Nog een keuzestress topic

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Zoals elders ook al geschreven ga ik binnenkort aan een flinke verbouwklus beginnen, en ik denk daar nog wat extra gereedschap voor nodig te hebben.
Ik ben al redelijk voorzien met een decoupeerzaag en schuurmachines van Black en Decker (geen topkwaliteit, maar volstaat tot nu toe prima), een boormachine van Metabo (topmachine als je het mij vraagt), en een nieuwe Dewalt 18V accuboor(kadootje van vriendin :) ). Hiernaast ook nog elektrisch gereedschap zoals sleuvenfrees & slijptol, maar daar wil ik geen hout mee bewerken :p

De klussen die op me liggen te wachten zijn onder andere het leggen van een parket (of massief houten) vloer, het maken van een grote kledingkast (ik denk van Multiplex), de traphekjes opknappen/verfraaien, en op langere termijn een tuintafel en kastenwand in de garage. De garage word tevens mijn werkplaats, en als werkbank ga ik voorlopig de oude keuken gebruiken met hierop een nieuw betonplex blad.

Nu wil ik gereedschap kopen waarmee ik de klussen die ik moet doen makkelijker maak, en ik denk een fatsoenlijke zaagmachine/zaagtafel nodig te hebben, en een bovenfrees. Budget inclusief accessoires is ~750 euro, waarbij minder altijd goed is. Er zit ook wel wat ruimte in het budget, maar alleen als daar een hele goede reden voor is.

Dan na dit hele verhaal mijn concrete vragen:
Wat voor zaagmachine kan ik het beste kopen? Een traditionele cirkelzaag, een invalzaag of een zaagtafel?
En wat zijn de grote voor- en nadelen van de betreffende machine's?
Na zelf wat research gedaan te hebben is mijn oog gevallen op een Makita SP6000J1 invalzaag OF een Bosch GKT55GCE invalzaag. Of is dat overkill/ongeschikt voor de klussen die ik wil doen? Als ik beter een ander type machine kan kiezen, waarom dan?

Dan de bovenfrees, is deze normaal gesproken compatibel met de geleiderails van de invalzaag? (Ofwel: kan ik het beste een bovenfrees van hetzelfde merk kopen als de zaagmachine?) Hier heb ik wel research gedaan, maar heb ik nog geen keuze kunnen maken.

Dan de accessoires.. Ik wil ook plaatmateriaal gaan zagen, is het dan verstandig om een lange geleiderail aan te schaffen? En heb ik meerdere zaagbladen nodig voor de zaagmachine?
Ik wil een startsetje met veelgebruikte freesjes kopen, en dit later naar behoefte uitbreiden.

Alles bij elkaar is het een flink verhaal geworden, en ik wil jullie alvast bedanken voor het lezen, en antwoorden op de vragen :)
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Het liniaalsysteem van Bosch is veel beter dan dat van Makita als het het mij vraagt.
Hoewel deze invalzagen uiterst nauwkeurig zijn kun je met een goede cirkelzaag met goed blad (niet de zooi die er standaard op zit) ook uitstekende resultaten halen.
Je kunt zelf eenvoudig een liniaal maken waarmee je nauwkeurig recht zaagt.

Ik zeg dit omdat je aangeeft een 18V Dewalt boormachine te hebben.
Nu je aan het begin van een 'aanschafgolf' staat is het goed om na te denken over welk accusysteem je wilt hanteren
Je kunt er voor kiezen om dit systeem te nemen en daar dan gereedschap bij te kopen. Als je 2/3 uitwisselbare accu's hebt kun je goedkope bodies zonder accu aanschaffen.
Dewalt maakt prima accuzagen.

Voor bovenfrezen bestaan inderdaad adapters waarmee ze op geleiders passen. Echter zou ik daar niet op letten tenzij je heel specifieke eigenschappen van verschillende geleiders wilt gebruiken (32mm spacing bijvoorbeeld).
De adapter van Bosch past ook op Festool rails bijvoorbeeld.
En met een beetje handigheid maak je zelf iets.
Aangezien een bovenfrees op accu niet bestaat ben je daar compleet vrij in.

