De nar

D

Dulcimer

Guest
de nar stond al bij "even voorstellen" bij houtsnijden, gereedschap en werkwijze. Maar ik zag dat het de verkeerde categorie is om te laten zien hoe de nar zich ontwikkelt. Het voorbeeld is gemaakt door Ian Norbury en heb ik van het net afgeplukt.
De foto's laten het voorbeeld zien en het stadium waar ik nu mee bezig ben. Ik kan mij voorstellen dat menigeen de volgorde wat vreemd vindt maar ik heb dan ook geen enkele ervaring in het maken van portretten c.q. koppen, ik ga ervan uit dat ik dat al doende zal leren.
Groet,
Frans

031e.jpgIMG_1075.jpg
 
P

Pel

Guest
Hele uitdaging Frans, slim van je om hem eerst in plasticine te maken, succes.

Groet Pel.
 
D

Dulcimer

Guest
Hallo Meron en Pel,
Ik ben begin deze maand begonnen met de nar ( en ben daarbij in het begin al met een guts uitgeschoten richting zijkant linkerhand; slagadertje doorgesneden, 9 hechtingen. Ik heb nu dynema handschoenen aan als ik hout snijdt). Ik had eerst twee balkjes linden aan elkaar vastgelijmd maar al spoedig bleek dat dat onvoldoende diepte had; dus heb ik er weer twee balkjes onder gelijmd, later een stukje op de neus moeten lijmen en binnenkort het stukje van de narrenkap dat op het voorhoofd uitsteekt.
Ian Norbury laat delen van het werkproces van deze nar zien in video's;http://iannorburyshop.weebly.com/carving-a-face-with-character.html. ( wil je meer zien dan moet je ervoor betalen, ik persoonlijk doe dat niet, ik heb genoeg aan de foto's en stukjes video als introductie die hij laat zien).
Wat mij tegenzit is dat ik twee gutsen en een burijn heb besteld bij Ashley Iles maar :" due to illnes your order could be delayed", en dat is inderdaad het geval; ik zit er al 10 dagen op te wachten en heb ze gemaild dit als "urgent" te beschouwen. Qua gereedschap heb ik van alles zo'n 30 stuks maar breidt de verzameling gestaag uit; Kirschen, Pfeil, Stubai, Dastra en nog wat gutsen e.d. van wijlen mijn vader; merkloos, die stuk voor stuk niet scherp te krijgen zijn.
Pel: inderdaad een uitdaging, maar voor mij moet de lat hoog liggen anders heb ik er geen plezier in. Ik denk dat je met plasticine de hardplastic folie bedoeld waar het vooraanzicht op schaal op uitgetekend is; inderdaad zou ik een groot probleem hebben wanneer ik die niet had getekend. Regelmatig leg ik dat plastic op het beeld om te zien of de verhoudingen nog kloppen ( voor degenen die dit idee willen overnemen; ik heb dit plastic gekocht bij Deva kunstschildermaterialen in Breda, ik denk dat alle kunstschilderzaken dit hebben samen met een staedtler viltstift die niet uitwisbaar is).
Handicap is dat er geen foto of video op internet is te vinden die de nar zuiver van de zijkant laat zien, wel frontaal en schuin van voren, waardoor het moeilijk is de diepte van e.e.a. te schatten.
Fouten heb ik al gemaakt; de narrenkap heeft twee lange uiteinden met belletjes eraan; dat hout heb ik al ver weg gesneden; dat wordt improviseren. De meeste belletjes( het zijn er 12) heb ik al uit linden gesneden en wil die inspannen in een boormachine ( bij gebrek aan een houtdraaibank) en proberen met schuurpapier verder rond te krijgen, maar dan zijn we ettelijke stadia verder. Het kan ook nog zijn dat ogen, neus e.d. nog 0,5 tot 1 cm. dieper komen te liggen; dd toekomst zal het uitwijzen.
Overigens zie ik, als ik de foto's vergelijk, dat het maken van foto's tussendoor goed kan helpen om tijdig te zien waar het dreigt mis te gaan, waar nog wat weggehaald moet worden e.d. Als ik bovenstaande foto's vergelijk vallen mij details op die ik niet eerder zag.
Groet,
Frans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Tjonge Frans, uitgeschoten met de guts dat is niet zo fijn beterschap er mee, meestal komt dat doordat je een klein werkstukje hebt, daarna het werkstukje niet goed hebt vastgezet, en met de linker hand vast gaat houden, dan gaat het vaak mis. Met zo,n handschoen kan ik echter niet werken, ik gebruik ze eigenlijk alleen als ik zakmes snijwerk doe. Als je zoals jij vanaf foto werkt is het zeer moeilijk om de diepte te bepalen, meestal schat je die te laag in. Het hard plastiek wat je gebruikt ken ik net, heb je het figuur eerst uit dat plastiek gesneden? Als ik een extra verhoging in een werkstuk heb los ik dat ook altijd op door er een blokje op te lijmen, en als het erg breekbaar is dan snij ik dat helemaal als laatste uit om ongelukken te voorkomen.

