iemand ervaring met MHG of Robert Sorby Beitels?

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Ik wil me een paar framing beitels kopen.
Nu heb ik al het een en ander uitgezocht, en heb mijn keuze laten vallen op twee merken.
Dat is de MHG, uit duitsland http://www.mhg-shop.de/product_info.php?info=p619_Timber-Tools-gerade-Schneide-1----1-1-2---2-.html
en Robert Sorby uit engeland http://www.robert-sorby.co.uk/woodworking/timber-framers-chisels.html

Nu zijn de beitels van Sorby wel interessant, vooral omdat de koers engelse pond/euro wel behoorlijk gunstig is. Ze zijn ongeveer de helft van de beitels van MHG.
Het grootste verschil is dat bij de MHG beitels het ijzer doorloopt tot aan het heft, dus een meer degelijke beitel.
Qua gebruikt metaal voor de beitels, daar heb ik dus geen verstand van.
Is er iemand die ervaringen heeft met 1 van deze merken, en wat zijn zaken om rekening mee te houden met de aanschaf van zulke beitels.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Ik gebruik de 38mm Sorby al een paar jaar. Geweldig gereedschap. De MHG framing beitel heb ik geen ervaring mee, wel heb ik een slick van 60mm van MHG, ook degelijk staal. Beide stalen zin prima te slijpen. Het hout van het handvat had wel van betere kwaliteit mogen zijn, dit is geen es maar hier hoeft dan ook weer niet op geslagen te worden. Echter als ik op de foto van MHG kijk is het handvat van de framing chisel wel van essen hout.

Ik denk dat het qua kwaliteit redelijk hetzelfde is. De vorm van de Sorby vind ik prettig werken omdat het dunne deel onder op het handvat je hand op de plaats houdt wanneer je steekt. Het handvat is wat slanker als die van de MHG wat voor mij persoonlijk prettiger werkt.

Succes met je keuze.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Geen ervaring, maar wel een vraag en dat is waar je deze beitels zo al voor gebruikt? Ik vond ze nogal duur maar zag dat het niet het soort beitels is die ik normaal gebruik.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hallo,
Ik wil me een paar framing beitels kopen.
Nu heb ik al het een en ander uitgezocht, en heb mijn keuze laten vallen op twee merken.
Dat is de MHG, uit duitsland http://www.mhg-shop.de/product_info.php?info=p619_Timber-Tools-gerade-Schneide-1----1-1-2---2-.html
en Robert Sorby uit engeland http://www.robert-sorby.co.uk/woodworking/timber-framers-chisels.html

Nu zijn de beitels van Sorby wel interessant, vooral omdat de koers engelse pond/euro wel behoorlijk gunstig is. Ze zijn ongeveer de helft van de beitels van MHG.
Het grootste verschil is dat bij de MHG beitels het ijzer doorloopt tot aan het heft, dus een meer degelijke beitel.
Qua gebruikt metaal voor de beitels, daar heb ik dus geen verstand van.
Is er iemand die ervaringen heeft met 1 van deze merken, en wat zijn zaken om rekening mee te houden met de aanschaf van zulke beitels.


Waar ik zou op rekening mee houden is de breedte van je beitel. Als dat overeenkomt met de breedte van de gaten die je wil hoofdzakelijk hakken scheelt dat veel werk. Ben je van plan je gaten uit te hakken of boren? Is de beitel meestal daarvoor bedoeld of ook voor het passen? Ik vind dat staal soort een belangrijk onderdeel van je keuze is. Je wil een die rond de 1% koolstof bevat en weinig anders. Molybdenum, chromium, vanadium zijn vak voorkomende bijvoegsels die de kwaliteit van de staal doet vernietigen. Van zulke staal kan je geen scherp snij van maken, (maar je beitel blijft mooi glimmende). Ik vind de schacht monteren ook beter bij die mhg en begrijp niet waarom de andere een soort shock demper heeft wat leid tot een verlies van kracht die je wil hebben om goed te haken. Die zijn allebei bedoeld met een stalen hamer op te slaan en dat is beter dan hakken met een houten hamer vind ik. Met een greep zoals die van de mhg heb je meer greep opties dan met die zoals de sorby. In het algemeen de Duitsers houden van een staal die lange scherp blijft maar meer werk is om te slijpen.
 