Ik zou geen starterset freesje kopen, daar zitten altijd freesje in met malle profieltjes die je nooit gebruikt.
Gewoon bij Ecotools kopen wat je nodig hebt. Gebruik je het vaak dan kun je altijd iets beters in die maat kopen.

Het liniaalsysteem van Bosch/Mafell is eenvoudig koppelbaar, Festool/Makita/etc. gebruiken een achterlijk metalen staafje dat de delen wel verbind maar niet uitlijnt. Gepruts dus.
Oftewel, ga je voor deze merken koop dan een lange en een korte lineaal (de zagen zijn wel top hoor), ga je voor Bosch/Mafell koop dan 2 korte.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Als je je gereedschap veelal hobbymatig gebruikt en niet professioneel adviseer ik je om zo veel mogelijk met een stekker te kopen. Accu's gaan slechts een aantal jaar mee. De fabrikanten veranderen nog wel is van accusysteem en aansluitingen en dan is al je mooie gereedschap onbruikbaar.

Voor al het zaagwerk zou ik een goede invalzaag kopen, daar kun je eigenlijk alles mee zagen. Een zaagmachine kan altijd nog maar is in jouw geval geen must have als je het mij vraagt!

Voor freeswerk volstaat meestal een rechte lat die je op het werkstuk klemt. Zoek op het forum even op bovenfrees en er zijn legio topics waar gediscussieerd wordt over de juiste keuze. ;)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik zou met normaal gesnoerd gereedschap beginnen incl. Een goede stofzuiger. Als je die gebruikt zit je sowieso gelijk aan snoer/slang vast dus heeft accu weinig nut.
Zaag en frees kunnen prima samen op een rail gebruikt worden en dat kan behoorlijk handig zijn. Ik zou dus op compatibiliteit letten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ga ook op zoek naar een houthandel die goed advies geven, goede kwaliteit materiaal heeft (wat niet noodzakelijk duurder hoeft te zijn dan mindere kwaliteit) en een goede zaagservice. Het verzagen van het plaatmateriaal laat je beter over aan een werkplaats die er voor is uitgerust. Die kan dat veel beter, sneller, nauwkeuriger en zuiverder dan zelf met een invalzaag en lineaal.
Voor de cirkelzaag heb je tenminste twee zaagbladen nodig. Een universeel voor algemeen gebruik in massief hout, mulitplex, samengesteld parket etc en eentje voor plaatmateriaal (en dat enkel daar voor wordt gebruikt). Ga je ook schulpen (en zeker dikker hout), dan is een schulpblad nodig.
 
Laatst bewerkt:

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Dank voor de snelle reacties. Wat voor blad kan ik het beste kiezen voor massief hout, en wat voor blad voor plaatmateriaal?
@Mathieu: Laten zagen is een optie, al heeft het ook wel iets om alles vanaf scratch zelf te maken (Het is ook hobby natuurlijk..)

Ik ben niet van plan om een accu-zaag te kopen, ik verwacht dat de levensduur van de zaag de levensduur van de accu ruimschoots moet overtreffen. Het zal incidenteel gebruik blijven na de verbouwing vermoed ik.

Stofzuiger had ik wel al aan gedacht, alleen vergeten hierboven te noemen, lijkt me een zeer zinvolle investering.

Nu heb ik ook de Bosch GKS55 gezien, het cirkelzaag broertje van de Bosch GKT55, deze kan je op dezelfde rail koppelen. Kunnen jullie mij uitleggen wat de toegevoegde waarde is van de invalzaag tov de cirkelzaag, omdat deze toch wel een flink stuk duurder is?
 
Laatst bewerkt:

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Met een invalzaag kun je de diepte van de zaagsnede instellen en deze vaak onder verstek laten zagen. Een groot voordeel van de in te stellen zaagdiepte is veiligheid, een strakkere zaagsnede en vriendelijker voor je werkbank. Als ik plaatmateriaal zaag leg ik een paar latten op de werkbank en zaag daarop de plaat. Met de cirkelzaag wordt dat al lastiger.
 

