cuppen honkbalknuppel

sjoerdcoen

Nieuw lid
17 aug 2016
4
0
Hallo allemaal,

ik ben al een tijdje bezig met het maken van honkbalknuppels, gaat me prima af alleen zou ik graag een cup maken aan het eind van de barrel ( dikke deel van de knuppel )
deze mag maximaal 2 inch in diameter zijn en maximaal 1 inch diep.

iemand een idee hoe dit het makkelijkst te boren is?
gat kan een cilinder ,kegel of kom vorm hebben.

alvast bedankt :)
 

sjoerdcoen

Nieuw lid
17 aug 2016
4
0
leuk filmpje, maar zover kom ik ook (beter nog al zeg ik het zelf)
alleen de cup mist. wil graag weten hoe en waarmee ik het best zou kunnen boren
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik zou de bat met een kant (handvat) in een chuck zetten, daarna op 3/4 van de lengte ondersteunen met een bril. Daarna kun je met een guts of carbidetool de cup uithollen uit het kopse hout. Je zou ook een Forstnerboor kunnen gebruiken die je vastzet in een boorkop.
Wat is de functie van zo'n cup?
 

sjoerdcoen

Nieuw lid
17 aug 2016
4
0
de functie is het lichter maken van de knuppel, en het evenwichtspunt schuift dichter naar de handen.

bedankt voor de tips :)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je kunt ook overwegen dat gat eerst in de balk te maken, en dan daarin een stuk hout/metaal te gebruiken om de balk op de draaibank op te spannen. Dat lijkt me minder werk dan eerst de knuppel draaien en dan een bril installeren. Gewoon een licht konisch stuk hout er in duwen bv.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ronde boor of frees in het tegencenter van je draaibank en de cup 'boren' - op de draaibank - in de balk waar je je bat van gaat maken. Daarna je blank op die cup inspannen, met een custom tegencenter dat (ongeveer) dezelfde ronding heeft als de cup, en de bat zelf draaien.
 

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
Je kunt ook overwegen dat gat eerst in de balk te maken, en dan daarin een stuk hout/metaal te gebruiken om de balk op de draaibank op te spannen. Dat lijkt me minder werk dan eerst de knuppel draaien en dan een bril installeren. Gewoon een licht konisch stuk hout er in duwen bv.

Dat kan je doen maar dan mag je de knuppel niet meer in wedstrijden gebruiken. In termen te blijven Corked Bat.

https://www.youtube.com/watch?v=Ri-ughLWAX4
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.