel zou je de hoek gewoon kunnen meten vanuit de (op schaal) tekening.

Of het stevig is zal afhangen van de bevestiging. Ik zou zelf niet de poten er zonder versteviging en of pen gat verbinding zo onder maken. Een rand om de poten langs de onderkant lijkt me geen overbodige luxe.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Pen gaat verbinding kan ik nog niet en heb ik ook t materiaal niet voor. Een slotbout is misschien een alternatief? Iets voor dit weekend....
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Wellicht kun je wat blokjes in verstek zagen onder dezelfde hoek als je poten staan. Kun je het contract oppervlak flink vergroten en lijkt me steviger en redelijk simpel om te maken, al is het minder fraai. Wellicht schat ik de dikte van de poten verkeerd ik, maar het lijkt redelijk iel in de schets.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Aan de bovenkant van de poot een stukje triplex schroeven. Triplex splijt niet en klein stukje vuren wel. Je kan er ook voor kiezen een plaat triplex te nemen zo groot dat alle vier poten er op geschroefd kunnen worden. Dan kan je van boven af de poten onder het triplex schroeven. Daarna monteer je met wat kleine schroeven de plaat triplex met schroeven aan de onderzijde van de tafel.

Wel ervoor zorgen dat de plaat triplex zo klein is dat je die ruim binnen het blad blijft. Anders zie je de randen en dat word er niet fraaier op.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Gelukt! Mijn tafeltje is af! En ik heb zoveel geleerd: heb uiteindelijk toch voor schuine poten gekozen, was leuk om uit te denken welke hoek ze moesten hevben. Het dwarsbalkje tussen de poten heb ik vastgezet met duvels en lijm, ging vlot voor zo'n eerste keer! Eindresultaat mag er best zijn. Is 90cm hoog.
20160917_142819.jpg

IMG_20160917_133627.jpg
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Zoals Jeroen zei: een stukje triplex bovenaan de poten en dat verlijmd en vastgeschroefd aan de tafel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.