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
Ikzelf ben nog in het iets beginnendere stadium, en heb zelf de bosch cirkelzaag. Deze kan je ook perfect met lineaal gebruiken, diepte instellen en onder verstek zagen. Zoals hierboven beschreven staat.

Voordeel van een invalzaag:

- Je kan gemakkelijker in het midden van een plaat starten
- Stofafzuiging is veel beter tov cirkelzaag
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ik zou zeggen, koop wat je nodig bent. Voordat ik het forum kende heb ik op aanraden van een all round bouwvakker makita gereedschap op accu gekocht, zo ook een cirkelzaag. Hij gebruikte het veel op het dak, vuren balkjes afkorten voor frames etc etc. Bij het verbouwen van de keuken vond ik het wel handig, maar nu ik wat meer in m'n schuurtje zit merk ik dat ik liever meer kracht had gehad, en nauwkeurigheid.. Dus aan de ene kant, als je door het hele huis van alles moet doen kan het juist handig zijn :p Ik kan trouwens ook gewoon de zaagdiepte instellen met de cirkelzaag.

Naar mijn eigen ervaring is een frees setje van ~12 euro van de bouwmarkt juist leuk om te kopen! Zeker als wat voor je plezier klust, kun je met 10 verschillende profielen proberen / combineren etc.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dank voor de snelle reacties. Wat voor blad kan ik het beste kiezen voor massief hout, en wat voor blad voor plaatmateriaal?
@Mathieu: Laten zagen is een optie, al heeft het ook wel iets om alles vanaf scratch zelf te maken (Het is ook hobby natuurlijk..)

Ik ben niet van plan om een accu-zaag te kopen, ik verwacht dat de levensduur van de zaag de levensduur van de accu ruimschoots moet overtreffen. Het zal incidenteel gebruik blijven na de verbouwing vermoed ik.

Stofzuiger had ik wel al aan gedacht, alleen vergeten hierboven te noemen, lijkt me een zeer zinvolle investering.

Nu heb ik ook de Bosch GKS55 gezien, het cirkelzaag broertje van de Bosch GKT55, deze kan je op dezelfde rail koppelen. Kunnen jullie mij uitleggen wat de toegevoegde waarde is van de invalzaag tov de cirkelzaag, omdat deze toch wel een flink stuk duurder is?
Maakt niet uit of je DHZ of pro bent. Het zelf verzagen van complete platen geeft geen meerwaarde aan het eindresultaat. Eigenlijk vind ik als jezelf complete platen te lijf gaat met invalzaag en rail dat je aan het klooien bent. Je moet bovendien met twee zijn want alleen is zo een complete plaat moeilijk te hanteren. Dan hebben we het nog niet over het boren van bijvoorbeeld gaten voor potscharnieren.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik zou juist wel zelf zagen tenzij je er de tijd niet voor hebt. Met wat handigheid is prima nauwkeurigheid te bereiken. Voor boringen zijn ook prima malletjes te maken. Het kost meer tijd, maar als dat er is en er geen financiële tijdsdruk is zou ik geen geld wegbrengen voor zaag of boorwerk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Voor wat het laten zagen kost hoef je het niet zelf doen. Bovendien gebruiken die houthandels vaak grote platen wat minder overschot betekent.
Verkeerd maat gezaagd, uitgebrokkelde zaagsnede, schade bij het manipuleren en stockeren van de volledige plaat zijn voor rekening van de houthandel.
En bij melanine kunnen zij professioneel afplakken met PVC band.
Eigenlijk zie ik alleen maar voordelen (maar dat komt misschien door de klassieke opleiding houtbewerking, weliswaar in avondschool, die ik heb gevolgd).
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je gaat wel wat plaatmateriaal doen.
Dat zou ik altijd bij de houthandel op maat laten zagen.
Dan heb je het minste gedoe voor een kleine meerprijs en altijd recht en haaks.
Anders zit je aan een kwalitatief goede invalzaag met rail vast en dat kost een stuk meer dan af en toe een paar euro voor wat zaagsnedes.
Je wilt ook een tuintafel maken en als het niet meer wordt dan kan je beter je hout laten zagen/vlakken dan een euro of 6 a 700 voor een zaagtafel uit te geven.
Ga je vaker massief hout doen dan is bijv een deWalt dw745 een hele leuke zaag voor een mooie prijs en lekker mobiel ook. (22 kg)
Ik denk wel dat je veel hebt aan wat houtklemmen en bijv een goede lamellofrees. (deWalt, Makita bijv) want dat heb je nodig om de zaken met elkaar te verbinden.
Plaatmateriaal kan ook met deuvels maar daar ben ik niet zo'n fan van en een domino is nogal aan de prijs.
Ik zou in ieder geval met stekkers werken behalve met een schroefboormachine.
Voor de rest; kijk ook 'ns bij inrichten werkplaats en beginnersset gereedschap in het zoekveld
Er is al heel veel over geschreven.
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Het blijft hier wel een woodworking forum natuurlijk... mijn insziens hoort het leren omgaan met verschillende materialen, het kiezen van het juiste zaagblad naar gelang het materiaal, juiste zaagplanen maken en correct zagen, materiaal transporteren en stockeren er allemaal wel bij. Om het in het extreme te trekken: een kast bij Ikea kopen is nóg makkelijker, én goedkoper dan er zelf één maken...
Dat gezegd zijnde: ik zaag mijn melamine platen van 280x207cm ook bij de houthandel snel ruw op overmaat, omdat ik daar een felder machine met pneumatische platenlift ter beschikking heb (tegen betaling). Is ook makkelijker te transporteren met de remorque. Ik snij ze dan thuis nauwkeurig met de invalzaag en een daarvoor voorzien zaagblad (waarbij er even goed af en toe nog eens een stukje melamine afbrokkelt). Platen van 250x125cm 18mm dik (betonplex, multiplex, mdf, ...) vind ik allen wel weer 'relatief' makkelijk hanteerbaar, en die versnij ik helemaal zelf (met de invalzaag).