Groet Pel.
 
D

Dulcimer

Guest
Bijgaand een foto van het hard plastic; niets bijzonders, het is gewoon transparante plastic folie maar erg handig om referentiepunten terug te vinden wanneer je begonnen bent om de diepte in te gaan en de tekening op het blok hout praktisch verdwenen is.
Rechts naast de narrenkap liggen de gesneden latjes waarvan ik de belletjes van de narrenkap wil draaien vastgeklemd in een boormachine of dremel; hopelijk gaat dat lukken.
Het ongeluk gebeurde doordat ik het blok hout ingeklemd op de werkbank had liggen en het vasthield met mijn linkerhand, ik ben met de guts van rechts naar links uitgeschoten en stak vol in de zijkant van mijn hand. Gelukkig geen zenuw geraakt, wel een kleine slagader. Ik dacht dat dat niet kon gebeuren omdat ik mijn elleboog "op slot" zette tegen mijn ribbenkast maar het is dus toch gebeurd. Ik neem geen risico's meer en draag daarom liever die handschoenen; bij fijn snijwerk niet omdat je dan weinig kracht zet.
Groet,
Frans
IMG_1077.jpg
 
P

Pel

Guest
A ha, nu begrijp wat je bedoelde met dat harde plastiek.

Groet Pel.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Gezien de tijd die er in zo'n project gaat is £14.00 voor een hulpzame video serie geen weggegooid geld toch? Ik denk dat je wel wat tips van Ian kan gebruiken.

Enkele jaren geleden heb ik met 3d software wat hoofden gemaakt op de pc. Dat vergde de nodige oefening en ik ging nog niet eens in detail. Als ik dat in hout zou proberen zou ik eenvoudig beginnen met bv beestjes of wood spirits.
 
D

Dulcimer

Guest
Hallo Jan-Pieter, beestjes zijn eenvoudig om te maken, maar daar hebben we meteen het probleem; ze zijn tè eenvoudig; ik heb een uitdaging nodig en leg de lat hoog; op die manier leer ik meer bij en neem het voor lief dat 3/4 van wat ik doe niet goed lukt.
Dat neem ik dan voor lief.
M.b.t. de video's; Ian Norbury vraagt voor zoveel videotijd inderdaad niet veel; maar ik ben in het stadium ( van beginner) dat ik zo'n bedrag liever besteed aan meer gutsen, burijnen etc. , ik zit nu vaak hopeloos te improviseren met materiaal dat eigenlijk niet geschikt is voor het snijwerk dat ik op dat moment doe. Voor BP 14,00, zo'n Euro 16,00 heb ik bijna een nieuwe guts.
Groet,
Frans
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hoi Frans, ik zag je nar al een keer op het welkomsforum.
Ik kan je zeggen dat ik indertijd toen ik wel 'ns aan beeldhouwen deed een flexibele as gebruikte.
Dan deed ik het grove werk met hamer en beitels, vijlen en raspen en daarna de details met een flexibele as, dat werkte heel fijn en minder kans op uitschieters met gutsen.
Ik weet niet of dat iets voor jou is.
 
D

Dulcimer

Guest
Hier weer een update; naarmate het werk vordert merk ik dat ik steeds onzekerder word in wat ik doe; bang om het nog te verprutsen. Het is al ver maar nog lang niet af.

