Filmpje: Speelgoed decoratie huisjes

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Simpel maar elegant. Laat je ze zo, of schilder je er nog ramen en deuren op?
Ik zie dat je nog altijd een bovenfrees op zijn kop gebruikt. Dat gaat gegarandeerd eens mislopen. Maak er aub een tafeltje voor, of klem de bovenfrees op zijn minst vast in een bankschroef.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
En Jolien let op de stofafzuiging of gebruik een stofkap als je schuurt. Dit is op den duur ook heel slecht voor je gezondheid.
Masr het zijn inderdaad hele elegante huisjes
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Het zijn inderdaad leuke huisjes, maar een disclaimer "probeer dit niet thuis na te doen!!!" voor het freesgebruik lijkt me hier wel op z'n plaats! Zeker gezien veel nieuwelingen hier ook rond kijken... En voor je eigen veiligheid lijkt me dit ook niet optimaal.. :p
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Inderdaad jullie hebben volkomen gelijk. Moet dringend een tafeltje maken, heb dit bij de vorige video van de walkie talkies nog eens gezegd, maar nu ga ik er echt een maken zo snel mogelijk!
Het is wel zo, gebruik de bovenfrees zelden, dus dat vermindert het gevaar natuurlijk, maar is geen excuus. Maar is wel een verklaring waarom het tafeltje er nog niet van gekomen is.
Maar enfin, geen excuses want veiligheid boven alles!
Mijn mondmasker doe ik steeds terug op na het filmen van mijn fragmentje!
De huisjes ga ik niet meer verven, maar gewoon zo simpel laten.

Groetjes Jolien
 
Jolien,
Werken met een cirkelzaag zonder beschermkap als ook werken met een bovenfrees op jouw manier is een goede manier om op termijn vingers kwijt te raken.
Heel lang gaat het goed, maar dan!!!!!!
Investeer in een goede beschermkap en zorg voor een bovenfreestafeltje met ook afscherming.
Het is een investering in eigen gezondheid.

M.vr.gr. Jan
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Nog twee tips
Stel het spouwmes op de juiste wijze af
en monteer een hulpgeleider op de langsgeleider van je cirkelzaag. Van beide ga je plezier helpen bij schulpen.
Het freestafeltje heb ik in een vorige post al genoemd.
Tja, en de kap, als ik kan kiezen tussen geen kap of geen spouwmes dan kies ik voor geen kap. Dat is wel meer stofhappen maar minder onveilig als geen spouwmes, vind ik dan......
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Jolien, het lijkt hier meer over de veiligheid te gaan dan over je huisjes, maar dit is allemaal heel goed bedoeld hoor :) De bouw van een freestafel klinkt misschien uitdagend, maar eigenlijk is het vrij simpel. Zo heb ik het gedaan:
- teken de zool van je bovenfrees af op een stukje multiplex
- frees dit uit tot je nog ongeveer 6 mm overhoudt (omdat je anders teveel freesdiepte kwijtgeraakt)
- plaats nu de frees in die uitsparing en markeer waar de gaatjes zitten en boor ze (ook verzinken vanboven)
- zet alles nu vast met bouten (best kop voor schroevendraaier ipv zeskantkop) en moeren

Daarna is het kwestie van er pootjes aan te zetten. Dat van mij heeft pootjes die net hoog genoeg komen om het toestel van de grond te houden:
20150822_180621.jpg

Ondertussen heb ik ook latjes vanonder gemonteerd, zodat ik het gemakkelijk kan klemmen aan een tafel. Verder heb ik ook een stekkerdoos met aan/uitknop eraan gehangen om de frees aan en uit te schakelen. Hier nog een foto van de montage:
20150822_180641.jpg
Zelf heb ik ook geen kap erop zitten, maar dit zou wel een extra veiligheid zijn. Als iemand dit al zelf gemaakt heeft, hoor ik graag hoe je dat best doet.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Bedankt voor de instructies met foto's BossyRangs! Dat helpt me al heel wat op weg! De tip van onderaan een stekkerdoos tegen de zijkant te monteren is ook zeer goed!
Het zou inderdaad kunnen dat het spouwmes opnieuw afgesteld moet worden.
Een hulpgeleider voor te schulpen die heb ik ter beschikking, maar wanneer ik dwars moet zagen neem ik deze eraf.

Bedankt voor de tips, zijn van harte welkom
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Helemaal vergeten te typen: Goed bezig
Haha geen probleem hoor Ronald :) Veiligheid gaat boven alles. Ben het helemaal eens met al deze reacties!
En zeker terecht aangezien er hier waarschijnlijk NOG minder ervaren mensen komen dan mij.
Leren is het fijnste om te doen! En kennis delen!
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Goed nieuws, de bovenfrees wordt onder een tafel gemonteerd momenteel :D. In samenwerking met mijn papa haha :D

Groetjes Jolien
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Zeker Ronald! Heb er nog geen moment spijt van gehad dat hij zo gemonteerd staat! Voelt veel veiliger en beter aan! Dankjewel allen voor de tips en motivatie!
Al veel mogen leren van jullie allen hier op het forum!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.