Maar goed, we dwalen af van de TS zijn vraag...

Zoals elders ook al geschreven ga ik binnenkort aan een flinke verbouwklus beginnen, en ik denk daar nog wat extra gereedschap voor nodig te hebben.
Ik ben al redelijk voorzien met een decoupeerzaag en schuurmachines van Black en Decker (geen topkwaliteit, maar volstaat tot nu toe prima), een boormachine van Metabo (topmachine als je het mij vraagt), en een nieuwe Dewalt 18V accuboor(kadootje van vriendin :) ). Hiernaast ook nog elektrisch gereedschap zoals sleuvenfrees & slijptol, maar daar wil ik geen hout mee bewerken :p

De klussen die op me liggen te wachten zijn onder andere het leggen van een parket (of massief houten) vloer, het maken van een grote kledingkast (ik denk van Multiplex), de traphekjes opknappen/verfraaien, en op langere termijn een tuintafel en kastenwand in de garage. De garage word tevens mijn werkplaats, en als werkbank ga ik voorlopig de oude keuken gebruiken met hierop een nieuw betonplex blad.

Nu wil ik gereedschap kopen waarmee ik de klussen die ik moet doen makkelijker maak, en ik denk een fatsoenlijke zaagmachine/zaagtafel nodig te hebben, en een bovenfrees. Budget inclusief accessoires is ~750 euro, waarbij minder altijd goed is. Er zit ook wel wat ruimte in het budget, maar alleen als daar een hele goede reden voor is.

Dan na dit hele verhaal mijn concrete vragen:
Wat voor zaagmachine kan ik het beste kopen? Een traditionele cirkelzaag, een invalzaag of een zaagtafel?
En wat zijn de grote voor- en nadelen van de betreffende machine's?
Na zelf wat research gedaan te hebben is mijn oog gevallen op een Makita SP6000J1 invalzaag OF een Bosch GKT55GCE invalzaag. Of is dat overkill/ongeschikt voor de klussen die ik wil doen? Als ik beter een ander type machine kan kiezen, waarom dan?