IMG_1080.jpg
 
P

Pel

Guest
Je zit goed Frans, onderkant van de ogen overgang wang onderste ooglid iets dieper, krijg je meer expressie, voorzichtig aan, beter 10 keer te vaak van een afstand gekeken als een keer te laat. Ook de handen wat verfijnen, chapeau wat je tot nu toe gemaakt hebt.

Groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het begint de goede kant op te gaan hoor.
Frans, de kunst bij het beeldhouwen is op tijd stoppen want door perfectionisme ben ik wel 'ns te ver gegaan en verpestte zo het hele werk.
Belangrijk is ook niet in één detail helemaal door gaan maar steeds aan het hele werk bezig zijn en af en toe even afstand nemen om rustig je hele werk te bekijken of alles in verhouding klopt.
Want één onderdeel helemaal in detail en de rest niet ziet er niet uit.
Schilders doen het ook zo, telkens kijk je weer even naar het geheel en dan zie je op dat moment wat aan de orde moet komen en zo ga je steeds meer er in op en ontstaat langzamerhand je werk.
En als je ver bent en begint te twijfelen stop dan en leg het weg en neem afstand en misschien dat je op een ander moment het dan weer verder af kan maken.
Beter driekwart af en behoorlijk in verhouding dan verpest want dan heb je niets.
Ook als je bij Rembrandt kijkt zie je dat sommige onderdelen beter zijn geslaagd/meer in detail dan andere delen op een schilderij.
Tevreden zijn is de sleutel.
Succes.
 
Laatst bewerkt:
D

Dulcimer

Guest
Dank je wel Pel en Willem voor jullie adviezen die ik erg waardeer.
Pel, de onderkant van de ogen heb ik vanavond al uitgediept en richting neus ook om de hele oogkas wat bolling te geven. De hand vind ik een van de moeilijkste onderdelen van de nar; ik wist dat al van tekenen en schilderen dat handen een van de moeilijkste lichaamsonderdelen zijn om te tekenen c.q. schilderen.
Willem; helaas ben ik een perfectionist in houtsnijden, tekenen en schilderen ( goed overigens dat ik die achtergrond van tekenen en schilderen heb; ik denk niet dat ik anders dit project zo ver had gekregen), en kan dat niet veranderen aan mijzelf.
Zoals ik nu naar "de nar" kijk heb ik de grove vormen nu ver te pakken en ga nu over tot de details. Je hebt helemaal gelijk, zo ook Pel, dat je regelmatig afstand moet nemen; je ziet dan plots dingen die je voordien niet zag.
Ondanks de problemen die "de nar" oplevert is het voor mij een groot plezier om er aan te werken.
Komende maand wil ik weer linden en amerikaanse walnoot bijhalen voor de volgende projecten bij de Arnhemse fijnhouthandel met daarnaast een bezoek aan Baptist, ik denk niet dat het houtsnijden als hobby verdwijnt. Ik zou graag t.z.t. een opleiding houtsnijden volgen; mogelijk in Antwerpen ( voor mij vrij dichtbij).
Iets anders; ik heb twee gutsen en een burijn van Ashley Iles binnen gekregen; vlijmscherp maar plomp in vergelijking tot bijvoorbeeld Pfeil. Ze zijn duurder dan Pfeil maar ik denk dat de kwaliteit niet voor elkaar onderdoet. Standtijd naar mijn ervaring ook hetzelfde als bij Pfeil of Kirschen ( Stubai en Dastra, van elk heb ik maar èèn en kan eigenlijk moeilijk beoordelen, vind ik niet om naar huis te schrijven).
Nogmaals dank voor jullie adviezen,
groet,
Frans
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Antwerpen? Had daar ook al aan gedacht: een langdurige opleiding (geen workshop of ateliers met strippenkaarten, enz) is de manier om (veel) verder te geraken met houtsijden. De werkwijze is er totaal anders, professioneler dan wat op video's en in boeken worden getoond.
Sta je al op de wachtlijst (via hun website) ? Zou dat anders NU doen: er is een wachtlijst , dus zijn de plaatsen er beperkt.