Laatst bewerkt:

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Bedankt voor de info.
Had zelf ook al beetje verder gekeken, en als je nieuwe framing chisels wilt hebben dan schijnt Barr uit amerika de 'Top of the Bill' te zijn.
Maar die prijs... Ik wil best wat geld uitgeven aan gereedschap, en ben best bereid om iets meer uit te geven aan 'beter' gereedschap, maar er is een grens.
Dus had mijn keuze al beetje beperkt tot deze twee merken, ook omdat ze in duitsland en engeland redelijk goed te krijgen zijn, zonder invoerbelasting enzo.
Die MHG ziet er idd wel degelijker uit, maar de reviews over de Sorby zijn allemaal wel goed, 4 of 5 sterren.
Er zijn ook mensen die gaan voor tweedehands.
Nu ben ik zelf niet iemand die rommelmarkten afstruint, heb er het geduld niet voor. En er ook geen zin in.
Dus het zal er toch 1 van deze gaan worden.
Ik hoop dat er nog meer mensen zijn met wat gebruikerservaringen....
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Alleen voor de look zou ik al voor MHG gaan.... :p

Zonder gein; ik heb geen ervaring met framingbeitels, wel met de andere beitels van MHG en die bevallen me prima. Ook minder risico op blaren door de grip, bij zwaar werk wel een voordeel als je de drukpunten een beetje kunt afwisselen.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste roeliepoelie en de overigen,

De beitels van MHG hebben heften van Hornbeam, en dat is wat anders dan Ash.
Even de nederlandse namen:
Ash: de bedreigde houtsoort Essen
Hornbeam: het minder bekende, ondergewaardeerde Haagbeuken.

En beide houtsoorten hebben zo hun eigen kwaliteiten. Maar ik zou Essen niet willen gebruiken voor het heft van een beitel, en al helemaal niet voor een beitel, die gebruikt wordt voor het uithakken van een gat ten behoeve van een pen. Haagbeuken is ook prima geschikt voor houten snijplanken en gedraaide rammelaars.

Hartelijke groeten,

Bert Rosbach.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Beste roeliepoelie en de overigen,

De beitels van MHG hebben heften van Hornbeam, en dat is wat anders dan Ash.
Even de nederlandse namen:
Ash: de bedreigde houtsoort Essen
Hornbeam: het minder bekende, ondergewaardeerde Haagbeuken.

En beide houtsoorten hebben zo hun eigen kwaliteiten. Maar ik zou Essen niet willen gebruiken voor het heft van een beitel, en al helemaal niet voor een beitel, die gebruikt wordt voor het uithakken van een gat ten behoeve van een pen. Haagbeuken is ook prima geschikt voor houten snijplanken en gedraaide rammelaars.

Hartelijke groeten,

Bert Rosbach.
Heft: Esche geölt
Dat is wat op de site van MHG staat.
De gewone en korte steekbeitels, waar ik overigs erg tevreden over ben, hebben ook handvatten van essenhout.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Heb je niet bij duco bekeken roeilipoeli? Daar staat een paar die vergelijkbaar zijn en waarschijnlijk heb je zelf minder werk on een goeie gebruikt in werkende orde te krijgen. Greenlee in mijn ervaring maakt een uitstekende gereedschap. Niks miss met esschen handgreep, maar er zijn beter als je de keuze heeft. Dat is weer een punt met de twee voorgenoemd beitels. De Duits kan je veel makkelijker van greep veranderen. Hij is gewoon de beter gemakt beitel, van de twee, dat kan ik zeggen zonder ervaring met geen van beide.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik had nog niet bij Duco gekeken. Nu dus wel, hebben ze wel mooi gereedschap.
Zal het eens in de gaten houden.
Heb me zelf ook al weer wat wijzer gelezen op t internet, en daarin ook gelezen dat die van MHG wel beter en sterker is qua constructie.
Dus met die doorlopende hals heet dan een 'socket chisel'. Daarvan is het hout goed te vervangen en ze zijn zeer sterk.
Die beitels van Sorby zijn dan een 'tang chisel'.
Daar zit de houten steel met een klein gedeelte in het ijzer vast, en er zit een leren shock absorber om harde klappen op te vangen.
Die handvaten zijn lastig te vervangen.
Dus ga maar voor de socket chisel, en of die dan van MHG word of via een Duco, dat moet ik nog even uitzoeken.
Wil graag een 1 1/2 duims hebben, heb ook een paar 1 1/2 duims boren, wil dan ook alle verbindingen 1 1/2 duims maken.
Ik ga op zoek..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.