Dan de bovenfrees, is deze normaal gesproken compatibel met de geleiderails van de invalzaag? (Ofwel: kan ik het beste een bovenfrees van hetzelfde merk kopen als de zaagmachine?) Hier heb ik wel research gedaan, maar heb ik nog geen keuze kunnen maken.

Dan de accessoires.. Ik wil ook plaatmateriaal gaan zagen, is het dan verstandig om een lange geleiderail aan te schaffen? En heb ik meerdere zaagbladen nodig voor de zaagmachine?
Ik wil een startsetje met veelgebruikte freesjes kopen, en dit later naar behoefte uitbreiden.

Alles bij elkaar is het een flink verhaal geworden, en ik wil jullie alvast bedanken voor het lezen, en antwoorden op de vragen :)

Ikzelf ben voorstaander van de invalzaag als eerste zaagmachine. Ik vind dit de meest multi inzetbare machine, hetgeen niet betekend dat het steeds de beste keuze is, maar je kan er op een bepaalde manier wel altijd mee uit de voeten. Een zaagtafel en/of afkortzaag hebben hun nut en voordelen ook natuurlijk, maar voorlopig heb ik geen enkele job 'niet' kunnen doen met mijn invalzaag (robuuste eiken tafel, melamine inbouwkasten, betonplex kippenhok, Mdf plinten plaatsen, verfdeuren inkorten,...). Maar hier zijn al legio topics over geschreven, gebruik de zoekfunctie maar eens.

Wat betreft de geleiderails: ik heb 2x 1400 geleiders (festool) die ik aan mekaar zet met de festool verbindingstangen. Dit gaat, maar ik overweeg toch ook eens een 2700 of 3000mm geleiderail op de kop te tikken indien er zich een opportuniteit voordoet. De verbinding blijft een zwak punt dat je met een referentieregel (lange waterpas bv.) moet controleren, en dit niet 1x bij het verbinden, maar na elke manipulatie van de (verbonden) geleiderails. Het blijft een bron van fouten, welke je met een lange geleiderail elimineert. Ik las wel dat de Makita verbindingstukken beter/langer/stabieler zijn dan die van festool (ook bruikbaar op festool geleiderails), dus die schaf ik me misschien nog eens aan.

Mijn bovenfrees (festool) past dus ook op mijn geleiderails, maar dat heb ik nog maar zelden gebruikt. Ik gebruik de bovenfrees vooral om kanten af te ronden/schuinen, dus met freesjes met looplagertje tegen de kant, of om sleuven te maken niet ver van de rand met de parallelaanslag. In plaats van te werken met een geleiderail kan je ook gewoon langs een rechte regel/lat lopen (dat kan dus ook de 'niet compatibele' geleiderail van je invalzaag van een andere fabrikant zijn).

Maar in feite gebruik ik mijn bovenfrees niet zo (heel) vaak... De machine die ik het meest gebruik na mijn invalzaag is de Festool Domino, ik maak er bijna elke verbinding mee. Moest ik opnieuw beginnen kocht ik deze vóór een bovenfrees. Alweer een dure machine natuurlijk, maar mijn insziens een echte 'game changer'.
Ik heb destijds ook een starterset met 66 frezen bij mijn bovenfrees gekocht, maar dat zou ik niet meer opnieuw doen. In zulke sets zitten veel frezen die je nooit gaat gebruiken zoals veel 'klassieke' fantasie freesjes om molures etc te maken, groeffrezen van 'gekke' maten (9mm, 13mm, 17mm, ...). Ik zou me bij ecotools een setje kopen van veelgebruikte dingen: afrondfreesje(s), afschuinfreesje(s), groeffrezen van zelfde grootte als courante plaatdiktes, ...