Het is bekend dat Pfeil heel lompe burijnen maakt, nauwelijks bruikbaar. Indien die AI burijnen nog lomper zijn, neen bedank, niet voor mij. Beide kunnen meestal met een make over ( benen verdunnen) heel wat verbeterd worden. Ik heb één Pfeil burijn nr 12 in handen gehad die zelfs met een make over niet te redden was: er was te weinig staal op het punt waar de twee benen samen kwamen, fataal. Bijlange niet elke Pfeil burijn nr 12 heeft dit mankement, moet een uitzondering zijn. Om de standtijden te beoordelen en te vergelijken tussen de merken zal er meer tijd nodig zijn en dan blijkt dat nog moeilijk omdat subjectieve ideeën daaromtrent het resultaat blijken te sturen. Enkel gutsen die echt duidelijk niet scherp blijven , kan men als de mindere aanmerken, in verband met standtijd .


groeten,
ornament
 
P

Pel

Guest
Beste Ornament,

Ik heb alleen maar Pfeil burijnen, maar nu u het zegt, ik heb een 15/3 burijntje voor de afwerking, 15 staat voor 60° en 3 mm, die hoef ik niet te slijpen want dan hou ik niets meer over, die kan ik alleen met wetten scherp maken. En dan moet ik nog uitkijken dat ik er onder niet helemaal door ga, wat u zegt te weinig staal, omdat ik alleen maar Pfeil burijntjes heb dacht ik dat dit normaal was? Misschien eens kijken naar een ander merk, Kirschen misschien?

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Even iets over de nr van Pfeil burijnen nr 12 = 60 ° en nr 15 = 45°. De 60 graden is universeler bruikbaar, vind ik.

Normaal? Als je er niet deftig mee kunt werken, is het voor mij niet normaal.
. Misschien werken ze de onderkant manueel bij. Kun je dat eens bekijken, ik heb geen burijn van Pfeil heb die altijd al te lomp , verkeerd gevonden. Tja , ik zou zeggen eens kijken of de andere , gelijke gutsen in de winkel ook zo zijn. Dan is er wat variatie. Indien die andere dikker zijn, laat je de garantie van pfeil spelenen wil je een andere. Ja, ze geven garantie op hun producten.

Ik heb maar één Kirchen , en dat is een burijn 41 dus 60 graden van 14mm. Die is overal even flinterdun, niet verwacht van Kirchen, moet ik zeggen, hun gutsen zijn toch duidelijk dikker.

even een oude post op dit forum opgezocht Nr 3 is die burijn. Je ziet dat reeds de aanzet ven de benen wijzen op flinterdunne benen. Er is genoeg staal, daar waar de benen samenkomen. Ik ben er nog niet achtergekomen of de standtijd inderdaad even lang is als bijvoorbeeld bij Pfeil . Eén stuk van een merk is wat weinig om te beoordelen. In ieder geval is het een veel beter model. Je moet er geen make over op toepassen. En ik klop er even hard op al op een andere guts.
Ik weet niets over andere burijnen van Kirchen, heb nooit een andere gezien.

attachment.php



groeten

onament
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Dag Frans, ik ben vol bewondering voor je narrenkap vooral als het je eerste werkstuk is. Ik heb er zelf een gemaakt en die is uiteindelijk iets te vlak geworden hoewel je dat niet ziet als ie aan de muur hangt. Daarvoor helpen de muts en belletjes al als die wat uitsteken.

ik vroeg me af of je een kleine klopper of zoiets gebruikt om de guts en burijn aan te drijven. Ik heb geen goede ervaring met uit de hand voortduwen van je gereedschap, dat is vragen n om uitschieten, behalve misschien bij '.chipsnijwerk'. Ik heb een handschoen aan de linkerhand omdat ik me daar vaak sneed, vooral na een paar uren achtereen werken. Het allerlaatste fijne werk doe ik met flex as op de freesmotor. Zo doet Ian het ook....

Een model van je beeld hoe ruw ook help enorm om het gevoel voor diepte te krijgen trouwens, boetseerwas is zeer geschikt.

Grtz Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.