Ook al vermeld: een goede stofzuiger! Dat is echt de basis van al je machines, die je ook bij elke machine gebruikt.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Zo heb ik stiekem nog een flinke discussie gestart ook :)
Een hoop goedbedoelde adviezen om vooral alles te laten zagen, wat ik als advies zeker waardeer. Zoals gezegd is het ook het stuk hobby, en vind ik het leuk om de projecten van scratch af te beginnen.
Maar om de vragen uit de beginpost even samen te vatten voor mijn situatie:
- Waarschijnlijk ga ik als eerste machine meer hebben aan een invalzaag als een zaagtafel. (Of als alternatief een ikea-kast kopen :p :rolleyes: )
Mogelijk kan ik hier geld besparen door een normale cirkelzaag te kiezen, maar ga ik daar geen spijt van krijgen...
- Bij deze zaag een 2-tal bladen kiezen, 1 voor plaatmateriaal (Melanine, MDF, Multiplex), en 1 voor Parket / massief hout. Eventueel later nog extra bladen voor specifieke toepassingen.
- Bovenfrees met enkel de freesjes die ik direct nodig heb, eventueel later uitbreiden.
- Een goede stofzuiger (al op het forum wat research gedaan, genoeg over te vinden)

Daarnaast kwam de domino nog ter sprake, wat maakt dit tot een game-changer? Tot nu toe heb ik altijd met deuvels gewerkt, wat (voor mij) goede verbindingen heeft opgeleverd.
Ditzelfde geld voor een lamello (of een goedkope spin-off), wat is hier het grote voordeel van? Of is dit allemaal een kwestie van persoonlijke voorkeur?
 

celestron

Actieve deelnemer
13 jan 2015
25
0
Ik ben ook hobbyist en toen ik aan verbouwingen van men huis begon stond ik ook voor deze keuzes. ik heb mezelf een invalzaag van festool met 2 lange geleiders en een afkortzaag gekocht van bosch. De gcm 10sd en ik kon hier zo goed als elke klus voor verbouwingen mee aan. vooral de afkortzaag wil ik onderstrepen. Deze stond dagelijks te draaien. valse plafonds, houten constructie van valse muren , parket . Zeer snel en accuraat zagen . en voor de lange stukken de invalzaag. ik zou ook graag nog zaagtafel ooit aanschaffen maar ik kon toch veel doen met die 2 eerste machines.

Ook is bosch tamelijk goedkoop in Engeland en zeker nu de pond zo gunstig staat. Die afkortzaag heb je voor 500 € nu zie ik bij axminster. in nl is dit al gauw 900 €
 
Laatst bewerkt:

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
Zoals gezegd is het ook het stuk hobby, en vind ik het leuk om de projecten van scratch af te beginnen.

Ik heb het hele topic niet gelezen, maar dit is precies wat ik had toen ik begon een paar maandjes terug. Ik had toen misschien 3-4 vierkante meter ruimte en besloot een cirkelzaag aan te schaffen. Heb toen dit ding (https://www.bosch-professional.com/gb/en/gks-65-gce-25417-ocs-p/) gekocht, schulp en afkort jigs gemaakt en na wat ervaring opgedaan te hebben deze jigs verbeterd. Ik heb nu een (triest goedkope) zaagtafel, maar als iets recht moet haal ik nog steeds de cirkelzaag erbij.

Hij neemt bijna geen ruimte in, blad vervang ik in een halve minuut en hij zaagt ontiegelijk strak met een beetje kwaliteits blad. De lineaal die ik erbij kreeg staat ergens in de hoek te vergaan nu. Is echt alleen bruikbaar voor (groot) plaatmateriaal. Klemmen is best vervelend en hij ligt bij lange na niet altijd stevig genoeg om maar gewoon vertrouwen te hebben in die anti-slip strips.

Misschien mis ik iets, maar ik vindt die lineaal royaal niks en te duur. De lineaal die ik bij mijn zaag kreeg van 1600mm kost gewoon vrolijk 80 euro. Ik gebruik een paar jigs van 30 euro aan multiplex terwijl hij zielig in een hoek staat te kijken als ik hem niet afstof.

Als ik opnieuw zou beginnen, zou ik weer de cirkelzaag kiezen (buiten de handzaag en een formaatzaag/hele goede zaagtafel). Ik zou een grotere kopen, want dieper als 65mm gaat hij niet, maar voor de rest super tevreden.

Ik heb nog nooit een invalzaag in mijn handen gehad, dus zal daar verder geen oordeel over vellen.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Daarnaast kwam de domino nog ter sprake, wat maakt dit tot een game-changer? Tot nu toe heb ik altijd met deuvels gewerkt, wat (voor mij) goede verbindingen heeft opgeleverd.
Ditzelfde geld voor een lamello (of een goedkope spin-off), wat is hier het grote voordeel van? Of is dit allemaal een kwestie van persoonlijke voorkeur?

Met een goede deuvel 'jig' kan je ook leuke dingen maken natuurlijk.
Wat de Domino een 'game changer' maakt in mijn ogen, is dat er hiermee voor het eerst een snelle en 'goedkope' manier is gekomen om pen-gat verbindingen te maken. Met goedkoop bedoel ik dan in vergelijking met een pennenbank en langgatboor. En de snelheid waarmee je dat kan doen is fenomenaal in vgl met eerder genoemde pennenbank/langgatboor methode, en al zeker met het puur manueel maken van deze verbinding.
Je kan hiermee ook zeer makkelijk verschillende types verbindingen maken: breedtverbindingen, hoekverbindingen, verstek, ... In dik massief hardhout materiaal, (spaan)plaatmateriaal vanaf 12mm dik, ... Er zijn veel filmpjes en andere info te vinden online.

Maar, het blijft een dure machine hé (machine + accessoires + assortiment domino's en freesjes zit je nieuw al snel richting €1.000). Maar moest je twijfelen over een Lamello (dewelke ook niet goedkoop zijn) zou ik er toch eens over nadenken en eventueel even doorsparen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@Alchemist; laat je niet gek maken door de verschillende goedbedoelde adviezen.
De discussie zaagtafel vs cirkelzaag is al vaak aan de orde gekomen en er zijn 2 kampen wat dit betreft.
Er zijn mensen die absoluut de voorkeur geven aan een cirkel/invalzaag zoals SereN en de mensen die een tafelzaag prefereren (misschien de oudere generatie meubelmakers?) zoals Matthieu en ik bijv.
En zoals MinivanDoorn al aangeeft; een goedkope van twijfelachtige kwaliteit zaagtafel is zonde van je geld als je passend werk wil maken want precisiewerk is niet mogelijk en heb je toch nog een goede cirkelzaag nodig.
Kijk vooral naar wat je doet, voor plaatmateriaal als je het vaak moet doen dan is de cirkel/invalzaag een goede keuze maar als je maar 2 projekten doet kan je het beter laten zagen of je moet professionele machines hebben zoals Matthieu en anderen dan wordt het weer heel anders natuurlijk maar praat je over een heel ander budget.
Wil je veel massief hout doen kies dan voor; of een nieuwe goede zaagtafel zoals bijv de eerder genoemde deWalt of bijv de Bosch GTX of als je de ruimte hebt een mooie tweedehandse cabinetsaw met gietijzeren blad.
Er staat bijv nu een Ulmia (met langatboor) te koop op het marktplein die voor het meubelmaken echt een prima machine is die je leven lang meegaat.
En als je zoals sommigen (of toch velen?:)) hier op het forum een beetje fetisjtisch bent aangelegd op dit gebied dan wordt het weer anders want dan geef je gewoon geld uit voor iets moois.
Er zijn natuurlijk mensen die een domino kopen en af en toe gebruiken, net als sommigen een Porsche om af en toe 'ns lekker te scheuren maar een domino is vooral iets als je er je geld mee moet verdienen en tijd een rol speelt.
Anders is een tweedehandse zaagtafel met een langgatboor ook prima want in vroeger tijden toen tijd iets minder belangrijk was deden ze het allemaal met een langgatboor.
Mijn voorkeur zou voor de laatstgenoemde uitgaan ipv 1000 euro voor een domino, dan kan je in ieder geval ook meteen zagen en voor minder geld.
Ook het verschil tussen een domino van 1000 of een lamello van 3 a 400 euro is toch wel aanzienlijk, dan koop je meteen een deWalt dw745 erbij voor dat geld.
Of een Bosch gtx vanuit Engeland zoals pas geleden een forumlid deed, hij betaalde 625 euro omdat het pond gunstig staat.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.